شرکت‌های تازه تاسیس، شتاب‌دهنده، پرتقال، آرین عقیلی، استارتاپ،پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی، نوآوری، توسعه اقتصادی، ایران
X
تاریخ انتشار: یکشنبه 18 خرداد 1399 - 03:31
کد خبر: 9969
لزوم بهره‌گیری از شتاب‌دهنده‌ها برای نوآوری و توسعه اقتصادی/ نیاز شتاب‌دهنده‌ها به قوانین جدید
گفت‌وگوی تفصیلی:
 

لزوم بهره‌گیری از شتاب‌دهنده‌ها برای نوآوری و توسعه اقتصادی/ نیاز شتاب‌دهنده‌ها به قوانین جدید

شتاب‌دهنده مجموعه‌ای است که با برگزاری دوره‌های فشـرده حمـایتی قصـد تسـریع موفقیـت و پیشرفت شرکت‌های نوپا را دارد.
نظر سنجی: Article Rating

بسیاری از شرکت‌های تازه تاسیس، در مراحل اولیه رشد، به مشاوره مدیریتی، بازاریابی، مالی و فناورانه نیازمند هستند و هدف از برگزاری این دوره‌ها، کمک همه جانبه به آنها است.
این پشتیبانی‌ها معمولا با در اختیار گذاشتن فضای کسب و کار اداری همراه است. عـلاوه بـر این، شـتاب‌دهنـده بـا سرمایه‌گذاری اولیه در هریک از شرکت‌های تحت حمایت خود، بخشی از سهام آتی آنها را از آن خود می‌کند. مجموعه سهام‌های آتی که شتاب‌دهنده در قبال خدمات خود دریافت می‌کند، منبع اصلی درآمدی آن خواهد بود.

آرین عقیلی، مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت شتاب‌دهنده پرتقال؛ دانشجوی دکترای رشته سیاست‌گذاری علم و فناوری دانشگاه علم و صنعت در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی از ایده، اهداف و شرایط شرکت خود گفت.

شرکت و مجموعه‌تان را معرفی کنید؟
 شتاب‌دهنده پرتقال یک شتاب‌دهنده نوآوری در حوزه بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و علوم زیستی و همچنین ارائه‌دهنده خدمات مشاوره مدیریت نوآوری در ایران است. مجموعه ما به عنوان شرکت دانش‌بنیان با هدف و ماموریت حمایت از پژوهشگران و محققان حوزه سلامت و علوم فناوری تاسیس شده تا بتواند دستاوردهای پژوهشی خود را در قالب محصولات نو در بازار، تجاری‌سازی کنند. کار ما بودن در کنار پژوهشگران است تا دستاوردهای پژوهشی‌شان را طی یک فرآیندی به محصولات تجاری در بازار تبدیل کنند.

چند سال است که شرکت را تاسیس کرده‌اید؟ 
 از ۲سال و نیم پیش فعالیت خود را شروع کردیم ولی بهمن ماه سال ۹۷ ثبت حقوقی شده است.

آیا با کشورهای دیگر و در حوزه بین‌المللی نیز فعالیت دارید؟
از آذرماه سال گذشته در روتردام هلند شرکتی را راه‌اندازی کردیم که مدیریت آن کمی متفاوت‌تر از پرتقال است و ماموریت صادرات دانش‌بنیان را دارد. طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، مقدمه صادرات محصولات و دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا در حوزه بیوتکنولوژی را فراهم کنیم. هدف از تاسیس شرکت در هلند این بود که صادرات محصولات دانش‌بنیان خود در این حوزه‌ها را در دستور کار قرار دهیم و ماموریت آن، خدمات دادن به  استارتاپ‌های شتاب‌دهنده پرتقال که به شرکت تبدیل و هدفشان صادرات و سایر شرکت‌های دانش‌بنیان ممتاز که در کشور نتیجه گرفته و درآمدزایی دارند، است. گرفتن مجوز، معرفی در بازار، انجام یکسری تست‌های مجاز و شبکه‌سازی از مجموعه خدمات شرکت ما است که با همان مدل شتاب‌دهنده در این عرصه فعالیت می‌کنیم. 
به طور مثال شرکتی که با ما قرارداد میبندد، ما درصدی از سهام فروش بازار صادراتی یا درآمد فروش صادراتی‌شان را در قالب شتاب‌دهی طی قراردادی اخذ میکنیم و در بازارهای خارج از کشور خدماتی شتاب‌دهی را انجام می‌دهیم.

چه شد که شما به فکر تاسیس این مجموعه افتادید؟
آقای بهروز ناطقی که در حال حاضر شریک بنده هستند، خود یک سرمایه‌گذاری شخصی در حوزه تجهیزات پزشکی تولید مواد اولیه دارویی داشتند و بنده نیز به عنوان مشاور توسعه و طراحی کسب و کار از سال‌های پیش با شرکت‌های مختلف فعالیت داشته و مشاوره‌های لازم در این خصوص را ارائه میدادم و در پروژه‌ای که آقای ناطقی برعهده داشتند، بنده مشاورشان بودم. پس از مدتی به این نتیجه رسیدیم که با استفاده از روش‌های سنتی تبدیل شدن یک دستاورد پژوهشی به یک صنعت و تجاری‌سازی بسیار دشوار است. طی جلسات متعدد به یک سری راهکارها که بتوانیم پروژه‌ها را تجاری سازی کنیم، رسیدیم و در شرکت خودمان که یک شرکت دانش‌بنیان بود، مدلی را طراحی کردیم که بر اساس مابه ازای خدماتی که داده می‌شود، هزینه‌ای به عنوان هزینه مشاوره دریافت نمیکنیم؛ بلکه سهامی را در مالکیت معنوی محصولات آینده‌شان دریافت میکنیم. البته باید یادآور شوم شاید بسیاری از این پروژه‌ها به نتیجه نرسد و تمام تلاش‌هایی که انجام می‌شود، به هدر برود.

خدماتی که شرکت پرتقال به طرف قرارداد میدهد، چیست؟

ما هم سرمایه‌گذاری به صورت غیرنقدی در قالب خدمات ظرفیت شتاب‌دهنده و زیرساختی به شرکت‌های طرف قرارداد ارائه می‌دهیم، هم بخشی از منابع مالی‌مان را در جهت رفع نیازمندی در اختیارشان قرار می‌دهیم و به نوعی شریک و همراه‌شان می‌شویم و همین شراکت سبب می‌شود تا آن پروژه به سرانجام رسیده و به یک شرکت یا یکسری محصول در بازار تبدیل شود
که حول محور آن، بتوان شرکت دانش‌بنیان جدیدی را ایجاد کرد.

تاکنون چند پروژه را به سرانجام رسانده‌اید؟ 
تاکنون ۳ پروژه را به سرانجام رسانده‌ایم. یکی محلول و ژل ضدعفونی‌کننده دست نانوگیاهی بدون الکل  که خواص آنتی‌باکتریال، آنتی‌فاندال و مهم‌تر از همه آنتی‌وایرال که ضدویروسی است را داراست. پروژه دیگر پروژه ملی بوده که بر اساس آن تولید کیتوسان و گلوکوزامین در داخل کشور بوده که منابع مالی جذب و بحث تجاری‌سازی آن به سرانجام رسیده است.
پروژه دیگر در خصوص زخم پوش‌ها بوده که در حال حاضر در مرحله جذب منابع مالی و راه‌اندازی کارگاه تولیدی آن هستیم.

با توجه به رویدادهای سیاسی، سال‌های آتی را برای حضور در بازارهای بین‌المللی چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟
تغییرات در ساختارهای سیاسی قطعا بر تمام عرصه‌ها تاثیرگذار است ولی خواسته ما این است، مسائل و مشکلات ناشی از این تغییرات در بحث اقتصاد دانش‌بنیان که جزء راهبردهای کلان کشور محسوب می‌شود، بایستی حل شوند. اقتصاد دانش‌بنیان برای هر گروه سیاسی در مجلس و دولت مهم است؛ زیرا این موضوع خود یک پیشرانه برای کشور در منطقه خاورمیانه و حتی دنیا محسوب می‌شود. در این عصر، تمام کشورهای دنیا، پیشرانه خود را بر بحث علم و فناوری و  توانمندی و ظرفیت موجود در این حوزه را دنبال می‌کنند تا بدین طریق علم و فناوری را به نوآوری تبدیل کنند. با توجه به اینکه ایران از لحاظ پژوهش و علمی بسیار غنی است،  قابلیت این را دارد که در حوزه تخصص ما فارغ از مباحث بهداشت، سلامت و اپیدمی کرونا، پیشرفت‌های خوب و چشمگیری داشته باشد. در سیاست‌های کلان علمی و فناوری هم این موضوع ثابت شده که باید به سمت اقتصاد دانش‌بنیان قدم برداریم. امید داریم مدیران فعال در این حوزه تثبیت شوند و کمتر شاهد تغییرات مدیریتی و سلیقه‌ای باشیم. 

ارتباط شما با مجلس چگونه بوده و آیا برنامه‌ای برای بیشتر شدن ارتباط خود در راستای حمایت از شتاب‌دهنده‌ها در مجلس جدید دارید؟ 
با توجه به تغییراتی که در مجلس یازدهم شاهد آن بودیم، علاقه‌مند هستیم که با مجلس جدید در ارتباط باشیم و امیدواریم نمایندگان مجلس با تسریع برخی از قوانین از این حوزه حمایت کنند. به طور مثال قوانین مالیاتی برخلاف آنچه که معاونت علمی و صندوق نوآوری سعی در ارائه تسهیلات مالیاتی برآمدند، اما متاسفانه شفافیت‌های لازم در قوانین برای سازمان امور مالیاتی تعریف نشده است و صاحبان کسبو کارهای نوپا دچار مشکلات مالیاتی هستند. مجلس جدید با یک نگاه حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان به قانون‌گذاری میتواند سبب دلگرمی فعالان این حوزه شود. بسیاری از شرکت‌ها برخلاف نگاه از بیرون، به سختی کار می‌کنند. فضای کاری ما راحت نبوده و سرمایه‌گذاری‌های زیادی را می‌طلبد و ما باید با تمام وجود بجنگیم تا بتوانیم محصولی را به بازار معرفی کنیم.

انتظارمان این است که مجلس جدید در حوزه سلامت با تصویب قوانینی از دانش بنیان‌ها حمایت کنند تا بتوانیم کار خود را در تمام سطوح گسترش دهیم. شرکت ما مرزی بین بخش دولتی، قانون‌گذاری و بخش خصوصی است و با کمک مجلس می‌توانیم اهرم و وسیله‌ای برای تحرک، اشتغال، نوآوری و توسعه اقتصادی کشور باشیم. ما می‌توانیم به عنوان بازویی در کنار قانون‌گذار باشیم. قوانین حمایتی از بخش دانش‌بنیان به راحتی می‌توانند از طریق شتاب‌دهنده‌ها جاری و آسان شود و  شتاب‌دهنده‌ها می‌توانند ابزار سیاستی خوب در کنار قانون‌گذار به شمار بیایند.

لازم به ذکر است، پرتقال در یک برنامه ده ساله، تبدیل شدن به کارآمدترین شتاب‌دهنده استارتاپهای فناورانه و نوآورانه در حوزه علوم و فناوری‌های زیستی در اکوسیستم نوآوری ایران را دنبال میکند. شاخص اصلی جامه عمل پوشاندن به این چشم‌انداز، دستیابی به نرخ تبدیل ۱۰۰% استارتاپهای پذیرفته شده در هر سیکل میباشد و از ملزومات نیل به این چشم‌انداز که هم اکنون محور راهبردی برنامه‌ها و اقدامات پرتقال را تشکیل میدهد، می‌توان به توسعه روابط کاری و تجاری با بزرگترین بازیگران نظام نوآوری‌های زیستی در سطح بین‌المللی (و بویژه اروپا)، گسترش شبکه تحقیق، توسعه و نوآوری باز در کلیه بخش‌های دانشگاهی، پژوهشگاهی و کارآفرینی کشور در حوزه زیستی و نیز بهسازی و پیاده‌سازی راهکارها و رویههای برتر شتاب‌دهی در کلاسی جهانی اشاره کرد.

انتهای پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • لزوم بهره‌گیری از شتاب‌دهنده‌ها برای نوآوری و توسعه اقتصادی/ نیاز شتاب‌دهنده‌ها به قوانین جدید
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت