X
تاریخ انتشار: دوشنبه 04 اردیبهشت 1402 - 11:45
کد خبر: 20481
سفارت آمریکا در خارطوم تعطیل شد؛ بایدن: نیروهای ما در جیبوتی می‌مانند
 

سفارت آمریکا در خارطوم تعطیل شد؛ بایدن: نیروهای ما در جیبوتی می‌مانند

رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد، نیروهای کشورش برای تضمین جان شهروندان آمریکایی در سودان در پی وضعیت این کشور، در جیبوتی باقی خواهند ماند.
نظر سنجی: Article Rating

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اظهار کرد: نیروهای ارتش به دستور من دیپلمات‌های آمریکایی را در واکنش به وضعیت امنیتی نامناسب سودان از این کشور خارج کردند و برای حمایت و انجام این ماموریت نظامیان آمریکایی با تجهیزات مناسب در جیبوتی، سودان و اتیوپی مستقر شدند.

وی افزود:‌ نیروهای آمریکا برای حمایت از آمریکایی‌ها و دیگران تا زمانی که اوضاع آرام شود، در جیبوتی خواهند ماند. همچنین نیروهای اضافی داریم که در صورت لزوم آماده استقرار در منطقه هستند.

سه بالگرد شینوک و صد نفر نیروی ارتش آمریکا از جیبوتی به اتیوپی و بعد به سودان پرواز کردند و یک ساعت روی زمین ماندند تا شهروندانشان را خارج کنند.

بایدن تأیید کرد که سفارت آمریکا فعلا تعطیل شده و از جیبوتی، اتیوپی و عربستان سعودی تشکر کرد که در «موفقیت عملیات ما حیاتی بودند».

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای جداگانه گفت که تمامی پرسنل آمریکایی و خانواده‌هایشان تخلیه شده‌اند و عملیات در سفارت آمریکا در خارطوم «به طور موقت به حالت تعلیق درآمده است».

گروهی متشکل از 100 نفر از نیروهای عملیات ویژه در عملیات خروج اعضای سفارت شرکت داشتند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا گفت که این عملیات توسط فرماندهی آمریکا در آفریقا رهبری می شد و با هماهنگی نزدیک با وزارت امور خارجه انجام شد.

بلینکن گفت: "درگیری گسترده ... خطری غیرقابل قبول برای پرسنل سفارت ما به همراه داشت" و خاطرنشان کرد که "تعلیق عملیات در یکی از سفارت‌های ما همیشه یک تصمیم دشوار است، اما ایمنی پرسنل ما اولین مسئولیت من است."

جان باس، معاون وزیر امور خارجه در امور مدیریت گفت که بستن موقت سفارت «تنها گزینه واقعاً ممکن برای ما در این مورد است». «در نتیجه شدت درگیری و چالش‌هایی که پرسنل دیپلماتیک ما در انجام عملیات‌های اساسی با آن مواجه بودند و عدم اطمینان در مورد دسترسی به منابع کلیدی مانند سوخت و غذا در آینده، ما با اکراه تصمیم گرفتیم که زمان تعلیق عملیات است.

این جنگ خونین بین ارتش و شبه‌نظامیان «واکنش سریع» که از یک هفته پیش شروع شده چند صد کشته و هزاران زخمی و آواره بجا گذاشته و جت‌های جنگنده و هلیکوپترهای نظامی به مراکز حساس دولتی و بیمارستان‌ها حمله کرده‌اند.

در اطراف فرودگاه اصلی خارطوم درگیری شدید جریان دارد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این فرودگاه در دست نیروی شبه‌نظامی «واکنش سریع» است که با ارتش سودان در جنگ است. هر دو طرف مدعی تسلط بر این فرودگاه هستند.

انتهای‌پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • سفارت آمریکا در خارطوم تعطیل شد؛ بایدن: نیروهای ما در جیبوتی می‌مانند
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت