X
تاریخ انتشار: چهارشنبه 16 فروردین 1402 - 12:55
کد خبر: 20408
افزایش واردات نفت روسیه از سوی آلمان
 

افزایش واردات نفت روسیه از سوی آلمان

قزاقستان در نظر دارد عرضه نفت به آلمان از طریق خط لوله «دروژبا» روسیه را در ماه جاری میلادی افزایش دهد.
نظر سنجی: Article Rating

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ «قزترانس‌اویل»، متصدی دولتی خط لوله قزاقستان اعلام کرد، این کشور آسیای میانه در نظر دارد تا در ماه جاری میلادی، عرضه نفت به آلمان از طریق خط لوله «دروژبا» روسیه را به ۱۰۰ هزار تن افزایش دهد.

بر این اساس، این شرکت تاکنون ۲ محموله ۲۰ هزار تنی نفت را با موفقیت از طریق این خط لوله به منطقه روستایی Adamowo-Zastawa در لهستان تحویل داده است. این محموله‌ها از این روستا به پالایشگاه PCK در شهر شودت آلمان تحویل داده می‌شود. با این حال، حجم این محموله کمتر از انتظار است.

پس از توافق شرکت «قزترانس‌اویل» با «ترنس نِفت»، غول نفتی روسیه برای استفاده از خط لوله دروژبا به منظور انتقال نفت، ارسال نفت از قزاقستان به اتحادیه اروپا در ماه ژانویه با چراغ سبز مسکو مواجه شد.

بر اساس این قرارداد، قزاقستان، ۱.۲ میلیون تن ظرفیت این خط لوله را برای ترانزیت در سال ۲۰۲۳ رزرو کرده که شامل ۳۰۰ هزار تن در سه ماهه اول است اما تاکنون تنها ۴۰ هزار تن از این حجم عرضه شده است.

بولات آکچولاکوف، وزیر انرژی قزاقستان ماه گذشته گفت، تعهدات آستانه به آلمان در حال حاضر تنها ۳۰۰ هزار تن نفت برای کل سال ۲۰۲۳ است؛ اما ظرفیتی از خط لوله که رزرو شده، چهار برابر این مقدار است.

تحلیلگران نسبت به توانایی قزاقستان برای انجام وعده‌هایش تردید دارند.

این کشور در سال گذشته میلادی، ۸۴.۲ میلیون تن نفت تولید کرده و امسال پیش‌بینی می شود ۹۰.۵ میلیون تن نفت تولید کند.

در عین حال، پیش‌بینی می‌شود که میزان صادرات نفت این کشور به ۷۱ میلیون تن برسد که تمامی این رقم بر اساس قراردادهایی فروخته شده و این کشور احتمالا نتواند مقصد دیگری برای آنها بدون متحمل شدن جریمه‌های مالی تعیین کند. کارشناسان هشدار می‌دهند که آستانه حجم اضافی نفت برای ارسال به آلمان ندارد حتی اگر هم داشته باشد پالایشگاه شودت برای ادامه فعالیتش به ۱۱ میلیون تن نفت نیاز دارد و ۱.۲ میلیون تن ظرفیت ذخیره شده قزاقستان برای ترانزیت تنها ۱۰ درصد از این مقدار را تشکیل می‌دهد.

آمارها نشان می‌دهد، عرضه نفت روسیه به آلمان ۹۹.۹ درصد کاهش یافته است.

پس از این اتحادیه اروپا تقریبا تمامی واردات نفت از روسیه را در اوایل ماه دسامبر ممنوع کرد، برلین به آستانه به عنوان تامین کننده نفت جایگزین روی آورد.

به نوشته این گزارش، آلمان، لهستان، مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک اجازه دارند از طریق خط لوله دروژبا نفت دریافت کنند اما آلمان و لهستان تصمیم گرفتند واردات نفت از روسیه را متوقف کنند تا وابستگی خود به انرژی این کشور را کاهش دهند.

در ادامه این گزارش آمده است، نفت قزاقستان برای آلمان جذابیت داشت زیرا ترکیبی مشابه با نفت اورال روسیه دارد که قبلا به آن وابسته بود. زیرساخت‌های موجود خط لوله دروژبا نیز به عنوان رفع مشکلات لجستیکی اضافی برای برلین تلقی می‌شد.

با این حال، تحلیلگران هشدار داده‌اند که قزاقستان برای یافتن نفت کافی برای تامین نیاز اروپایی‌ها با چالش روبروست و ممکن است نتواند تولید خود را به اندازه کافی برای جایگزینی نفت روسیه افزایش دهد.

انتهای‌پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • افزایش واردات نفت روسیه از سوی آلمان
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت