بهگزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی به نقل از پایگاه اطلاعرسانی شرکت سرمایهگذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین (تاپنیوز)، بابک افقهی، مدیر عامل شرکت سرمایهگذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) دستورالعمل کاهش هزینه و قیمت تمام شده در شرکتهای تابعه این هلدینگ را به منظور نهادینه سازی الگوی فکری و مدیریتی اعمال سیاستهای کاهش هزینه ابلاغ کرد.
در این ابلاغیه آمده است: ضرورت توسعه و تقویت مزیتهای رقابتی هزینه محور که براساس آن، صنایع و بنگاههای مختلف به دنبال راههایی برای کاهش هزینه و قیمت تمام شده محصولات و خدمات خود هستند، باعث شده توجه متولیان بخشهای مختلف اقتصادی، تولیدی و تجاری بر بهکارگیری راهبردهای کاهش هزینه بیش از گذشته معطوف شود.
افزايش بهرهوري، كاهش مستمر هزينهها و دستيابي به قيمت تمام شده پايينتر محصولات و خدمات در صنایع و بنگاههای اقتصادی و صنعتی در شرایط بهشدت رقابتی کنونی که امری الزامی خواهد بود از دیگر موارد مطرح شده در این ابلاغیه است.
در همین راستا، به منظور نهادینه سازی الگوی فکری و مدیریتی اعمال سیاستهای کاهش هزینه، دستورالعمل کاهش هزینه و قیمت تمام شده محصولات و خدمات در مجموعه هلدینگ تاپیکو تنظیم و ابلاغ شده است.
در ادامه تاکید شده که توجه به اين مهم باعث میشود موضوع کاهش مستمر هزینهها توام با افزایش کیفیت محصولات و خدمات، در کانون توجه مدیران شرکت سرمایهگذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین(تاپیکو) به عنوان یک راهبرد کلیدی قرار گيرد.
هدف از ابلاغ این دستورالعمل، ايجاد عزم و اراده مدیریتی و تاكيد بر ضرورت مشاركت جدي و فعال كليه مدیران و همکاران شرکتهای تابعه، در جهت تحقق اهداف كاهش هزینه و قيمت تمام شده است به نحوی که بتواند شرایط خلق و توسعه مزیتهای رقابتی بهتری را در عرصههای داخلی و خارجی در مقایسه با رقبا فراهم ساخته و سودآوری شرکتها را افزایش دهد.
در بخش دیگری از این دستوالعمل تصریح شده است که بحث كاهش قیمت تمام شده (Finished Cost Reduction) در قالب مفاهیمی نظیر افزایش بهرهوری، ناب سازی و کاهش هزینهها در ادبیات صنعتی به کررات مورد تأكید قرار گرفته و طي سالهاي اخیر به عنوان راهبردی کلیدی برای تحقق اهداف سوداوری مورد توجه قرار گرفته است.
در ادامه آمده است که منظور از سیاستهای کاهش هزینه و قیمت تمام شده صرفنظر از روشها و ابزارهای فنی، سیستمی و مدیریتی که میتواند منجر به کاهش و صرفه جوییهای هزینهای شود، توسعه و ترویج الگوی فکری و جنبشي فراگير است که با پشتيباني و مشاركت همه اركان شرکتها زمينه بهبود بهره وري عملیات، اصلاح الگوي مصرف مواد و انرژی و خوراک و افزايش قدرت رقابت پذيري كالاها و خدمات را در بازارهای داخلی و خارجی فراهم کند.
این امر بهخصوص در شرایط رقابتی امروز که بنگاهها باید تلاش کنند با اتخاذ تدابیری برای کاهش مستمر هزینههای خود حاشیه سود بالاتری برای خود و سهامدارانشان ایجاد کنند، این سیاست کارایی بیشتری خواهد داشت.
گفتنی است که در این دستورالعمل رقابت پذيري بر سه نوع «هزينهاي»، «واقعي» و «نوآوري» تفكيك ميشود. رقابتمندي بنگاهها در هزينه، خود را در قالب «قيمتهاي نسبي و رقابتی عوامل» نمايان ميكند. رقابتمندي واقعي، خود را در قالب «توانايي بنگاه ها در عملكرد بهتر از رقبا» نشان می دهد و رقابتمندي مبتنی بر نوآوري و فناوری، خود را در قالب « توانمندی كسب شرايط نواورانه و فناورانه مطلوب در بازارهاي توسعه يافته و جديد» متجلي ميسازد.
واضح است که همه موارد فوق از جمله الزامات توسعه و تعالی کسب و کارهای مختلف از جمله شرکتهای تحت پوشش هلدینگ سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین است که در چارچوب دستورالعمل مورد اشاره با تمرکز بر رقابت پذیری هزینهای مورد توجه قرار گرفته است.
در بخش پایانی دستورالعمل کاهش هزینه و قیمت تمام شده در شرکتهای تابعه هلدینگ تاپیکو تاکید شده است که بهدنبال اجرای این دستورالعمل انتظار میرود زمينه تحقق جريان ارزش پايدار و عاري از عوامل اتلاف و غير بهرهور در كليه فرايندهاي تامين، توليد و توزيع شرکتهای تحت پوشش فراهم شده و با كاهش مستمر هزينهها و افزايش كيفيت كالاها و خدمات، ارتقای قدرت رقابتپذیری قیمتی و تحقق اهداف سوداوری شرکتها تسهیل شود.
انتهایپیام/