X
تاریخ انتشار: دوشنبه 08 شهریور 1400 - 11:27
کد خبر: 16600
خیز ایران و امارات برای افزایش روابط تجاری / رویای اماراتی ها برای تجارت با ایران تا سال۲۰۲۵ چگونه تصویر شده است؟
 

خیز ایران و امارات برای افزایش روابط تجاری / رویای اماراتی ها برای تجارت با ایران تا سال۲۰۲۵ چگونه تصویر شده است؟

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات با بیان اینکه اماراتی‌ها دستیابی به تجارت ۲۰ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۵ و ۳۰ میلیارد دلاری در سال ۲۰۳۰ میلادی را هدفگذاری کرده‌اند، گفت: پالس‌های مثبتی میان دو کشور طی هفته‌های گذشته برای ارتقای سطح همکاری‌های سیاسی و اقتصادی رد و بدل شده است.
نظر سنجی: Article Rating

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ فرشید فرزانگان به روابط رو به رشد ایران و امارات ظرف ماههای گذشته اشاره کرد و گفت: علاقمندی دو کشور برای بهبود روابط تجاری و بازرگانی بسیار بالا است؛ به نحوی که پیش‌بینی ما بر این است که امسال بتوانیم ۲۵ درصد رشد را تا پایان سال در روابط تجاری ایران و امارات نسبت به سال گذشته تجربه کنیم. 

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات افزود: روابط سیاسی دو کشور نیز رو به جلو است و پالس‌های مثبتی میان دو کشور طی هفته‌های گذشته رد و بدل شده است؛ ضمن اینکه حضور وزیر امور خارجه نیز که مدتها معاون کشورهای عربی وزارت امور خارجه بوده، می‌تواند فرصت مغتنمی باشد تا گام‌های اصلی میان دو کشور، با شناخت بیشتری برداشته شود؛ این در حالی است که وزارت امور خارجه در دوره جدید فعالیت خود، تاکید بسیار بالایی بر افزایش سطح روابط تجاری و سیاسی با همسایگان دارد. 

وی تصریح کرد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته از سوی طرف اماراتی، حجم تبادلات تجاری دو کشور در سال  ۲۰۲۵ به ۲۰ میلیارد دلار و در سال ۲۰۳۰ به ۳۰ میلیارد دلار خواهد رسید؛ بنابراین اگر موانع از سر راه برداشته شود، به طور قطع روزهای روشنی را در ارتباطات تجاری ایران و امارات شاهد خواهیم بود؛ این در حالی است که مهمترین مانع بر سر راه تجارت دوجانبه، نبود روابط بانکی و حساب‌های بانکی است. 

فرزانگان با بیان اینکه در آخرین آمارهای منتشر شده از سوی گمرک ایران، طی ۵ ماهه ابتدای سال جاری، صادرات ۵ میلیون تن کالا به ارزش ۱.۹ میلیون دلار و واردات ۴ میلیون و ۴۳۶ هزار تن کالا به ارزش ۵ میلیارد و ۳۹۱ میلیون دلار صورت گرفته که بر این اساس، متوسط صادرات ایران به این کشور، ماهانه ۳۸۰ میلیون دلار و متوسط واردات از آن نیز، یک میلیارد دلار بوده است. 

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات خاطرنشان کرد: امارات اولین شریک وارداتی و سومین شریک صادراتی ایران است و بسیاری از اقلام مورد نیاز ایران در بخش واردات و تولید، از امارات وارد می‌شود، بنابراین امید داریم با فعالیت و فضای کسب و کار باثبات در ماهاهای پیش رو، میزان تجارت خارجی میان دو کشور رشد کند. 

وی تصریح کرد: همچنین انتظار داریم که در پایان سال افزایش حدود ۲۵ درصدی روی تجارت ایران و امارات نسبت به سال گذشته را تجربه کنیم، این در حالی است که سال گذشته حدود ۱۴.۵ میلیارد دلار تجارت صورت گرفته است. 

فرزانگان با اشاره به نزدیک شدن به زمان برگزاری اکسپوی ۲۰۲۰ دوبی به عنوان یک رویداد مهم بین‌المللی پیش روی ایران اعلام کرد: برگزاری اکسپوی ۲۰۲۰ دوبی به مدت شش ماه، یک فرصت بی‌نظیر برای کشور به ویژه در سرمایه‌گذاری‌های مشترک در تهیه اقلام مورد نیاز گردشگران و بازدیدکنندگان از این نمایشگاه است. 

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود احداث مجموعه‌های تولیدی با خلق زنجیره ارزش مشترک در دو کشور در دستورکار قرار گیرد به این معنا که بخشی از تولید درون ایران و بخش دیگری از آن درون امارات صورت گیرد یا بر عکس، اماراتی‌ها برای تامین مایحتاج خود در این دوره شش ماهه، در ایران سرمایه‌گذاری کرده و بخشی از کارخانه خود را در ایران احداث کنند؛ چراکه انرژی و نیروی کار ایران، ارزانتر از استانداردهای دنیا است؛ اما به شرط اینکه سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران نیز در این رابطه مساعدت لازم را به عمل آورند. 

فرزانگان ادامه داد: تلاش داریم تا در پاویون جمهوری اسلامی ایران در اکسپوی ۲۰۲۰ دوبی، برگزاری همایش‌های بین‌المللی برای برندسازی کالاهای ایرانی، تورهای تجاری و صنعتی، معرفی توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان و ظرفیت‌های اقتصادی ایران را به نمایش بگذاریم؛ اما به موازات وزارت امور خارجه نیز باید در حوزه دیپلماسی اقتصادی کار فعالانه‌ای صورت داده و رایزنی‌های گسترده‌ای را در طول شش ماه گذشته به نفع اقتصاد و تجارت خارجی ایران رقم زند. 

فرزانگان گفت: با سفارت ایران در ابوظبی ارتباط خوبی برقرار شده و به نظر می‌رسد، فصلی نو در دیپلماسی اقتصادی میان دو کشور رقم خورده است؛ اما باید زمینه برای حضور و رایزنی بخش‌خصوصی در تعاملات دو کشور فراهم شود و به این منظور باید موانع پیش روی بخش‌خصوصی را برداشت. 

وی افزود: برترین شرکتها و برندهای ایرانی باید در این نمایشگاه حضور یابند و شرکت سهامی نمایشگاههای بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران نیز فرصت حضور بخش‌خصوصی را در این نمایشگاه فراهم نماید. 

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات معتقد است که فرصت و قابلیت باید در کنار هم قرار گیرند تا هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی از این فرصت شش ماهه حداکثر بهره‌برداری را صورت دهند. 

وی افزود: حضور ایران در اکسپوی دوبی فرصت غنیمتی از باب گردشگری و معرفی صنایع دستی ایرانی، کالاهای صنعتی، خدمات و محصولات کشاورزی صادارتی ایران است. 

فرزانگان گفت: تم اکسپوی ۲۰۲۰ دوبی، «پیوند اذهان، خلق و آفرینش آینده» است که این یک تم فناورانه است و در قالب بازدید از سایر پاویون‌های دنیا می‌توان متوجه شد که کشرورها در ۵ سال آینده چه راهکارهایی را برای مسائل پیش روی دنیا اتخاذ خواهند کرد.

انتهای‌پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • خیز ایران و امارات برای افزایش روابط تجاری / رویای اماراتی ها برای تجارت با ایران تا سال۲۰۲۵ چگونه تصویر شده است؟
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • najarian
  • اتاق بازرگانی البرز
  • DnnImageHandler
  • amirkabir-Petrochemicals
  • بیمه-آرمان
  • logo
  • cad40e8330084831a5fb5fd3f47adad7
  • تجارت نو
  • rightel-dongle-23
طراحی سایت