بهگزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی به نقل از شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان؛ محمدرضا سبزواری، مدیر پروژه خطوط ریلی فولاد سنگان درخصوص افتتاح پروژه ایستگاه خطوط تخلیه و بارگیری ریلی با اشاره به شرایط منطقه معدنی سنگان و استقرار کارخانجات صنعتی مختلف افزود:در شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان با شناسایی پروژه های استراتژیک و گلوگاه های خطوط تولیدی،پیش بینی های لازم در خصوص شرایط حال و توسعه ای کارخانه و همچنین شرکت فولاد مبارکه دیده شده و بارگیرخانه ریلی به ظرفیت 5 میلیون تن از جمله پروژه هایی است که می توان به آن اشاره کرد.
بارگیرخانه کامیونی نیز با توجه به برنامه های تولید و تاثیر مستقیم نحوه حمل و نقل در میزان کمی و کیفی خطوط تولید کارخانه در اولویت پروژه های توسعه ای قرار گرفته و پروژه مزبور در حال شروع شدن میباشد.
سبزواری گفت: در خصوص حمل و نقل ریلی این مهم، اولویت نخست شرکت بود که بیش از سه سال قبل مرحله اول آن به بهره برداری رسید و مهمترین مشکل ما ایستگاه بود که این ایستگاه جوابگوی حجم دریافت و ارسال محصول شرکت نبود و نهایتا با بررسی های انجام گرفته و جلسات کارشناسی، پروژه تکمیل خطـوط ریلی به جهت همسو شدن با نیاز مشتری تعریف و برنامه ریزی شد.
سبزواری در این خصوص اضافه کرد : برای راه اندازی و ساخت این پروژه سرمایه ای بالغ بر 1500 میلیارد ریال در بحث تامین و مهندسی و بیش از 2000 میلیارد ریال در اجرا و هزینه سرمایهگذاری شد.
وی با اشاره به راه اندازی این خطوط و کمک به توسعه اقتصادی در شرق کشور و تأمین مواد اولیه مورد نیازهـلدینگ فولاد مبارکه گفت : هرچه زمان انباشت و بارگیری محصول کمتر باشد، در کیفیت نهایی آن و به تبع فروش، تاثیر دارد و از طرفی خطوط راه آهن توانایی سرویس دهی و ارائه خدمات بهتری را داراست و بارگیری به موقع حتی بر شرایط تولید شرکت فولاد سنگان تأثیر مثبتی دارد. وی ادامه داد: در خصوص این پروژه با در نظرگرفتن ظرفیت شرکت ها و مشاوران حاضر در منطقه و کشور، از ریل ساخت داخل کشور استفاده نموده ایم و با همت و تلاش همکاران بازرگانی، این مهم با سرعت بیشتر و موثرتری تامین گردید.
وی با اشاره به بومی سازی سوزن ها ریـلی گفت : بومی سازی سوزنها در داخل کشور صرفه جویی ارزی مناسبی در پی داشت و موضوع مورد تاکید در این خصوص تسهیل و تسریع در روند ساخت و پیشرفت کار بود.
مدیر پروژه خطوط ریلی افزود: شرکت فولاد سنگان با ظرفیت سازی مناسب بارگیرخانه، عملا پیش بینی پروژه های توسعه ای را نیز داشته است و با افزایش ظرفیت تولید در سالهای آینده، خطوط راه آهن و ایستگاه مربوط نقش مهمی در حمل محصولات تولیدی خواهد داشت.
سبزواری با اشاره به افزایش خطوط صورت گرفته در این پروژه گفت :راه آهن کشوری حدود 14268 کیلومتر خط ریلی دارد که در بیست منطقه فعال بوده و شامل 620 ایستگاه است. اداره کل راه آهن شرق حدود 900 کیلومتر خط ریلی دارد که از بزرگترین اداره کل های راه آهن کشور است و مرکزیت آن در شهر طبس واقع شده است. وی ادامه داد؛ فولاد سنگان دارای هفت خط است که با توجه به شرایط حاضر، نه خط دیگر را احداث نموده ایم که دارای یک خط بارگیرخانه، شش خط ورود یا تحویل و نه خط ارسال هستیم به این ترتیب شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در خصوص میزان خطوط قبول و اعزام در شرق کشور، بزرگترین ایستگاه را دارا می باشد.
سبزواری اشاره کرد: فولاد سنگان درصدد است تا خطوط مانوری و تعمیراتی را ایجاد نماید و امید است با انجام پروژه های لازم، در خطوط هفتـگانه ابتدایی نیز اصلاحات لازم صورت پذیرد.
وی گفت: شهرستان خواف دارای 12 خط قبول و اعزام به طول 9640 متر و فولاد سنـگان دارای شانزده خط قبول و اعزام به طول 11870متر، ، بزرگترین ایستگاه قبول و اعزام در شرق است و این مهم مطمئنا منتج به کاهش زمان انباشت و سهولت در ارسال محصول خواهد شد. لازم به ذکر است، فولاد سنگان با فولاد مبارکه درصدد همکاری با راه آهن برای تدوین پروژه های مشترک در خصوص تسریع و توسعه خطوط راه آهن، می باشند.
وی در خصوص زمان اجرای پروژه ادامه داد :پیش بینی اولیه ما برای اجرای این پروژه نه ماه بود، اما با توجه به اهمیت و اولویت کار، سه ماه زودتر از پیش بینی، آماده بهره برداری گردید.
مدیر پروژه های فولاد سنگان این پروژه را از اقدامات ارزشمند و طلایی در فولاد سنگان برشمرد و اضافه کرد: علاوه بر کاهش زمان و صرفهجویی موثر در این پروژه، همدلی و هم افزایی همه حوزههای شرکت در این پروژه مثال زدنی بود و در طی این پروژه شاهد یک کار تیمی و ارزشمند بودیم و تک تک همکاران نقشی اساسی در این پروژه داشتهاند.
سبزواری در خصوص اثرات زیست محیطی و میزان صرفه جویی در مصرف سوخت ، کاهش خطرات جاده ای و … افزود : ما در این بین دو پروژه دیگر در حال اجرا داریم که ساختمان راه آهن به مساحت 2600 متر مربع با هدف ساماندهی که این ایستگاه به صورت مشترک درحال ساخت است و به صورت مشترک توسط شرکت های مستقر در منطقه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
نکته حایز اهمیت، کاهش زمان حمل و نقل و سرعت عمل در پذیرش و ارسال واگن است که باالتبع دپوسازی محصول کاهش یافته و با توجه به وضعیت جوی و بادهای موسمی درمنطقه ، از نظر زیست محیطی هم اقدام ارزنده ای به شمار میآید.
انتهایپیام/