X
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 15 مهر 1399 - 04:58
کد خبر: 11706
ایده بکر کانادایی ها برای زنده کردن صنعت گردشگری
 

ایده بکر کانادایی ها برای زنده کردن صنعت گردشگری

کانادا جزو نخستین کشورهایی است که چنین نمایشگاه‌هایی را به‌صورت آنلاین برگزار کرده است.
نظر سنجی: Article Rating

 به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی، رویدادهای نمایشگاهی در حوزه گردشگری امسال چندان جدی گرفته نشدند. دلیل آن هم مشخص است؛ کرونا اجازه نداد چیزی به نام صنعت گردشگری باقی بماند!  در قاره آمریکا اما اتفاقات جدیدی در حال رخ دادن است.

رویداد قدیمی و مشهور گردشگری کانادا یا همان TLS روز گذشته به صورت مجازی و با ظرفیت‌های تازه برگزار شد.  Travel and Leisure Show که بیش از ۳ دهه قدمت دارد، هفته گذشته به‌صورت مجازی برگزار شد.

کانادا جزو نخستین کشورهایی است که چنین نمایشگاه‌هایی را در قاره آمریکا به‌صورت آنلاین برگزار کرده است. شرایط بحرانی کرونا باعث شده کشورها دو نوع رویکرد نسبت به گردشگری داشته باشند. رویکرد اول این بوده که با توجه به حجم مشکلات شدید اقتصادی ناشی از تعطیلی اجباری کسب‌وکارها و همچنین بسته‌شدن مرزها، برخی جوامع به اولویت‌های ضروری در کنترل سلامت و حفظ پروتکل‌های بهداشتی پرداختند و هیچ اولویتی برای گردشگری باقی نماند، در این مناطق، کسب‌وکارهای مرتبط با گردشگری اعم از هتل، آژانس و خدمات حمل‌و‌نقل به تعطیلی موقتی یا حتی دائمی کشیده شدند و متخصصان این مشاغل به اجبار وارد کارهای متفرقه شدند. تقریباً چشم‌انداز روشنی برای بازگشت آنها پس از بحران وجود ندارد.

رویکرد دوم مربوط به کشورهایی بوده که از روز اول تعطیلی مرزها دست به کار شدند تا با تبلیغات در فضای مجازی، برند خود را در ذهن مخاطب زنده نگه دارند، از تورهای زنده، موزه‌های کاملاً رایگان و مجازی گرفته تا ویدیوهای معرفی مقاصد و حالا ادامهٔ نمایشگاه‌های سالانهٔ سنتی ولی به‌صورت زنده و آنلاین. تلاش‌ها متعددی در هر دو بخش دولتی و خصوصی انجام شد و ایده‌ها و تبلیغات خلاقانه‌ای متولد شد که شاید در شرایط عادی شاهد آنها نمی‌بودیم.

دولت در این کشورها با پرداخت وام و سوبسید به بنگاه‌های اقتصادی تمام تلاش خود را به کار بست تا حد امکان مانع اخراج متخصصان و تعطیلی دائمی زیرساخت‌ها شود. این دولت‌ها اعتقاد دارند هیچ صنعتی جز گردشگری در آینده نمی‌تواند به‌سرعت جبران ضرر و زیان‌های هنگفت سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ را بکند. به‌همین دلیل از حمایت آن امتناع نمی‌ورزند.

کانادا جزو دسته دوم قرار می‌گیرد و این کشور تمامی تلاش خود را برای نجات گردشگری انجام داده است، اما واقعیت آن‌‌‌‌طور که انتظار می‌رود جلو نرفته است. یعنی در جوامع دسته دوم هم شامل اخراج، تعطیلی دائمی و سایر مشکلات بوده‌ایم، اما تفاوت اصلی امیدوار بودن به آینده و آماده بودن کلیهٔ زیرساخت‌ها برای برگشت فوری به نقطهٔ قبل از همه‌گیری بیماری است.

 گذری بر نمایشگاه آنلاین ۲۰۲۰

برای من ورود به نمایشگاه مجازی بسیار مهیج بود، خصوصاً پس از تجربهٔ نمایشگاه‌های گردشگری در ایران و خارج از ایران قصد داشتم از ابتدا همه‌چیز را مورد مقایسه قرار بدهم و بلافاصله پس از خاتمهٔ زمان نمایشگاه در نظرسنجی شرکت کردم تا نکات ریز فراموش نشود و سعی می‌کنم برای علاقه‌مندان به این مبحث در ادامه به مهم‌ترین آنها بپردازم.

توضیح اینکه این نمایشگاه هم برای مخاطبان خارج از کانادا طراحی شده بود، یعنی غرفه‌های فعالان استانی برای علاقه‌مندانِ سفر به کانادا نیز مطلب برای ارائه و هم برای مخاطبان کانادایی علاقه‌مند به سفرهای خارجی، و در این بخش، هم غرفه‌های خارجی فعال بودند و هم شرکت‌های کانادایی.

تالار اصلی نمایشگاه

شاید بهترین انتخاب تصویری استفاده‌شده، در این صفحه بود. تصویری مجازی از یک نمایشگاه پویا. این تصویر القاگر حس بسیار خوبی برای ورود به اصلی‌ترین صفحهٔ سایت (‌همان تالار اصلی‌) بود.

نمایشگاه مجازی گردشگری ۲۰۲۰ کانادا، حفظ فرصت‌ها و ظرفیت‌ها

سالن‌ها بر اساس موضوعات و جغرافیای دنیا طراحی شده بود. به‌عنوان مثال سالن اروپا، پر بود از فعالان بازار اروپا یا سالن کشتی‌های کروز تقریباً برای هر مخاطب و بودجه کامل به‌نظر می‌رسید؛ از شرکت‌های قدرتمند دنیا همچون کارابین تا شرکت‌های بسیار جوان و کوچک که کشتی‌های کوچک را روانهٔ رودخانه‌های مطرح دنیا می‌کنند.

تقریباً این دسته‌بندی در نمایشگاه‌های بزرگ دنیا همچون ITB برلین و Fitur مادرید رعایت می‌شود.

غرفه‌ها‌

شاید طراحی غرفه و شکل ظاهری آن یکی از جذابیت‌های بی‌نظیر هر نمایشگاه است، به‌عنوان مثال نمایشگاه ATM دبی سالانه رقابتی را در زمینهٔ طراحی غرفه به نمایش می‌گذارد.

در نمایشگاه مجازی، پس از ورود به هر غرفه ابتدا ویدیو‌یی از خدمات آن شرکت به نمایش گذاشته می‌شد و سپس شما امکان پرسیدن سؤال را از مسئولان غرفه در چت‌روم داشتید. من از روی کنجکاوی در چند غرفه سؤالاتی را مطرح کردم تا از تسلط افراد روی موضوع و از اهمیت دادن آنها به سؤالاتی که در هر دقیقه ثبت می‌شد، مطمئن شوم و درست همان‌طور که انتظار می‌رفت، پاسخ‌های دقیق و البته با دقایقی تأخیر دریافت کردم، هرچند شاید چنین ارتباطی نتواند جایگزین کاملی برای ارتباط فردبه‌فرد در نمایشگاه فیزیکی باشد.

ویدیو ابتدایی هم علی‌رغم جذابیت هرگز نمی‌تواند جای خالی رنگ‌ها و ابعاد زیبای یک نمایشگاه را جبران کند.

شاید بشود گفت که حس خوب برخورد با مسئولان خوش‌لباس و صورت‌های پر از لبخند آنها در غرفه‌های هر کشور که سبک مهمان‌نوازی و فرهنگ ایشان را منتقل می‌کرد، هرگز و با هیچ ابزار مجازی‌ای قابل طراحی و القا نیست.

جای بروشورهای زیبا و پوسترهای بی‌نظیر را کاتالوگ‌های دسته‌بندی‌شدهٔ PDF گرفته بود که باعث می‌شود با عدم چاپ و پرینت آنها محیط زیستی بهتر داشته باشیم که من آن را دستاورد بسیار خوبی یافتم و امیدوارم بعد از برقراری مجدد نمایشگاه‌های سنتی دیگر شاهد چاپ حجیم این بروشور‌ها نباشیم.

همچنین موتور جست‌وجوی صفحه باعث می‌شود جای خالی نقشه‌های رایج و کتابچه‌های راهنمای نمایشگاه پر شود، ممکن است برنامه‌های کاربردی گردشگری از این پس این رویه را در نمایشگاه‌های جهانی مد نظر قرار دهند.

یکی از بخش‌های جذاب، شانس برنده‌شدن جوایزی بود که برخی غرفه‌ها در نظر گرفته بودند. تنها کافی بود وارد صفحه غرفه شوید تا در لیست ایشان قرار بگیرید.

برای ما که در کانادا زندگی می‌کنیم شاید برخی از جوایز جذاب‌تر بود، از دو بلیت دوطرفهٔ رایگان پرواز به تمام مقاصد داخلی کانادا توسط ایرکانادا یا اقامت دو شب رایگان در هتل لوکس فیرمونت در ویکتوریا تا تخفیف‌های قابل توجه پکیج‌های سفر به مکزیک توسط آژانس معروف فلایت سنتر.

سمینارهای تخصصی

لذت حضور در سمینارهای پر از سؤال و جواب توسط شرکت‌های قدرتمند همچون اکسپدیا، گوگل فلایتس و غیره یکی از بهترین تجربه‌هایی است که در نمایشگاهای مطرح دست می‌دهد، اما در این فرصت مجازی بیشتر سمینارها به‌صورت ضبط شده ارائه شده بود که من حس خوبی از آنها دریافت نکردم.

در عین حال تالار گفت‌وگوی تخصصی جمعی، محلی بود که تا حدی سعی داشت این کمبود را پوشش دهد، ولی با توجه به مطرح شدن بحث‌های متفرقه، امکان تمرکز کافی برای نتیجه‌گرفتن از یک مبحث نبود.

در پایان، اصرار به انجام نمایشگاه در همان مقطع زمانی و پیش از روز جهانی گردشگری را دستاوردی ارزشمند برای کانادا می‌دانم و مطمئن‌ام با چنین رویکردهایی می‌توان به‌سرعت به ظرفیت‌های قبل از دوران کرونا برگشت.

جهان با سفر و تبادل فرهنگ‌ها جای بسیار بهتری است و امیدوارم تمام مخاطبان بتوانند به زودی به سفر مورد علاقه خود بروند.

انتهای‌پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • ایده بکر کانادایی ها برای زنده کردن صنعت گردشگری
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت