X
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 22 تیر 1400 - 10:06
کد خبر: 15338
هتریک صفر در تامین کسری بودجه /نارضایتی از نرخ سود و سررسید
 

هتریک صفر در تامین کسری بودجه /نارضایتی از نرخ سود و سررسید

در هشتمین مرحله از حراج اوراق بدهی سومین صفر تامین کسری بودجه رقم خورده و حجم معاملات در مقایسه با سال قبل 88 درصد کاهش پیدا کرد. بانکها و نهاد های سرمایه ای که خریداران اوراق هستند گویا نه از نرخ سود راضی و نه از تاریخ سررسید اوراق راضی هستند.
نظر سنجی: Article Rating

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛در هشتمین مرحله از حراج اوراق بدهی هیچ معامله ای صورت نگرفت. این سومین هفته صفر خرید اوراق از دولت بوده است. این بازار به منظور تامین کسری بودجه دولت برگزار شده و هر چه دولت در این بازار اوراق بیشتری به مشتریان خود بفروشد در تامین کسری خود موفقتر خواهد بود.

خرید و فروش اوراق به دلیل عدم چاپ پول یکی از راه های ضدتورمی در مسیر تامین مالی بوده و کاهش معاملات در این بازار انتظار تورم در ماه های آتی را بالاتر خواهد بود.

در این بازار که بانکها و نهادهای تامین مالی بازار سرمایه مشتریان آن هستند براساس ویژگی های اوراق بدهی معاملات خود را صورت می دهند. اما گویا در این هفته هیچ کدام از دسته اوراق عرضه شده برایشان جذاب نبوده است.

کاهش 88 درصدی مشارکت در تامین کسری بودجه

در کل هشت مرحله برگزاری حراج اوراق نهایتا 4 هزار و 965 میلیارد تومان از کسری بودجه دولت تامین شده که در مقایسه با موقعیت مشابه در سال گذشته 88 درصد کاهش پیدا کرده است. 

مرور آمار نشان می دهد در سال 99 دولت توانسته بود در انتهای هشمین مرحله از حراج اوراق بدهی 42 هزار و 614 میلیارد تومان اوراق به فروش برساند که اکنون تنها 10 درصد آن محقق شده است.

 اما دلیل این کاهش حجم مشارکت مشتریان در این بازار در هفته های قبل و همینطور هفته هشتم چه بوده است؟

عامل کاهش جذابیت در خرید اوراق 1400

جذابیت اوراق به دو عامل بستگی دارد نرخ سود و تاریخ سررسید. هر چه نرخ سود بیشتر باشد و تاریخ سررسید نزدیکتر برای مشتریان اوراق جذابتر خواهد بود.

روند هفته های گذشته نشان میدهد نرخ سود حدودا 21 درصد بوده و گویا این نرخ برای بانکها و نهاد های تامین سرمایه در جهت شرکت در خرید اوراق آنقدر کافی نبوده است.

نکته دیگر آن است که انگار همین حجم کم معامله شده در بازار نیز همگی در آراد 85 صورت گرفته است. تاریخ سررسید آراد 85 مهر 1401 بوده و فاصله ای تقریبا 14 ماهه تا خرید اوراق از سوی مشتریان داشته است.

این در حالی است که نزدیگترین آراد عرضه شده در مرحله هشتم، اراد 86 بوده که تاریخ سررسید آن تیر 1402 است. یعنی دوسال بعد.

افزایش تاریخ سررسید همراه با کافی نبودن نرخ سود در این بازار می تواند از دلایل عمده عدم خرید مشتریان بوده باشد

انتهای پیام/

 

 

 

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • هتریک صفر در تامین کسری بودجه /نارضایتی از نرخ سود و سررسید
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت