X
تاریخ انتشار: شنبه 14 اسفند 1400 - 11:30
کد خبر: 17549
درخواست صنعت دارو از دولت
 

درخواست صنعت دارو از دولت

تولید‌کنندگان دارو در کشور، با توجه به مشکلات و چالش های صنعت دارو، خواستار حمایت تمام قد دولت از داروسازان شده اند.
نظر سنجی: Article Rating

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ چندی پیش بود که نمایندگان صنعت دارو، در جلسه‌ای با محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، مهم‌ترین مسائل و مشکلات صنعت دارویی کشور را مطرح کردند و در ادامه خواستار حمایت تمام قد دولت از صنعت دارو شدند.

عباس کبریایی زاده عضو هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، با عنوان این مطلب که در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم و یک فرصت فوق‌العاده را در اختیار داریم، گفت: ما در کشور ظرفیت سازی بسیار مطلوبی در حوزه سلامت داریم که برخوردار از پتانسیل‌های دانش، فناوری و تجارت است و این موضوع به شدت به ما قوت قلب می‌دهد که در زمینه گسترش بازار نظام سلامت برنامه‌ریزی مطلوبی داشته باشیم و برای حضور صنعت دارویی ایران در بازارهای منطقه و بین‌المللی فکر کنیم. در این زمینه بسیار خوشبین هستم و فکر می‌کنم اگر دولت هم حمایت مطلوب را از صنایع داروسازی انجام دهد، می‌توانیم صنعت دارویی کشور را به یک صنعت برونگرا و حائز توسعه تبدیل کنیم چرا که در زمینه صادرات اقدامات مؤثر و خوبی توسط شرکت‌های دارویی انجام شده است، با این حال جذب سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت دارو بیش از هر چیز نیازمند شناسایی بازارهای هدف است تا تراز تجاری دارو مثبت شود.

وی افزود: سرمایه‌گذاری در صنعت دارو به عنوان یکی از صنایع استراتژیک نیازمند شناسایی بازارهای هدف است. امیدواریم دولت یک سیاست پرشتاب حمایتی را در این حوزه در نظر بگیرد تا صنعت داروسازی کشور با استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شده در آن، در یک بازه زمانی حدوداً ۵ ساله به سوی دستیابی به تراز تجاری مثبت حرکت کند.

درخواست صنعت دارو از دولت/ جزئیات نامه به معاون اول رئیس جمهور

در همین ارتباط، محمد عبده زاده رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، با عنوان این مطلب که ۱۶ عامل در ایجاد کمبودهای دارویی نقش دارند، گفت: این عوامل از نحوه تأمین و تخصیص ارز تا قیمت‌گذاری، تا مدیریت توزیع و عرضه و…، را شامل می‌شود. برای مدیریت بهینه دارو ضروری است تخصیص ارز به شکل منظم و مستمر باشد.
در حالی‌که کل ارز مورد نیاز در سال برای دارو و تجهیزات پزشکی حدود ۴ میلیارد دلار است، در سال ۱۴۰۰ میزان این ارز به ۲.۵ میلیارد دلار به رغم شیوع کرونا، کاهش پیدا کرد.

وی افزود: کاهش ارز مصوب باعث شد پیش از شهریور امسال کل ارز تخصیصی و مصوب مجلس هزینه شود و به پایان برسد به علاوه تعهدات زیاد ارزی پرداخت نشده از سال قبل به صورت حداقل اسناد نیز بلاتکلیف مانده بود.

به گفته عبده زاده، بانک مرکزی در زمان شروع کار مسئولین جدید، ارزی برای تخصیص به دارو نداشت؛ در واقع از شهریور تا آذر امسال هیچ ارزی به دارو تعلق نگرفت. به همین دلیل سندیکا جلسات متعددی با سازمان غذا و دارو و معاون اول ریاست جمهوری داشت که بعد از پیگیری و موافقت مسئولین مربوطه تصمیم گرفته شد ۷۰۰ میلیون دلار ارز به حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، هیأت امنا و شیر خشک تخصیص پیدا کند. آن بخشی از ارز که به دارو تخصیص پیدا می‌کند دو قسمت می‌شود که یکی به پرداخت تعهدات گذشته برمی‌گردد که دارو و ماده اولیه تأمین شده ولی ارز آن دریافت نشده است. بخش دیگر نیز به ثبت سفارش‌های جدید اختصاص پیدا می‌کند.

رئیس هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، رویکرد وزارت بهداشت نسبت به قیمت‌گذاری دارو را یکی از عوامل مؤثر بر کمبود دارو دانست و توضیح داد: هزینه ماده اولیه، بسته‌بندی، بعلاوه هزینه گاز، حامل‌های انرژی و مواد پتروشیمی که خود دولت قیمت‌گذاری می‌کند، افزایش چندین برابری داشته است ولی از طرف دیگر قیمت دارو به شکل دستوری پایین نگه داشته می‌شود. نتیجه این رویکرد تعطیل شدن خطوط تولید، ورشکستگی کارخانجات تولیدی و واردات دارو با چند برابر قیمت تولید داخلی خواهد بود.

عبده زاده در ادامه افزود: بهانه بودجه نداشتن بیمه‌ها، پاک کردن صورت مسئله است و لازم است دولت برای حمایت از بیماران در بودجه راهکاری عملی پیش بگیرد.

انتهای‌پیام/

 

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • درخواست صنعت دارو از دولت
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت