بهگزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ شادی مالکی در مورد حل مشکلات رانندگان تاکسی برقی در پی تحقق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر از طریق دولت با بیان اینکه در دوره مدیریت آیت الله شهید رئیسی، مکاتبهای برای تحقق ماده ۱۲ با سازمان برنامه و بودجه داشتیم و حتی پیشنهاداتی برای مصوبه شورای اقتصاد داشتیم چرا که مقرر شده بود به ۱۰ هزار خوردوی برقی مابه ازای صرفه جویی که در مصرف سوخت صورت گرفته، در قالب یارانه به راننده کمک داده شود.
وی با بیان اینکه در دولت جدید نیز مکاتبهای مجددا با ریاست جمهور از طریق شهرداری تهران در این زمینه صورت گرفت، افزود: در پی نشست شهردار تهران و معاون اول رئیس جمهور نیز مقرر شد که کمیتهای بابت شناسایی و رفع موانع برقی سازی برقرار شود که البته این کمیته هنوز فعالیتی نداشته است.
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه قیمت خوروی برقی نسبت به خودروی غیر برقی متفاوت است، اظهار کرد: اگر بخواهیم استفاده از خودروهایی با سوخت پاک اعم از خودروی برقی و یا هیبریدی رواج پیدا کند و علاوه بر خودروهای حمل ونقل عمومی و پرپیمایش، خودروهای شخصی نیز به سمت برقی شدن گرایش داشته باشند، حتما نیازمند حمایت خاص و ویژه هستند تا خریداران اینگونه خودروها تشویق و ترغیب شوند که به این سمت حرکت کنند.
وی با تأکید بر اینکه برقی سازی یکی از گامهای مهم است و اگر میخواهیم که راننده را تشویق کرده تا به جای استفاده از خودروی آلاینده و بنزینی از خودروی پاک استفاده کند حتما باید در قالب کمک بلاعوض به او کمک شود، در مورد اجرای پیشینی یا پسینی ماده ۱۲ افزود: در اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر از طریق دولت به مسئله پایش خودروها نیز تاکید شده است که در شیوه نامه کمک بلاعوض آمده است که براساس نصب جی پی اس این مسئله رصد شود که در شهرداری تهران موضوع پایش و رصد برخط را دنبال میکنیم که در این طرح فعالیت تاکسیها نیز پایش میشود.
مالکی ادامه داد: به منظور تسهیل ارائه خدمت به رانندگان تاکسی و همچنین نوسازی ناوگان تاکسیرانی پایتخت ارائه وام کم بهره ۸ درصد به مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۵ ساله به تاکسیرانان دارای خودروی برقی ارائه شد.
مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران درباره ایستگاههای شارژ خوروهای برقی نیز گفت: در حال حاضر علاوه بر دستگاههای شارژ آرام، فقط ۱۷ نازل برای شارژ خودروها از مدل شارژ سریع (DC) در سطح شهر وجود دارد که به راحتی پاسخگوی نیاز خودروهای برقی موجود هست؛ البته شهرداری تهران نیز با سرعت در حال افزایش تعداد ایستگاههای شارژ است و تا پایان سال به تعداد قابل ملاحظهای افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به برگزاری جلسات منظم با تاکسیرانان در سازمان تاکسیرانی افزود: به منظور ارائه خدمت هرچه بهتر به رانندگان تاکسی دارای خودروی برقی جلسات متعددی با نمایندگان تاکسیرانان برگزار شد و در ادامه جلسات و مذاکراتی با شرکت خودروساز برای ایجاد زیرساخت شارژ خودروهای برقی برگزار شد و تعیین اولویت بر اساس نیاز تاکسیرانان دارای خودروی برقی تعیین شد؛ البته با شرکت خودروساز برقی جلساتی داشتیم و مقرر شد تعویق پرداخت اولین چک اقساط تاکسیرانان صورت گیرد.
مالکی خاطرنشان کرد: همچنین جلسات منظم با حضور تاکسیرانان دارای خودرو برقی در شرکت خودروساز برای رفع نواقص احتمالی خودرو برقی و تحویل رایگان دستگاههای شارژ خانگی و پیگیری خدمات پس از فروش خودرو توسط شرکت خودروساز از سوی سازمان تاکسیرانی شهر تهران صورت گرفت.
وی در تشریح سایر موانع برقی سازی با بیان اینکه میتوان به شارژ این خوردوها در منازل اشاره کرد و گفت: در کشورهای پیشرو در امر برقی سازی شرایطی ایجاد شده است که امکان شارژ در منزل نیز فراهم است؛ البته در این میان برخیها به مشکلات تأمین برق اشاره میکنند که باید گفت که ما ناترازی در سوخت و برق داریم و اساسا جای سوال است که رفع کدام یک از این ناترازیها به نفع مردم و کشور است؟ شاید اگر خودروی برقی و هیبریدی را توسعه دهیم و مابه ازای آن برق تولید کنیم و مصرف سوخت کاهش یابد؛ قطعا در کلان کشور این مسئله به نفع محیط زیست و مصرف سوخت است؛ لذا به نظرم برقی سازی پروژهای است که توسعه آن نیاز به همراهی همه دستگاهها دارد.
انتهایپیام/