بهگزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ بهرام نکاحی در مورد ورود اتوبوسهای تازه نفس به ناوگان حمل ونقل عمومی شهر تهران گفت: معمولا در شش ماهه دوم سال و با آغاز سال تحصیلی شاهد افزایش اقبال عمومی به استفاده از اتوبوس هستیم، به همین دلیل ۵۵۰ دستگاه اتوبوس که به علت نیاز به تعمیرات اساسی و تخصصی از رده فعالیت خارج شده بودند، بعد از اورهال برای مهرماه آماده شدند و به ظرفیت فعال ناوگان اتوبوسرانی اضافه شدند.
وی با بیان اینکه علاوه بر این در بحث تامین اتوبوس بیش از ۱۰۰ اتوبوس و مینی بوس نو که مربوط به قرار داد شهرداری تهران با ایران خودرو دیزل است آماده تحویل شده، افزود: این تعداد شامل ۵۳ دستگاه اتوبوس و ۵۰ دستگاه مینی بوس است.
نکاحی با بیان اینکه در نظر داریم براساس برنامه ریزی های صورت گرفته در حوزه اورهال، تا پایان امسال، ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس ملکی و شرکتی را اورهال کنیم، در ادامه به هزینه اورهال این اتوبوسها اشاره کرد و گفت: اورهال اتوبوسها به سطح بازسازی مربوط میشود؛ بگونهای که ما در حوزه تعمیرگاهی، اتوبوسها را در سه سطح تقسیم بندی میکنیم و براین اساس سطح یک تعمیرات پرهزینه ترین است که حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان هزینه اورهال هر اتوبوس است، سطح دو برای تعمیرات اتوبوسها حدود یک میلیارد تا ۶۰۰ میلیون تومان را در بر می گیرد و در سطح سوم تعمیرات اتوبوس ها نیز که پایین ترین سطح است، هزینه بازسازی هر اتوبوس ۵۰۰ میلیون تومان است و این در حالی است که قیمت خرید یک اتوبوس نو، ۵ تا ۸ میلیارد تومان تخمین زده میشود.
وی افزود: اتوبوسی که در سطح یک، اورهال شود تا ۵ سال توان ارائه خدمات مطلوب را دارد و هم زمان نیز با اورهال اتوبوسها، نوسازی را پیگیری میکنیم.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در مورد چرایی کند بودن پروسه نوسازی اتوبوسها ادامه داد: ما در این حوزه دو چالش داریم، یکی از آنها به توان خودروساز داخلی مربوط می شود؛ چراکه خودروساز داخلی ظرفیت تامین ندارد و در این ۱۲ سالی که عملا خرید اتوبوس تعطیل شده بود تولید آن نیز متوقف شده بود و همچنین اتوبوس عمدتا ثبت سفارش می شود و بعد از ثبت سفارش ۶ ماه زمان لازم است تا اتوبوس تولید و تحویل شود و این دو چالش در حالی است که تمام ناوگان شرکتهای اتوبوسرانی کشور دچار فرسودگی و کمبود هستند.
انتهایپیام/