X
تاریخ انتشار: شنبه 22 خرداد 1400 - 09:45
کد خبر: 15148
با بهره‌برداری از پایانه جاسک، ایران با چهره جدیدی وارد بازار جهانی انرژی می‌شود
 

با بهره‌برداری از پایانه جاسک، ایران با چهره جدیدی وارد بازار جهانی انرژی می‌شود

استاندار هرمزگان چشم‌انداز اجرای پروژه‌های صنعت نفت در سواحل مکران را منجر به سرمایه‌گذاری 16میلیارد دلاری در استان هرمزگان دانست و گفت: با بهره‌برداری از پایانه نفتی جاسک ضمن تأثیرگذاری در اقتصاد کشور و ایجاد فرصت‌های شغلی، ایران با چهره جدیدی در حوزه انرژی وارد بازارهای جهانی شده و ایفای نقش خواهد کرد.
نظر سنجی: Article Rating

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی به نقل از روابط‌عمومی شرکت نفت و گاز پارس، فریدون همتی در حاشیه بازدید از طرح پایانه نفتی جاسک ضمن قدردانی از تلاش جهادگونه عوامل اجرایی این طرح در شرایط سخت آب و هوایی اظهار کرد: از تصمیم اولیه این طرح بزرگ و استراتژیک به تعبیر مقام معظم رهبری، تا مراحل طراحی و عملیات اجرایی خطوط انتقال نفت، مخازن و مجموعه اجزایی که باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند، با یک ابرپروژه مواجه هستیم تا پایانه نفتی جاسک در سواحل مکران به هدف مشخص خود دست یابد.

وی گفت: در شرایطی که مقرر بود بسیاری از اقلام و تجهیزات مورد نیاز این طرح راهبردی از شرکت‌های خارجی تأمین شود، اما به برکت تحریم مهندسان، تکنسین‌ها و نیروهای ایرانی از بن‌بست تحریم عبور کردند و با داخلی‌سازی تجهیزات مورد نیاز این پروژه در کوتاه‌ترین زمان ممکن، شاهد بهره‌برداری از نخستین فاز پایانه نفتی جاسک و صادرات نفت از منطقه کوه‌مبارک در آینده نزدیک خواهیم بود.

به گفته فریدون همتی، ایران با اجرای این پروژه راهبردی، علاوه بر خودکفایی در تأمین تجهیزات مورد نیاز صاحب دانش و تکنولوژی شده که نمی‌توان قیمتی برای آن درنظر گرفت.

استاندار هرمزگان اجرای طرح راهبردی گوره – جاسک و احداث پایانه صادرات نفت در سواحل مکران را از نمونه‌های بارز اقتصاد مقاومتی برشمرد و افزود: کاهش وابستگی به خارجی‌ها از هر حیث در این مناطق اتفاق افتاده است و رسانه‌ها در انعکاس و پوشش اخبار مربوط به دستاوردهای صنعت نفت، باید فعال‌تر عمل کنند.

وی چشم‌انداز اجرای پروژه‌های صنعت نفت از جمله ساخت پایانه نفتی، پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها را منجر به سرمایه‌گذاری 16میلیارد دلاری در سواحل مکران عنوان کرد و گفت: بدین ترتیب، با بهره‌برداری از این طرح‌ها در سواحل مکران ضمن تأثیرگذاری در اقتصاد کشور و ایجاد فرصت‌های شغلی، ایران با چهره جدیدی در حوزه انرژی وارد بازارهای جهانی شده و ایفای نقش خواهد کرد.

همتی در پایان ضمن قدردانی مجدد از همه دست‌اندرکاران این طرح در وزارت نفت و شرکت نفت و گاز پارس، بر پشتیبانی و حمایت همه‌جانبه در رفع موانع پیش روی اجرای این طرح تأکید کرد.

بر اساس این گزارش، استاندار هرمزگان بعد از ظهر پنج‌شنبه (20 خردادماه 1400) با حضور در منطقه کوه‌مبارک در سواحل مکران، گزارشی از جزئیات و روند پیشرفت طرح پایانه نفتی جاسک از سوی وحید مالکی، مجری این طرح دریافت کرد.

طرح توسعه پايانه نفتی جاسك به عنوان آخرین حلقه از زنجیره طرح ملی و راهبردی انتقال نفت خام از گوره به جاسک در قالب قرارداد EPC به کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس به عنوان نماینده شرکت ملی نفت ایران با سرمایه‌ای بالغ بر 260 میلیون یورو، شامل 3 مجموعه خطوط لوله ۴۸ اینچ خشکی و سيستم‌های اندازه‌گيری، 6 رشته خط لوله 36 اينچ زیردریایی، 3 مجموعه چندراهه دريايی و 3 مجموعه گوی شناور به همراه تجهیزات جانبی به کنسرسیومی متشکل از دو شرکت داخلی «مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران» و «گاما» واگذار شده که فاز نخست آن در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید.

انتهای‌پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • با بهره‌برداری از پایانه جاسک، ایران با چهره جدیدی وارد بازار جهانی انرژی می‌شود
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت