X
تاریخ انتشار: یکشنبه 03 تیر 1403 - 05:17
کد خبر: 24250
آمریکا: شرایط در دریای چین جنوبی نگران کننده است
 

آمریکا: شرایط در دریای چین جنوبی نگران کننده است

دستیار وزیر خارجه آمریکا برای امور شرق آسیا و اقیانوس آرام اظهار کرد شرایط در دریای چین جنوبی عمیقا نگران کننده است.
نظر سنجی: Article Rating

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ دنیل کریتنبرینک دستیار وزیر خارجه آمریکا برای امور شرق آسیا و اقیانوس آرام اظهار کرد شرایط در دریای چین جنوبی عمیقا نگران کننده و اقدامات اخیر چین در این آب ها عمیقا بی ثبات کننده است.

وی در جریان سفر به هانوی پایتخت ویتنام در بحبوحه تنش های فزاینده بین چین و فیلیپین در دریای چین جنوبی، افزود: ما فکر می کنیم اقدامات چین به خصوص اقدامات اخیرش در اطراف جزایر توماس شال دوم در رابطه با فیلیپین، غیرمسئولانه، تهاجمی، خطرناک و عمیقا بی ثبات کننده است.   

این دیپلمات آمریکایی تصریح کرد ما همواره در کنار متحد فیلیپینی خود می ایستیم. واشنگتن این موضوع را به صورت عمومی و خصوصی برای پکن روشن کرده که الزامات توافق دفاعی دو جانبه واشنگتن در قبال فیلیپین، آهنین و مستحکم است.

این در حالی است که دولت مانیل پس از متهم کردن چین به ایجاد اختلال در یک عملیات تامین مجدد در آب های مورد منازعه دریای چین جنوبی در ابتدای ماه جاری، روز جمعه اظهار کرد که قرارداد دفاعی دو جانبه با آمریکا را مورد استناد قرار نمی دهند.

در عین حال وزارت امور خارجه چین، اتهامات فیلیپین را محکوم کرد و گفت: اقدامات لازم اتخاذ شده، قانونی،حرفه ای و فراتر از سرزنش کردن است.

کریتنبرینک خاطرنشان کرد ما تصور می کنیم هر کشوری در منطقه از جمله چین باید به قوانین بین‌المللی احترام گذاشته و در حوزه دریایی، مسئولانه رفتار کند.

این در حالی است که چندی قبل حدود 17 هزار نفر از نظامیان ارتش های آمریکا و فیلیپین رزمایش های نظامی سالانه خود را با نام «بالیکاتان 2024 یا شانه به شانه»، در بحبوحه تنش ها در دریای چین جنوبی برگزار کردند.

ارتش های آمریکا و فیلیپین با شلیک موشک و توپخانه به خنثی کردن و دفع حملات شبیه سازی شده در آب های شمالی فیلیپین درمواجهه احتمالی با تایوان در رزمایش نظامی سالانه خود پرداختند.

براساس این گزارش، در این رزمایش حدود 200 سرباز به دفاع از سواحل شهر ساحلی لائوگ پرداخته و موشک های جاولین و توپ های جنگی هاویتزر را پرتاب و اقدام به شلیک مسلسل کردند تا تلاش دشمن برای حمله به سواحل را دفع کنند.

این در حالی است که آمریکا و فیلیپین سال گذشته نیز رزمایش های مشترکی را در دریای چین جنوبی برگزار کردند.

تاکنون مقامات آمریکا از جمله جو بایدن بر تعهد تخطی ناپذیر واشنگتن در حمایت از فیلیپین در برابر هرگونه حملات مسلحانه تحت قرارداد دفاع دو جانبه سال 1951 تاکید کردند.

کریتنبرینک همچنین در پاسخ به پرسشی درباره دیدگاهش نسبت به سیاست خارجی ویتنام درباره روسیه و میزبانی اخیر این کشور از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور، گفت: تنها ویتنام می تواند تصمیم بگیرد که برای حفظ حاکمیت خود و پیشبرد منافعش بهترین تصمیم را بگیرد.

این در حالی است که ویتنام و آمریکا در جریان سفر ماه سپتامبر سال گذشته جو بایدن به این کشور، روابط خود را به سطح دوستی استراتژیک جامع ارتقا دادند که عالی ترین سطح رابطه در رده بندی های دیپلماتیک است.

کریتنبرینک این ارتقای روابط را تاریخی و مهم خواند و تاکید کرد که به دنبال حفظ این سطح از روابط برای حصول اطمینان از اجرایی شدن تمام توافقات به عمل آمده است.

وی ابراز داشت ما همچنان معتقدیم که روابط آمریکا و ویتنام، تا این اندازه قوی نبوده است.

پکن در مورد بیشتر بخش های دریای چین جنوبی ادعای مالکیت دارد. از مسیر ارتباطی سالانه بیش از 3 تریلیون دلار محموله های تجاری با کشتی از آنجا عبور می کنند. پکن همواره رزمایش های مشترک کشورهای این حوزه را مورد انتقاد قرار داده و اظهار می کند که این اقدامات باعث افزایش تنش ها و برهم خوردن صلح و ثبات در منطقه می شود.

در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه چین چند روز پیش اظهار کرد چین از فیلیپین می خواهد تا از تشدید تنش ها و تحرکات در دریای چین جنوبی خودداری کرده و از آمریکا نیز خواست تا حمایت از درگیری ها و تقابلات در منطقه را کنار بگذارد.

انتهای‌پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • آمریکا: شرایط در دریای چین جنوبی نگران کننده است
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت