X
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 19 بهمن 1400 - 11:53
کد خبر: 17443
آثار مهم تصمیم‌های سیاسی بر مذاکرات وین /دود سفید از هتل کوبورگ بیرون می‌آید؟
 

آثار مهم تصمیم‌های سیاسی بر مذاکرات وین /دود سفید از هتل کوبورگ بیرون می‌آید؟

گرچه هیچ‌یک از مقامات طرفین مذاکرات تاکنون به ماهیت اختلاف‌های موجود که رفع آن نیازمند اخذ تصمیم‌های سیاسی است اشاره نکرده‌اند اما ارزیابی واکنش‌های غیر مستقیم ارائه شده از سوی طرفین نشان می‌دهد که تصمیمات سیاسی تفاوت معناداری با رویکردهای قبلی نداشته و همچنان پیچیدگی‌های قبلی بر فضای مذاکرات حاکم خواهد بود.
نظر سنجی: Article Rating

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ هیئت‌های مذاکره‌ کننده پس از وقفه چند روزه مجددا فردا سه‌شنبه برای ادامه گفتگوهای دور هشتم به وین باز می‌گردند.

پیشتر اعلام شده بود که ایجاد وقفه در مذاکرات دور هشتم و بازگشت هیئت‌ها به پایتخت‌ها با هدف رایزنی بیشتر به منظور اتخاذ تصمیمات سیاسی است.

تاکید بر ضرورت اتخاذ تصمیمات سیاسی در پایتخت‌ها می‌تواند نشانه‌ای از نزدیک شدن مذاکرات به مراحل پایانی باشد.

به صورت طبیعی در صورتی که طرفین، گفتگوهای انجام شده را برای دستیابی به توافق کافی می‌دانستند، بازگشت هیئت‌ها به پایتخت‌ها برای ایجاد آمادگی در زمینه نهایی‌سازی و اجرای مقدمات توافق انجام می‌شد و نه اتخاذ تصمیمات سیاسی!

اگرچه انتشار برخی گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای طی روزهای اخیر موجب شکل‌گیری سطحی از امیدواری برای برخاستن قریب‌الوقوع دود سفید از اتاق مذاکرات در هتل کوبورگ وین شده است، اما ارزیابی دقیق اظهارنظرهای طرح شده از سوی مقامات رسمی کشورهای حاضر در مذاکرات وین از جمله مسئولین جمهوری اسلامی ایران مبین این واقعیت است که گفتگوها به مراحل سختی رسیده که عبور از آن لاجرم نیازمند «اتخاذ تصمیمات سیاسی» است.

به بیان دقیق‌تر می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که؛ اکنون مذاکرات به موضوعات مهمی رسیده که مذاکره کارشناسان و مسئولان هیئت‌های حاضر در وین نتوانسته موجب شکل‌گیری تفاهم و دستیابی به رویکرد مشترک در مورد آنها شود و لازم است سطوح عالی تصمیم‌گیری در پایتخت‌ها، متناسب با منافع و سیاست‌های راهبردی خود در این خصوص تصمیم بگیرند.

امروز دوشنبه، دریابان «علی شمخانی» به عنوان مسئول نهاد امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران با انتشار توییتی معنادار اعلام کرد: «دستور کار مذاکره‌کنندگان ایرانی برای ادامه دور هشتم گفتگوها به دقت مشخص شده است. توافقی که طی آن تحریم‌های شکل‌دهنده فشار حداکثری رفع نشود، موجب شرطی شدن اقتصاد کشور شده و نمی‌تواند مبنای توافق خوب باشد.»

اظهارات دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نشان می‌دهد که موضع قاطع ایران که قبلا نیز بر آن تاکید شده رفع موثر و قابل راستی‌آزمایی تحریم‌های اقتصادی و اطمینان از عدم بازگشت مجدد سیاست‌های مشابه فشار حداکثری دوران ترامپ است و طبیعتا هر توافقی که واجد این ویژگی‌ها نباشد برای جمهوری اسلامی ایران مطلوبیت ندارد.

«رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز یکشنبه شب و چند روز پس از آنکه دولت آمریکا سه معافیت لغو شده هسته‌ای ایران در دولت ترامپ را مجددا فعال کرد گفت؛ به زودی برای پیگیری مذاکرات به وین بازخواهد گشت، چون جو بایدن از او خواسته همچنان به مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین ادامه دهد.

این در حالی است که ایران اعلام کرد، اقدام اخیر آمریکا بی‌ارزش بوده و نه تنها هیچ‌ انتفاع اقتصادی برای تهران ندارد بلکه در جهت خواست آمریکا برای محدودسازی ظرفیت‌های هسته‌ای ایران انجام شده است.

گرچه هیچ‌یک از مقامات طرفین مذاکرات تاکنون به ماهیت اختلاف‌های موجود که رفع آن نیازمند اخذ تصمیم‌های سیاسی است اشاره نکرده‌اند اما ارزیابی واکنش‌های غیرمستقیم ارائه شده از سوی طرفین نشان می‌دهد که تصمیمات سیاسی تفاوت معناداری با رویکردهای قبلی نداشته و همچنان پیچیدگی‌های قبلی بر فضای مذاکرات حاکم خواهد بود.

در این میان ایجاد این انتظار از ایران به عنوان طرف آسیب‌دیده از اقدامات غیرقانونی آمریکا و بدعهدی اروپایی‌ها برای دست کشیدن از حقوق و منافعی که بر اساس برجام باید از آن منتفع شود، ضمن آنکه غیرقانونی است، قابل تحقق نیز نیست.

جمهوری اسلامی ایران پس از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و بازگشت مجدد تحریم‌های ظالمانه با اتخاذ سیاست مقاومت فعال از گردنه اصلی مشکلات اقتصادی با تلاش و صبر مثال‌زدنی مردم عبور کرده و تنها در شرایطی حاضر به پذیرش توافقی جدید است که از قابل اتکاء، پایدار و مفید بودن آن اطمینان داشته باشد.

انتهای‌پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • آثار مهم تصمیم‌های سیاسی بر مذاکرات وین /دود سفید از هتل کوبورگ بیرون می‌آید؟
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت