X
تاریخ انتشار: یکشنبه 30 مهر 1402 - 04:15
کد خبر: 22206
اُفق نامعلوم آینده جنگ میان حماس و اسرائیل
 

اُفق نامعلوم آینده جنگ میان حماس و اسرائیل

علیرضا تقوی‌نیا، تحلیل‌گر در کانال خود در ایتا مطلبی را با عنوان اُفق نامعلوم آینده جنگ میان حماس و اسرائیل ، منتشر کرد
نظر سنجی: Article Rating

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ بعد از عملیات بی سابقه طوفان الاقصی که ضربه راهبردی به اسرائیل وارد کرد و برای ۲۴ ساعت حماس توانست مساحت قلمرو تحت کنترل خود را از ۳۶۰ کیلومترمربع به ۱۰۷۰ کیلومتر برساند ، اسرائیل حملات هوایی ویرانگر و بدون ملاحظه ای را علیه ساختمان های غزه انجام می دهد، ولی از لحاظ نظامی برتری از آن مقاومت غزه است زیرا تا کنون حدود ۲۰۰۰ اسرائیلی کشته و چند هزار نفر دیگر زخمی شده اند و بیش از ۲۵۰ نظامی صهیونیست به اسارت درآمده اند.

بر اساس اطلاعات نگارنده، حماس واقعا انتظار چنین موفقیتی را نداشت و گمان نمی برد اسرائیل تا این حد غافلگیر شود و معادله جدیدی شکل بگیرد اما به هر حال منازعه میان مقاومت غزه و اسرائیل وارد مرحله جدیدی شده است.

در این مرحله اسرائیل که ضربه جبران ناپذیری دریافت کرد، سعی دارد خود را در منظر حریفانش پیش بینی ناپذیر جلوه دهد و با حمله همه جانبه و فراگیر به غزه ، کشتار وسیع غیر نظامیان و نابودی سازمان نظامی حماس، معادله را مجددا به سود خود بازگرداند.

البته در این زمینه بازیگران منطقه ای و جهانی نیز نظرات خاص خودشان را دارند ؛ برای مثال آمریکای بایدن از افزایش تنش ها استقبال نمی کند و در پی فریز کردن شرایط است زیرا انتخابات سال آینده افزایش تنش در خاورمیانه و احتمال بروز جنگ فراگیر و لزوم دخالت آمریکا را برای او نامطلوب می نماید و همچنین بالا رفتن قیمت نفت یک فرصت مناسب تبلیغاتی برای جمهوری خواهان خواهد بود.

از طرفی بالا رفتن سطح بحران در غرب آسیا یک فرصت تنفس را برای روسیه (اولویت و تهدید اول آمریکا در سالهای اخیر) فراهم می سازد .

نکته دیگر این که بایدن و دموکرات ها ضربه طوفان الاقصی را فرصتی مطلوب برای کنار زدن راست گرایان افراطی در اسرائیل و روی کار آمدن دولتی متعادل تر و همسوتر با تفکرات خود می پندارند.

همچنین جمهوری اسلامی و متحدان این کشور نیز در پی آتش بس هستند تا کشتار غیرنظامیان در غزه متوقف و معادله کنونی تثبیت شود.

اقدامات اخیر حزب الله لبنان نیز در راستای تحلیل فوق است و این جنبش سعی دارد با افزایش تنش در مرزهای شمالی فلسطین، اسرائیل را به گونه ای دچار آشفتگی سازد که نه به جنگ با لبنان منتهی شود و ایضا او را از حمله زمینی به غزه بازدارد.‌

اما نتانیاهو با توجه به ضربه ای که به حیثیت و کارآمدی او در افکار عمومی وارد شده، سعی دارد به هر شکل ممکن موازنه قدرت را به سود اسرائیل تغییر دهد و به غزه حمله زمینی و همه جانبه کند.

حمله زمینی اسرائیل به غزه که هدفی جز نابودی حماس ندارد خط قرمز محور مقاومت است و شرایط را به سمت نامعلومی سوق می دهد.

اینجاست که نبرد اراده ها جریان می گیرد و طرفی برنده خواهد بود که غیرقابل پیش بینی عمل کند و از تحولات آتی نهراسد.

ایران از کانال ها مختلف به آمریکا و اسرائیل هشدار داده که جنگ منطقه ای در صورت حمله زمینی به غزه اجتناب ناپذیر خواهد بود و همین تهدید اسرائیل را دچار نوعی تردید کرده است‌.

اما در نهایت به نظر می رسد با فشارهایی که افکار عمومی داخلی رژیم صهیونیستی به دولت نتانیاهو وارد می آورند و تلاش او برای حفظ جایگاه نخست وزیری، انجام حمله زمینی بسیار محتمل خواهد بود.

اسرائیل و دول عربی حاشیه خلیج فارس (مانند سعودی ، امارات و بحرین) که دشمنی آشکاری با حماس و جریان اخوانی دارند تصمیم گرفته اند تا مسئله غزه یکسره شود این متحد جمهوری اسلامی سرنگون شود و مردم غزه نیز یا به صحرای سینای مصر منتقل شوند یا کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس آنها را متقبل گردند.

در پایان به نظر راقم این سطور، تداوم جنگ و افزایش گستره نبرد طی روزها و هفته های آتی بسیار متصور می نماید و فعلا افق روشنی برای کاهش سطوح تنش دیده نمی شود و در این شرایط اراده ، صبر و تدبیر طرف های درگیر ، پیروز معرکه را مشخص می‌سازد.

انتهای‌پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • اُفق نامعلوم آینده جنگ میان حماس و اسرائیل
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت