X
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 04 خرداد 1400 - 12:32
کد خبر: 15041
آسیب قطعی های مکرر برق به چاه‌های کشاورزی
 

آسیب قطعی های مکرر برق به چاه‌های کشاورزی

یک مقام مسئول با اشاره به اینکه قطع مکرر برق، بخش کشاورزی را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: هم اکنون محصول گندم در بسیاری از مناطق کشور در حال رشد است و نیاز شدید به آبیاری دارد.
نظر سنجی: Article Rating

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی ،سید جعفر حسینی، مشاور عالی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با اشاره به تأثیر بسیار منفی قطعی برق بر بخش کشاورزی گفت: هم اکنون محصول گندم در بسیاری از مناطق کشور در حال رشد است و نیاز شدید به آبیاری دارد و این قطعی‌ها موجب کاهش عملکرد خواهد شد.

وی اضافه کرد: هیچگاه سابقه نداشته در چنین فصلی از سال دچار این همه قطعی برق باشیم و چنین تنشی به گندم وارد شود. ضمن اینکه امسال با تنش خشکسالی نیز مواجه هستیم و باید حداکثر اقدامات برای کم کردن آثار آن انجام شود.

حسینی تصریح کرد: این اختلالات برق، تولید را با مشکل مواجه کرده در کنار این مساله، به چاه‌های کشاورزی نیز آسیب جدی وارد می‌کند، تجهیزات برقی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و عمر چاه‌ها را بشدت کاهش می‌دهد.

وی اضافه کرد: هم اکنون هزینه حفاری یک چاه حدود دو میلیارد تومان است و وقتی آسیب به آن وارد شود، کشاورزان قادر به جبران نخواهند بود.

حسینی با بیان اینکه هزینه یک پمپ چاه حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان است، افزود: وقتی پمپ چاهی بسوزد کشاورزان بایستی درآمد یکسال خود را صرف جایگزین کردن آن کنند که در شرایط فعلی قادر به تأمین مجدد آن نیستند.

وی تصریح کرد: طی روزهای آینده، فصل کاشت محصولات سیفی از جمله برنج، ذرت علوفه‌ای و ذرت دانه‌ای آغاز می‌شود و ما برای تأمین غذای مردم و همچنین خوراک دام به این محصولات نیاز داریم و در صورت ادامه این شرایط در تأمین همین مقدار خوراک دام نیز دچار مشکل خواهیم شد.

حسینی این شرایط را برای تولید کشور خطرناک خواند و افزود: علاوه بر این قطعی‌ها، کشاورزان مشمول ۴ ساعت خاموشی اجباری در ساعات اوج مصرف برق هستند که تولیدکنندگان به آن اعتراض دارند و خلاف قانون هم هست.

وی ادامه داد: همچنین در قانون ذکر شده اگر برق واحد تولیدی قطع شود، باید خسارت آن به تولیدکننده پرداخت شود که این اتفاق هم نمی‌افتد.

حسینی با اشاره به اینکه گفته می‌شود افزایش مصرف موجب این قطعی‌ها شده است، افزود: هنوز دمای هوا آنقدر بالا نرفته است که با این شدت مصرف مواجه باشیم؛ ما سال‌های قبل حتی در مردادماه نیز چنین وضعیتی نداشتیم و به نظر می‌رسد که مزارع بیت کوین در این زمینه نقش مؤثری دارند و دولتمردان باید هر چه سریع‌تر تدبیری برای وضعیت ایجاد شده، بیندیشند چرا که امسال بخش کشاورزی به دلیل خشکسالی در معرض تنش‌های جدی قرار دارد و نباید با اقدامات نسنجیده به این شرایط دامن بزنیم.

انتهای‌پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • آسیب قطعی های مکرر برق به چاه‌های کشاورزی
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت