نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی، مجلس، روح‌الله حضرت‌پور طلاتپه، دولت، انتخابات
X
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 20 خرداد 1399 - 12:30
کد خبر: 9993
احزاب به محلی برای گروکشی‌های پس از انتخابات تبدیل شده‌اند
گفت‌وگوی تفصیلی:
 

احزاب به محلی برای گروکشی‌های پس از انتخابات تبدیل شده‌اند

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: این موضوع برای مجلس یازدهم حائز اهمیت است که نسبت به تخصص نمایندگان در کمیسیونها جذب شوند و نمایندگان با توجه به تحصیلات، سوابق کاری و برخی مولفه‌های دیگر به کمیسیون‌های مطبوعشان راه پیدا کنند.
نظر سنجی: Article Rating

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی تفصیلی با پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی، در خصوص اهمیت تعامل مجلس و دولت سخن گفت. روح‌الله حضرت‌پور طلاتپه معتقد است تعامل مجلس و دولت باعث حل شدن مشکلات مردم خواهد شد.

در ادامه مشروح این گفت‌و‌گو را خواهید خواند.

پیش‌بینی شما از نحوه تعامل مجلس و دولت چگونه است؟ 

 چنانچه نمایندگان مجلس و دولت میخواهند مشکلات مردم حل شود، بایستی باهم تعامل داشته باشند.  همه می‌دانیم که مردم مشکلات اقتصادی زیادی دارند و دولت باید فکری برای بهبود اقتصاد خانوارها داشته باشد. با توجه به اینکه مجلس یازدهم چند روزی است که شروع به کار کرده، نمیتوان این پیش‌بینی را کرد، این موضوع به رفتار هر دو طرف بستگی دارد. تنش میان مجلس و دولت یا میان دو جریان سیاسی، در عرف سیاسی موضوع ناخوشایندی نیست، این تفاوت نظرات، رشد و بالندگی کشور را فراهم میسازد اما اینکه این تفاوت دیدگاه‌ها به عقده‌گشایی و تقابل بی‌دلیل ختم شود، به ضرر مردم خواهد بود و امیدوارم این تعامل متمدنانه در جهت منافع مردم و رفع مشکلات آنها باشد.

به نظر شما ترکیب تخصصی کمیسیون‌ها به چه شکل خواهد بود؟

این موضوع برای مجلس یازدهم حائز اهمیت است که نسبت به تخصص، نمایندگان در کمیسیون‌ها جذب شوند. نمایندگان با توجه به تحصیلات، سوابق کاری و برخی مولفه‌های دیگر به کمیسیون‌های مطبوعشان راه پیدا می‌کنند. افراد فنی به کمیسیون‌های فنی، و نمایندگان با توجه به تخصص‌شان برای عضویت در کمیسیون‌ها اولویت‌بندی می‌شوند.

باتوجه به انتخابات مجلس شورای اسلامی، پيش‌بيني‌تان از تركيب سياسي انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده چیست؟

با توجه به اینکه میزان رای ملت است و مردم نیز در انتخابات اخیر مجلس به اکثریت اصولگرایی رای دادند، به احتمال زیاد گفتمان دولت منتخب 1400،  معتدل، همراه و مایل به گفتمان اصولگرایی مجلس خواهد بود. البته این موضوع به نظر مردم در سال آینده بستگی دارد و قطعی نیست. مجلس یازدهم می‌تواند با عملکرد خوب این احتمال را قوت بخشد.

سه اولویت مهم مجلس يازدهم را در چه مي‌بينيد؟

 به نظر بنده با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر رونق و جهش تولید که ۲ سال متوالی با نام‌گذاری سال‌ها مد نظر ایشان بوده، رونق تولید و اقتصاد، رفع فقر، مبارزه با فساد، اجرای عدالت مهم‌ترین اولویت‌های مجلس یازدهم خواهد بود.

به نظر شما چه عواملی سبب شد تا دو نفر از نمايندگان مجلس دهم که بر اساس دستورات مقامات قضایی دچار فساد اقتصادی شده بودند، پس از اتمام دوره خود بازداشت شوند؟

زمانیکه نمایندگان به عنوان منتخب مردم به مجلس راه پیدا میکنند باید دغدغه‌شان رفع مشکلات مردم باشد. اکثر نمایندگان وجدان کاری دارند و وظیفه‌ای را که به خاطر آن به مجلس آمده‌اند را جدی میگیرند ولی ما اخیرا شاهد برخی رفتارها از برخی نماینده‌ها بودیم که متاسفانه در شان مجلس نبود. 

در شرایط فعلی چالش‌هاي پيش روي احزاب چيست؟

احزاب تحقق بخش آزادی، رشد و بالندگی سیاسی کشور و تضمین کننده مدیریت کشور در آینده هستند. متاسفانه تکثر احزاب کوچک و ضعیف، نگاه‌های اقتصادی به حزب، یکجانبه‌نگری و افراط در دیدگاه‌ها، دلیل ناکارآمدی احزاب در کشور هستند.

نقش احزاب را در پنجمين دهه انقلاب چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قطعا به جز سال‌های اولیه پس از انقلاب اسلامی، احزاب کارآیی واقعی خود را در کشور از دست داده‌اند. ناامیدی و عدم اعتماد مردم به احزاب هم کاملا روشن است. احزاب به محلی برای گروکشی‌های پس از انتخابات تبدیل شده‌اند تا اینکه محلی برای رشد فکر و دیدگاه‌ها باشند. مشکل اصلی سیاست ما نیز همین موضوع است.

آيا احزاب توانسته‌اند نقش واقعي خود را در انتخابات مختلف ايفا كنند؟ خانه احزاب تا چه اندازه در گسترش فرهنگ تحزب موفق بوده است؟

کارکرد خانه احزاب در کشور ما کمرنگ است و علت اصلی عدم فعالیت احزاب به این برمی‌گردد که ساختار کشور ما حزبی نیست و اغلب در زمان انتخابات لیست‌ها رای می‌آورند.
به نظر شما چالش‌هاي پيش‌ روی مجلس جديد چيست؟

اولین چالش پیش‌ روی مجلس این است که اعتماد مردم را به خود جلب کند، زیرا مردم با مشکلات زیادی روبرو هستند و به ویژه پس از گرانی بنزین اعتماد خود را از دست داده‌اند، پس اولویت اول مجلس باید در این راستا باشد تا مردم به این نهاد قانونی مجددا اعتماد و اطمینان کنند. از سوی دیگر مجلس دهم بیشتر همسو با دولت بود، ولی به نظر می‌رسد در مجلس یازدهم نظارت بر عملکرد وزرا و شخص رئیس‌جمهور بیشتر به چشم بخورد.

آیا اصلاح‌طلبان مي‌توانند مجددا در صحنه سياسي كشور با اقبال عمومي مواجه شوند؟
 این موضوع به رای مردم بستگی دارد، اماپس از اتفاقات سال‌های اخیر در حوزه‌های مختلف به ویژه اقتصادی بعید میدانم به این زودی ابن موضوع تحقق پیدا کند. مردم اساسا به سمت گفتمان‌های عملگرا، معتدل و کارآمد رای می‌دهند. درصد کمی به دلیل صف‌بندی‌های سیاسی پای صندوق‌های رای می‌روند.

دولت يازدهم و دوازدهم تا چه اندازه در وضعيت نابسامان فعلي مقصر بوده است؟

 بزرگترین ایراد دولت یازدهم این بود که کشور را تقریبا 5 سال منتظر رفتار اروپا و امریکا گذاشت. نگاه دولت طی این سال‌ها معطوف به خارج بوده و بر همه آشکار است که از توان داخلی غافل شده است. زمانیکه اقتصاد ما به توافق شرطی شد و پس از آن، توافق هم شکست خورد، نتیجه و خروجی اینگونه رفتارها وضعیت فعلی، بلاتکلیفی سیاسی _اقتصادی و افزایش مشکلات در داخل خواهد بود.

به نظر شما جریانات سیاسی اصلاح‌طلب از آفای روحانی عبور می‌کنند؟

جریان اصلاح‌طلب نمی‌تواند با مقصر دانستن دولت از زیر بار این موضوع خارج شود و فرار کند. همان اصلاح‌طلبانی که روز پیروزی آقای روحانی، ایشان را منتصب به جریان خود می‌دانستند، همان‌هایی که می‌گفتند اصلاحات پیروز شده، امروز هم باید پاسخگوی عملکرد آقای روحانی باشند.
 

انتهای پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • احزاب به محلی برای گروکشی‌های پس از انتخابات تبدیل شده‌اند
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت