X
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 02 اسفند 1401 - 07:03
کد خبر: 20264
سومین رکورد صعود بورس از ریزش تاریخی 1399
 

سومین رکورد صعود بورس از ریزش تاریخی 1399

شاخص کل سهام امروز بیش از ۴ درصد صعود کرد تا سومین رشد پرمقدار این نماگر از آغاز ریزش ۹۹ ثبت شود. دلیل ثبت این رکورد چه بود؟
نظر سنجی: Article Rating

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ بورس امروز نیز در ادامه معاملات خوب روز گذشته توانست از همان ابتدا روز بسیار سبزی را آغاز کند و تا پایان نیز تقاضا قدرتمندترین نیروی معاملات بود تا یکی از بهترین روزهای بورس تهران از زمان ریزش تاریخی سال ۹۹ رقم بخورد. شاخص کل بورس در انتهای بازار امروز افزایش چشمگیر ۴.۰۹ درصدی را تجربه کرد تا بار دیگر یک رکورد خوب از خود به جای بگذارد و بتواند با قدرت بالایی از سد مقاومت مهم ۱.۶ میلیون واحدی عبور کند. شاخص هم‌وزن نیز اگرچه به اندازه شاخص کل صعود نکرد اما روز خوبی داشت و با افزایش ۲.۸۲ درصدی همراه شد. یکی از نکات مهم بازار این روزها، رشد دوباره ارزش معاملات و فاصله گرفتن از اعداد زیر ۴ هزار میلیارد تومان است به طوری که امروز عدد ۱۰۱۴۰ میلیارد تومان را به ثبت رساند. از سمتی ورود پول نیز با قدرت خوبی در حال تزریق به سهام است و امروز نیز شاهد ورود ۳۷۱ میلیارد تومان از سمت کدهای حقیقی بودیم.

بال‌های پرواز بورس تهران

رشد امروز بورس را می‌توان براساس چند عامل مهم بررسی کرد که هرکدام از آن‌ها برای یک روز سبز کفایت می‌کنند اما هم‌افزایی ایجاد شده بین آن‌ها موجب رکوردشکنی‌هایی در نماگرهای بازار سهام شده است. تا قبل از شروع اسفند ماه، مدتی بود که با وجود تلاطم‌های ایجاد شده در بازارهای مختلف از جمله دلار، طلا، خودرو، مسکن و...، ابهامات و دخالت‌های دستوری در اقتصاد و صنایع، مانع از همراهی بورس با رالی صعودی بازارها شده بود اما اکنون شرایط با تغییرات مهمی همراه شده است.

بورس تهران اگرچه طی چند وقت اخیر توجه چندانی به رشد سرسام‌آور دلار در بازار آزاد نداشت و برخی دلیل اصلی آن را ثبات دلار نیما در قیمت ۲۸۵۰۰ تومان می‌دانستند، اما به نظر می‌رسد که اکنون نرخ ۵۰ هزار تومانی حداقل از لحاظ روانی نیز سیگنال قدرتمندی از انتظارات تورمی را به تمامی بازارها از جمله سهام مخابره کرده و موجب افزایش دوباره قیمت‌ها شده است. این صعود دلار که دلایل سیاسی مهمی را پشت سر خود دارد، همواره به عنوان اصلی‌ترین محرک‌های صعودی بازارها در ایران بوده است.

بازگشایی مرکز مبادله ارز و طلا در روز جاری و عقب‌نشینی بانک مرکزی از تحمیل ارز ۲۸۵۰۰ تومانی به صنایع از جمله پتروشیمی‌ها، فلزی‌ها و معدنی‌ها را می‌توان اصلی‌ترین دلیل رشد این روزهای بورس تهران نامید زیرا یکی از بزرگترین دغدغه‌های سهامداران رفع شده و دیگر کسی نگران فاصله ۷۲ درصدی بین نرخ دلار نیما و فردوسی نخواهد بود. رانتی که نه تنها به مردم سودی نمی‌رساند، بلکه شرکت‌ها را با مشکلات عمده کمبود نقدینگی، کاهش سودآوری، کاهش تولید و... مواجه می‌کرد و نتیجه نهایی آن نیز ضرر دوباره به خود مردم بود. حال این اتفاق می‌تواند امیدها را به رشد سودآوری شرکت‌ها به خصوص با نرخ دلاری که این روزها وجود دارد، افزایش دهد.

نرخ فروش محصولات بسیاری از شرکت‌ها طی ماه‌های اخیر با تحولاتی جدی همراه بوده است. اگر نگاهی به آخرین معاملات برخی محصولات به خصوص در صنایعی همچون فلزات اساسی، پتروشیمی‌ها و... در بورس کالا بیاندازیم، متوجه این رشدهای چشمگیر در نرخ‌ها خواهیم شد. این موضوع که ناشی از رشد قیمت دلار و انتظارات تورمی طی چند وقت اخیر بوده است، طی روز جاری با رنگ سبز کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی نیز همراه شد تا قدرت دوچندانی پیدا کند و بتواند سوخت لازم برای رکوردشکنی دوباره بورس را فراهم کند. در زمان نگارش این گزارش، مس بار دیگر خود را به بالای ۹۱۰۰ دلار رسانده، روی به بیش از ۳۱۰۰ دلار صعود کرده و آلومینیوم نیز چسبیده به ۲۵۰۰ دلار نوسان می‌کند.

در این میان احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، نیز در صحبت‌های امروز خود از تصویب بسته حمایتی از بورس و صنایع بورسی در ستاد هماهنگی دولت خبر داد که طی روزهای آتی اطلاع‌رسانی خواهد شد. این موضوع نیز به هر شکلی که باشد به صورت روانی می‌تواند به تقاضای این روزهای سهام بیانجامد.

کمرنگ شدن ابهامات در بورس

فارغ از مسائلی که از آن‌ها به عنوان محرک یاد کردیم، برخی نکات نیز طی روزهای اخیر بودند که به نوعی خبر از رفع چند مورد از ابهامات مهم بورس تهران داشتند. ابهاماتی که برای مدت‌ها اجازه صعود به بورس را ندادند و حتی موجب کاهش نزدیک به ۱۰ درصدی نماگرهای بورس در بهمن ماه و خروج ۱۲ هزار میلیارد تومانی سرمایه از سهام شد. با این حال اما خبرها و شواهد نشان می‌دهد که بخش مهمی از این موارد اکنون دیگر جایی برای نگرانی ندارند.
یکی از این نکات، لایحه بودجه ۱۴۰۲ و بحث افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به ۷ هزار تومان بود که طبق آخرین خبرها در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس لغو شده است. چندی پیش نیز قرار شده بود که افزایش نسبت نرخ گاز صنایع بدون تغییر باقی بماند در حالی که در لایحه بودجه سال آینده با افزایش همراه بود.

از سمتی دیگر براساس اطلاعیه اخیر بانک مرکزی، فروش ارز با کارت ملی به عموم مردم متوقف شده و دیگر خبری از سود بدون ریسک بازار ارز وجود ندارد. تا چندی پیش هر فرد می‌توانست تنها با کارت ملی خود تا سقف ۵ هزار یورو ارز از صرافی‌ها با نرخی پایین‌تر از بازار آزاد دریافت کند و سپس با فروش آن با نرخ بازار آزاد به سود بدون ریسکی دست یابد که خود این موضوع یکی از دلایل کوچ سرمایه از سهام به بازارهای موازی بود.

شکست مقاومت‌های تکنیکالی

صعود پرقدرت بورس طی دو روز کاری اسفند ماه، موجب شد تا بخش مهمی از مقاومت‌های موجود بر سر راه نمودار تکنیکالی شاخص کل بورس شکسته شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به محدوده ۱.۶ میلیون واحد و همچنین مقاومت داینامیک (خط آبی) اشاره کرد که با کندل سبز امرزو پشت سر گذاشته شد. با این حال اما هنوز در محدوده باقی مانده تا مرز ۱.۷ میلیون واحدی، مقاومت‌های مهمی وجود دارد که صعود پایدار بورس پر گرو عبور از آن‌هاست.

انتهای‌پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • سومین رکورد صعود بورس از ریزش تاریخی 1399
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت