X
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 24 اسفند 1400 - 01:26
کد خبر: 17613
اقدامات حیاتی بورس در ۳ حوزه
 

اقدامات حیاتی بورس در ۳ حوزه

رئیس مرکز مبارزه با پولشویی سازمان بورس،اقدامات و برنامه‌های سه حوزه نظارت بر اطلاعات سرمایه‌ گذاران، معاملات مشکوک و کنترل هوشمند را اعلام کرد.
نظر سنجی: Article Rating

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ صابر جعفروند آذر در خصوص اقدامات مرکز مبارزه با پولشویی سازمان بورس طی سال جاری به سنا اعلام کرد: این مرکز به منظور انجام وظایف سازمان به عنوان دستگاه متولی نظارت در بازار سرمایه برای اجرا و رعایت قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی اقدامات و فعالیت‌هایی متعددی را در سه حوزه نظارت بر اطلاعات سرمایه‌گذاران، بررسی معاملات مشکوک و کنترل هوشمند و بازرسی و امور نمایندگان انجام داد.

در بخش نظارت بر اطلاعات سرمایه‌گذاران، پایگاه اطلاعاتی یکپارچه‌ای برای سوابق اشخاص متقاضی خدمت در بخش‌های مختلف بازار راه‌اندازی شد. به‌منظور تسهیل و تسریع پاسخ‌های مراجع متقاضی استعلام، اقدامات موثری صورت گرفت و ۲۳۵۰ شخص حقیقی و حقوقی برای چهارصد درخواست و برای صدور مجوزات انواع خدمات مورد تقاضا با توجه به دسترسی‌های اطلاعاتی موجود مورد بررسی قرار گرفت و پاسخ داده شد. این مرکز ضمن تدوین رهنمود شناسایی مشتریان در بازار سرمایه و انتشار آن نسبت به اصلاح رویه‌های شناسایی و تکمیل و انطباق فرم‌های مربوط در حوزه‌های مختلف ارائه خدمت در بازار سرمایه اعم از داخل و خارج سازمان نیز اقدام کرد.

در بخش بررسی معاملات مشکوک و کنترل هوشمند با توجه به سیستم‌های موجود نسبت به بررسی بیش از ۷۰۰ گزارش موارد معاملات مشکوک و ارجاع مواردی به مراجع نظارتی اقدام شد. همچنین ۲۵ پرونده درارتباط با میزان و نوع فعالیت اشخاص مشکوک در بازار سرمایه شامل بر ۱۵۰ شخص حقیقی و حقوقی مورد رسیدگی قرار گرفت و نتایج به نهاد مربوطه ارجاع شد. با انتشار ماژول آسیب‌پذیری بخش اوراق بهادار در ارزیابی ریسک ملی و تهیه و انتشار راهنمای گزارشگری عملیات و معاملات مشکوک در بازار سرمایه سعی در تقویت این حوزه در اشخاص مشمول تحت نظارت شد.

بخش بازرسی و امور نمایندگان در راستای اقدامات ضمن ایجاد و تکمیل پایگاه اطلاعاتی مربوط به نمایندگان واحد مبارزه با پولشویی در اشخاص مشمول تحت نظارت، نسبت به اجرای ماده ۳۷ آئین‌نامه در این اشخاص اقدام کرد. قرار گرفتن مستندات مربوط به رویه تعیین و معرفی مسئولین واحد پولشویی، راهنما و فرمت‌های مربوط در بخش مربوط به مرکز در سایت سازمان از دیگر اقدامات است. بررسی دوره‌ای عملکرد اشخاص تحت نظارت با توجه به تدوین و انتشار چک لیست ارزیابی و اجرای مقررات و رویه‌های مبارزه با پولشویی و بررسی گزارش عملکرد دریافتی براساس رهنمود و چک لیست‌های ارائه شده نیز از دیگر موارد است.نظارت بر اقدامات عملیاتی واحدهای مبارزه با پولشویی و محتوی و نحوه آموزش و اجرای دوره‌های آموزشی در حوزه مبارزه با پولشویی برای اشخاص تحت نظارت از دیگر اقدامات در این بخش بود.

سال آینده تداوم اقدامات کارگروه ملی و کارگروهای تخصصی و تدوین اسناد مربوط در دستور کار قرار گرفت. پیگیری ایجاد و دسترسی به سیستم‌های اطلاعاتی مورد نیاز برای بخش نظارت بر اطلاعات سرمایه‌گذاران از اقدامات آتی این مرکز در بخش نظارتی است. تقویت سیستم کشف و گزارشگری معاملات مشکوک توسط اشخاص مشمول در بازار سرمایه و ارزیابی سیستمی عملکرد و رتبه‌بندی واحدهای مبارزه با پولشویی برای بهبود عملکرد و اقدامات پیشگیرانه در اشخاص مشمول نیز از دیگر برنامه‌ها در سال پیش‌رو خواهد بود.

انتهای‌پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • اقدامات حیاتی بورس در ۳ حوزه
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت