X
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 15 شهریور 1401 - 02:49
کد خبر: 18502
 زاکانی: تنش مالی دو نیم ساله شهرداری تهران را برطرف کردیم
 

زاکانی: تنش مالی دو نیم ساله شهرداری تهران را برطرف کردیم

شهردار تهران در جلسه امروز شورای شهر گزارشی از عملکرد یک ساله شهرداری در حوزه‌های مختلف ارائه کرد.
نظر سنجی: Article Rating

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ علیرضا زاکانی با حضور در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران و ارائه گزارشی از عملکرد مجموعه شهرداری تهران، افزود: سال گذشته که مدیریت شهری را تحول گرفتیم هم شهر و هم شهروندان و مدیریت شهری حال خوشی که انتظار می‌رفت نداشتند و علت هم عدم عمل و جهت گیری مناسبی بود که مدیران شهری داشتند به شکلی که  در طول دوران بر اساس آنچه که مکتب و انقلاب ما عنوان کرده، عمل نشده است.

وی افزود: شهر ما از ترافیک ، آلودگی هوا، بدمسکنی، کمبود مسکن و فرسودگی کالبدی رنج می برد و با کمبود سرانه‌ها مردم با مشکلات زیادی مواجه بودند و این مشکلات را تحمل می‌کردند و نهایتا شهروندان ما از بی توجهی ها دلخوری داشتند. آنچه در شهر مهم است شهروند ماست که باید ایمنی و آسایش و امنیت داشته باشند و زمینه رشد روحی و حرکت در مسیر پیشرفت محقق شود اما بخش عمده ای از شهروندان ناراضی بودند. مدیریت شهری به یک روزمرگی افتاده بود و علت آن را تنش مالی اعلام می کردند به شکلی که به زعم خودشان سه ماه سال ۱۳۹۹ را با قرض حقوق داده بودند. بی تردید توجه به مردم مهمترین رکنی بوده است که در یک سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: روز گذشته در کمیسیون ماده ۵ موضوع ۱۰۰ هکتار از محدوده کن مورد بررسی قرار گرفت قاعده ای در گذشته وجود داشت که ۷۰ هکتار از اصل محله کن در این محدوده قرار داردو  باید مورد بازبینی قرار بگیرد. قاعده ای که برای زمینهای بالای یک هکتار اجرا می شود و ۶۶ درصد این زمین ها زیر هزار متر بودند و این یعنی ۹۹ درصد مردم از این قاعده متزلزل می شوند و حدود ۱۵ هزار نفر در معرض آسیب قرار می گیرند به شکلی که با اندک سانحه ای کسی به آنها دسترسی نخواهد داشت و این به دلیل نوع نگاه غلطی است که در این کشور در دوره ای حاکم بوده، لذا با مردم در محل صحبت کردیم و راهکاری ارائه شد و به گفته شهروندان ۳۵ سال بوده که شهروندان به دنبال آن بودند. خوشبختانه ظرف یک سال گذشته شورا نیز سیاست های توجه به مردم را در دستور کار قرار داده است.

زاکانی با تاکید بر این که باید در شهر تحول را محقق کنیم و این تحول در همه جنبه ها همراه با نوسازی باید باشد، افزود: ما با نگاه به گذشته، هر فردی که کار خوبی انجام داده قدردانی کردیم و از اقدامات بد عبرت گرفتیم.در مورد گذشته هیچ گاه حرف نزدیم ومدام در مورد آینده صحبت کردیم. خوشبختانه بسیاری از مشکلات را حل کردیم و تا امروز محتاج قرض نشده ایم.

به گفته شهردار تهران، مسیری را طی کرده ایم که ۲۸ هر ماه حقوق کارمندان را تصفیه کردیم و صدها میلیون صرفه جویی محقق شده است.بی تردید شهر نیازمند تحول همه جانبه و رشد موزون است نه رشد کاریکاتوری و برای تحقق این مهم نیازمند تحقق پیشرفت در ابعاد مختلف هستیم. ما مسئولیت پذیری را پیشه کردیم و در همه حوزه ها این مسئولیت پذیری را انجام دادیم، چرا که شوراها و شهرداریها در کشور قابلیت‌های بسیاری دارد. در همین راستا به سراغ موضوعات اجتماعی رفتیم و در این حوزه سرافرازیم چرا که روزی که شروع کردیم تا به امروز از ۲۱ هزار معتاد متجاهر که پاره تن ما هستند با نگاه اعتقادی، کمک به آنها را آغاز کردیم و امروز ۳ هزار و ۲۰۰ تخت به صورت فعال دایر شده و هفته آینده هزار و ۸۰۰ تخت به این عدد اضافه خواهد شد و این افتخاری برای شورا و شهرداریست.

معتادان متجاهری را جمع آوری کردیم که کسی حاضر به قبول مسئولیت آنها نبود

وی تاکید کرد: ما معتادان متجاهری را جمع آوری کردیم که کسی حاضر به قبول مسئولیت آنها نبود.معتادان زخم باز، معلول،صغر سنی و کبر سنی، که هیچ کس حاضر نبود سراغ آنها را بگیرد ما منیت ها را کنار زدیم و همه دستگاهها پای کار آمدند و  منجر به این شد که امروز در یاور شهرها شاهد ارائه خدمات هستیم. ما برای خود موضوع تبدیل تهران به الگوی جهان اسلام را به عنوان یک چشم انداز تا سال ۱۴۱۰ را تعیین کردیم و در این مسیر تحول سخت و کاربردی و تحول نرم و فناورانه را انجام  خواهیم داد.

زاکانی ادامه داد: امروز ۹۶ درصد مدیران ما از درون شهرداری تهران انتخاب شدند توجه ما به رضایت مندی شهروندان و پرسنل جدی بود، لذا به حقوق و مسکن آنها توجه کردیم و در این راستا ۱۲ سیاست و ۹۰ کلان پروژه را ارائه کردیم. همچنین تحول فناورانه را در دستور کار قرار دادیم تا در راستای تحقق شهر هوشمند هویت را برای شهر خلق کنیم. بزرگترین طرح ما برای توسعه کالبدی شهر توسعه بر مبنای حمل و نقل عمومی است به شکلی که اگر به شعاع ۸۰۰ متر از هر ایستگاه مترو نوسازی مبتنی در الگوی خودمان را محقق کنیم در وهله اول شهر ما ایمن می شود و دو هزار هکتار از بافت فرسوده ما تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه مبتنی بر این توسعه هویت شهر را تغییر می‌دهیم و در کنار آن مسکن مردم را تامین می‌کنیم، افزود: این در شرایطی است که امروز یک میلیون مسکن در تهران کمبود داریم. ایجاد ایمنی و آسایش برای مردم و تکمیل زیر ساختهای حمل و نقل عمومی از اهمیت ویِژه ای برای ما برخوردار است. در سال جاری ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در تهران به ۵۵۰۰ اتوبوس باید برسد که ان‌شاءالله بخشی از آن در ابتدای مهر ماه به ناوگان تزریق می شود همچنین باید از دولت بابت حمایت‌ها قدردانی کنی. همچنین از مجلس و دستگاه قضایی که تا هفته گذشته ۳۱ هزار میلیارد تومان در محاکم مجموعه حقوقی ما به نفع شهرداری حکم گرفته و البته ۳۷۵ میلیارد تومان نیز حق با مردم بوده است، تشکر می‌کنیم.

وی گفت: به صورت کلی در طرح های مشارکتی در سال گذشته ۸ هزار میلیارد تومان املاک به شهرداری بازگردانده شده و روز نخستی که به شورا آمدیم صحبت از ۷۵ هزار میلیارد تومان بدهی شهر بود. اما خوشبختانه امروز ۱۸ هزار میلیارد تومان طلب شهرداری‌ها از دولت است که بخش عمده آن مربوط به شهرداری تهران است و در سامانه دولت ثبت و مقرر شده این رقم از بدهی های شهرداری کاسته شود که این امر بار مالی ما را کاهش می دهد.

زاکانی تأکید کرد: تا به امروز نه یک متر خلاف کرده ایم و نه چیزی را فروخته‌ایم و تنها ۲ ملک را به بورس برده ایم که برای آن نیز حدود ۷ ماه تلاش انجام شد تا ساز و کار آن مهیا شود.

امسال عدد بزرگتری در صدور پروانه داریم

وی ادامه داد: از سه هفته پیش هر شنبه پروژه هایی در مقیاس شهر افتتاح خواهد شد که پایانه اکباتان و کلنگ زنی ادامه بزرگراه یادگا امام در قالب آنها انجام شده است . همچنین وعده دادیم ۹۹ تقاطع را ایجاد کنیم که تا خرداد ۳ تقاطع افتتاح شد و ۱۸ تقاطع دیگر تا پایان سال افتتاح خواهد شد. به این ترتیب شورا و شهرداری دوره ششم نشان داد که می خواهد در راستای خدمت به مردم کار کند. سال گذشته ۵ هزار و ۴۰۰ پروانه صادر کردیم اما ظرف دو ماه قبل با اصلاح تبصره ۱۵ در کمیسیون ماده ۵ گشایش بزرگی در بافت فرسوده انجام شد که به این ترتیب نسبت به سال گذشته می توانیم شاهد عدد بزرگتری در صدور پروانه داشته باشیم. همچنین نسبت به سال گذشته در حوزه منابع ۳۵ درصد جلوتر هستیم و این در شرایطی است که حمله سایبری به سیستم های ما وقفه ای را در کار ایجاد کرده بود.

شن چاله ها را به عنوان یک فرصت مورد بهره برداری قرار خواهیم داد

وی ادامه داد: نیروهای ما در حادثه متروپل و سیل اخیر در صف مقدم بودند چرا که همه یک کل واحد محسوب می شویم و همیشه درکمک به شهروندان پیشتاز خواهیم بود. دراین مدت اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته و هفته آینده ۱۶ هکتاربوستان ایرانیان در منطقه ۱۹ افتتاح خواهد شد. اگر روزی در تهران شن چاله ها برای ما خطر بودند ما امروز آن را به عنوان یک فرصت مورد بهره برداری قرار خواهیم داد.

شهردار تهران بیان کرد:۵۳ هزار مخزنی که در شهر تهران وجود دارد تلاش کردیم ساماندهی مناسبی در حوزه پسماند انجام دهیم که در این راستا ۴ کار برای داخل شهر تهران و دو کار برای خارج از شهر تهران انجام خواهیم داد.۶۴ پیمانکار ما که در ۸ پهنه کار می کنند همگی تبدیل به ۸ میلیون کار خواهند شد که مکلف هستند این ۸ پهنه را مجهز کنند و در نهایت زباله انتقالی به آرادکوه را کاهش دهیم. همچنین برای ۵۳ هزار مخزن درون شهر تهران کاور تهیه می‌کنیم که پوشش منطقی و قشنگی را در حال تهیه داریم و می توانیم روی آن تبلیغات عمومی در جهت ارتقاء فرهنگ عمومی داشته باشیم. البته بخشی از مخازن حدود ۱۵ هزار مخزن نیازمند نوسازی است که در حال تامین مالی و جایگزینی آنها هستیم.

به گفته زاکانی، همچنین در حوزه پسماند، زباله سوز هزار و ۱۰۰ تنی در جاده  دماوند برای مجموعه پسماندهای ساختمانی احداث خواهیم کرد و ۶۰ هکتار به عنوان بارانداز شهرک بازیافت در آراد کوه احداث می‌کنیم.

شهردار تهران تاکید کرد: ۴۳ شرکت و سازمان شهرداری تهران، در حوزه‌های مختلف در خدمت شهروندان برای آبادانی قرار خواهند گرفت و در هر هفته در یک منطقه متمرکز خواهند شد تا مشکلات آنها را حل و فصل کنند.

وی ادامه داد: سال گذشته ۵۶۰ هزار تن آسفالت استفاده شد در حالی که ما در تهران، به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن آسفالت برای حل مشکلات نیاز داریم لذا با مجوز شورا به دنبال خرید دو کارخانه آسفالت هستیم. در ۵ ماه نخست امسال ۴۰۰ هزار تن آسفالت مورد استفاده قرار گرفته ودر منطقه ۴ این اقدام به صورت ویژه انجام شده چراکه این منطقه یک میلیون نفر ساکن دارد و بزرگترین منطقه ما محسوب می شود و در حوزه های مختلف از جمله خط کشی خیابان ها با مشکلاتی مواجه است که در تلاش برای حل این مشکلات هستیم.

زاکانی افزود: اقدامات خود را در جزوه ای به صورت کامل ارائه خواهیم کرد و پس از اربعین نیز با خبرنگاران نشست مفصلی خواهیم داشت.

شهردار تهران یادآور شد: وقتی حمله سایبری به مجموعه شهرداری انجام شد آنچه که برای ما حیاتی بود، در حال حاضر در دسترس قرار گرفته؛ اما بخشی از سامانه های ما دچار اشکالات امنیتی بود و بعضا قدیمی بودند. لذا آنها را بالا نیاوردیم که از آن زاویه آسیب امنیتی نخوریم. کیف پول پرداخت الکترونیکی شهروندی آماده شده به شکلی که شهروندان می توانند در مترو ، فروشگاه شهروند و میادین میوه و تره بار از این کیف پول استفاده کنند و وعده داده بودیم چیزی به عنوان پیش درآمد درآن قرار دهیم. از سوی دیگر ۲ سامانه برای داخل و خارج مجموعه شهری در حال راه اندازی است تا حضور و ارتباط مردم را در اخذ خدمات به حداقل برسانیم.

انتهای‌پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  •  زاکانی: تنش مالی دو نیم ساله شهرداری تهران را برطرف کردیم
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت