X
تاریخ انتشار: شنبه 19 مرداد 1398 - 10:20
کد خبر: 4042
بندر چابهار کوتاه ترین مسیر برای ورود کالاهای اساسی به ایران است
 

بندر چابهار کوتاه ترین مسیر برای ورود کالاهای اساسی به ایران است

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار گفت: بندرچابهار کوتاه‌ترین و به صرفه‌ترین مسیر برای ورود کالاهای اساسی کشور است و این بندر اقیانوسی پس از تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقل جاده ای، ریلی و دریایی به قطب صادرات و واردات کشور تبدیل می شود.
نظر سنجی: Article Rating

رحمدل بامری  با تشریح ظرفیت‌های بالفعل بندر چابهار در حوزه سرمایه گذاری و انتقال کالا بویژه کالاهای اساسی مورد نیاز کشور اظهار داشت: دسترسی بندر چابهار به آبهای آزاد می تواند کالاهای اساسی و بار را در کوتاهترین زمان و بهترین روش از طریق این بندر در دسترس مردم ایران قرار دهد و باید به این بندر توجه شود.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازرگانی به نقل از ایرنا،وی بیان کرد: سرعت تخلیه کشتی‌های حامل کالاهای اساسی مانع از افزایش قیمت کالا، حفظ تعادل و جو روانی بازار می شود و خیلی امیدواریم که بندرچابهار با قوت در حال توسعه و تکمیل زیرساخت هاست و می تواند نسبت به تخلیه کشتی‌های مختلف حتی در کمتر از یک روز اقدام کند.

فرماندار چابهار به ایجاد خطوط کشتیرانی لاینر چابهار- هند اشاره کرد و افزود: با تلاش‌های سازمان بنادر و دریانوردی امکان ترانزیت مستقیم کالا بین بنادر هند و چابهار به صورت هفته ای فراهم شده است و باید تجار ایرانی از این فرصت نهایت استفاده را ببرند.

وی ورود مستقیم کشتی از بنادر هند را فرصتی برای کاهش هزینه ها و افزایش ترافیک بار عنوان کرد و گفت: خوشحالیم بعد از سرمایه گذاری حدود یک میلیارد دلاری نظام در چابهار شاهد تحول و توسعه در این نقطه محروم هستیم.

بامری اظهار داشت: بندر چابهار به عنوان یکی از بنادر مهم در جنوب ایران و در بخش شمالی دریای عمان قرار گرفته و این بندر به علت موقعیت راهبردی و دستیابی به آبهای آزاد بین المللی جایگاه ویژه ای در مبادلات ایران با سایر کشورهای منطقه دارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر این بندر به علت نزدیکی به افغانستان، پاکستان و آسیای میانه، در آینده ای نزدیک با اتصال به شبکه ریلی کشور اهمیت ویژه ای در ترانزیت کالا به این کشورها خواهد داشت و همچنین این بندر به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی ایران، یکی از نقاط کلیدی در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان بوده و در کریدور شمال- جنوب نقش مهمی ایفاد خواهد کرد.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بندر چابهار نزدیکترین مسیر ترانزیتی هند به افغانستان و کشورهای CIS از طریق جمهوری اسلامی ایران است؛ موقعیت جغرافیایی چابهار و حجم مبادلات تجاری بالقوه و بالفعل بین کشورهای یاد شده در سالهای اخیر اهمیت یافتن نقش غیر قابل انکاری است که بندر چابهار می‌تواند در پیوند کشورهای منطقه ایفا کند.

وی افزود: بندر چابهار از نظر دریایی بسیار می تواند حائز اهمیت باشد زیرا حلقه اتصال کشورهای محصور در خشکی مانند افغانستان و کشورهای حوزه cis به دریاست.

 

بندر چابهار ظرفیت واردات ۲۰ درصد کالاهای اساسی کشور را دارد

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار با توجه به اتصال به آبهای آزاد اقیانوس هند و موقعیت راهبردی ظرفیت واردات ۲۰ درصد کالاهای اساسی مورد نیاز کشور را دارد و باید در این زمینه اقدامات لازم انجام شود.

بهروز آقایی اظهار داشت: با توجه به تأثیر کاهش زمان حمل و هزینه کم در قیمت تمام شده کالاهای وارداتی در شرایط حساس فعلی کشور ضروریست اهتمام و توجه بیشتری از طرف واردکنندگان بخش دولتی و خصوصی در واردات کالاهای اساسی از طریق بندر چابهار انجام شود.

وی بیان کرد: در صورت تخلیه حداقل ۲۰ درصد از کل کالاهای اساسی کشور در بندر چابهار سهم سیستان و بلوچستان و سایر استان‌های شرقی از طریق بندر چابهار بیشتر می‌شود.

مدیرکل بنادر و کشتیرانی سیستان و بلوچستان گفت: ورود کالاهای اساسی به بندرچابهار سهم بسیار مهمی در توسعه اقتصادی و ایجاد کسب و کارهای جدید در بخش خدمات کشتیرانی، تخلیه و بارگیری، حمل و نقل و خدمات وابسته در این استان و استان‌های همجوار دارد.

وی ادامه داد: هم افزایی بیشتر تمامی دستگاه‌ها نسبت به تقویت ناوگان حمل و نقل زمینی، رفع موانع و محدودیت‌های تأمین سوخت ناوگان در مبدا و در مسیر محورهای مواصلاتی، ارائه خدمات ۲۴ ساعته ورود، خروج و ترخیص کالا و از همه مهمتر تشویق بخش خصوصی در ایجاد سرمایه گذاری در زمینه ساخت انبار، سیلو و ایجاد مراکز رفاهی و خدماتی اهتمام ویژه ای شود.

آقایی سرمایه گذاری در بندر چابهار را با هدف توسعه سیستان وبلوچستان و منتفع شدن کشور از مزایای آن عنوان کرد و افزود: تسریع در کاهش مشکلات حمل و نقل می‌تواند به رونق این منطقه کمک کند.

انتهای پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • بندر چابهار کوتاه ترین مسیر برای ورود کالاهای اساسی به ایران است
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb
طراحی سایت