X
تاریخ انتشار: چهارشنبه 21 مهر 1400 - 10:00
کد خبر: 16809
امید به بازار سرمایه برمی‌‎گردد؟
 

امید به بازار سرمایه برمی‌‎گردد؟

با توجه به اینکه صالح آبادی تجربه حضور در بازار سرمایه و همچنین بازار پول را دارد بنظر می رسد که حضورشان می تواند این امید را ایجاد کند که سیاست های بانک مرکزی تاثیر منفی در بازار سرمایه نداشته باشد.
نظر سنجی: Article Rating

 به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ از اواخر مرداد سال جاری خبری مبنی بر تغییر روش عرضه اولیه شرکت‌های بورسی و به کار گرفتن عرضه اولیه به روش ترکیبی مطرح شد که هدف از این تغییر و اعمال روش جدید در عرضه اولیه، تشویق مردم به خرید واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها و ترویج روش غیرمستقیم سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است. با به کارگرفتن روش ترکیبی روشی جدید برای عرضه های اولیه اعمال شد که به نظر می رسید این اقدام بیشتر برای سر و سامان دادن به عرضه اولیه سهام شرکت های کوچک است که تا قبل از به کارگیری این نوع روش برای عرضه اولیه از روش «بوک بیلدینگ» برای عرضه اولیه آنها استفاده می‌شده است اما به یکباره هفته‌های گذشته با ورود عرضه‌های اولیه به بازار سهام و افت بیشتر شاخص کل برخی از نمادها مانند فجهان و فسبزوار که به تازگی هم وارد بازار شدند با روندی منفی مواجه شدند و صف خرید این دو عرضه اولیه در کمتر از یک هفته شکسته شد. ولی در هفته های گذشته ما شاهد هیچگونه عرضه اولیه در بازار سهام نبوده ایم، در همین راستا برآن شدیم که گفتگویی با یک کارشناس بازار سهام داشته باشیم و جویای علت این امر شویم.

روشی اشتباه در عرضه اولیه های بورس

علیرضا کدیور کارشناس بازارسرمایه  درباره موضوع بالا اظهار کرد: سازمان بورس، شرکت بورس و فرابورس به عنوان متولیان پذیرش و عرضه شرکت ها در بازار سرمایه، باید سیاستی را در در پیش بگیرند که همواره شرکت هایی را آماده پذیرش هرضه اولیه داشته باشند. اما این عرضه ها با توجه به اینکه شرکت هایی که پذیرش می شود، سایز و اندازه های مختلفی را دارند. باید در مقاطع مختلف عرضه شوند. یعنی در مقطعی یک شرکتی را پذیرش می کنیم که کل قیمت شرکت ۳۰۰ میلیارد تومان است. اما یک زمان دیگر یک شرکت ۳۰ هزار میلیارد تومانی را پذیرش می کنیم که این روش اشتباه است.

وی ادامه داد: زمان سنجی اینکه که کدام شرکت عرضه شود و به چه میزانی عرضه شود. باید با توجه به شرایط کلی بازار سرمایه باید وضعیت ورود و خروج به بازار سرمایه بررسی شود. دو سه عرضه اولیه ای که در هفته ای گذشته در بازار سرمایه عرضه شد. عرضه هایی بودند که هم سایزشان و هم درصد سهامی که در این عرضه ها ارائه شدند تناسبی با میزان نقدینگی ورودی به بازار نداشتند، برای آن مقطع زمانی در بازار سهام، آن میزان عرضه، بسیار بزرگ بود و این موضوع سبب شد که روند کلی بازار تحت تاثیر قرار بگیرد. یعنی بخش مهمی از منفی بودن بازار سرمایه در هفته های گذشته به علت این عرضه اولیه ها بود. یعنی منفی بودن بازار به علت عرضه اولیه های حساب نشده ای است که در بازار سرمایه رخ داده بود.

تاثیر انتخاب رییس بانک مرکزی بر بورس

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که با توجه به انتخاب رییس جدید بانک مرکزی که پیشینه ای در بورس هم دارد، آیا می تواند بر بازار سرمایه اثرگذار باشد یا خیر. اظهار کرد: با توجه به شناخت و تجربه ای که آقای صالح آبادی در سازمان بورس دارد. بنظر می رسد که با این انتخاب،‌ سیاست گذاری های بانک مرکزی در آینده به نحوی باشد که بازار سرمایه از این موضوع تاثیر منفی نگیرد.

کدیور در پایان اظهار کرد: دو متغیر هست که بر بازار سرمایه تاثیر مهمی دارد، اولی نرخ ارز و دیگری نرخ بهره بانکی است. حال این دو متغیر با توجه به سیاست ها و نظر رییس کل بانک مرکزی تغییر می کنند. با توجه به اینکه صالح آبادی تجربه حضور در بازار سرمایه و همچنین بازار پول را دارد بنظر می رسد که حضور ایشان می تواند این امید را ایجاد کند که سیاست های بانک مرکزی تاثیر منفی در بازار سرمایه نداشته باشد.

انتهای‌پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • امید به بازار سرمایه برمی‌‎گردد؟
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت