بازگشت دوباره خودرو به بورس
با ورود یکی از محصولات ایرانخودرو به بورسکالا، این سوال مطرح شده که آیا این اقدام میتواند نقطه شروعی برای بازگشت خودرو به تالار نقرهای باشد؟
نظر سنجی:
بهگزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ در روز چهارشنبه ۲۸ آذرماه، بورسکالا اعلام کرد که ۱۹ هزار دستگاه وانت آریسان را به عرضه خواهد گذاشت، اقدامی که در شرایطی صورت میگیرد که از ابتدای سال ۱۴۰۲ به دنبال مصوبه شورای رقابت، عرضه خودرو در این بورس متوقف شده بود. با گذشت نزدیک به دو سال از این وقفه، این سوال مطرح میشود که آیا ورود آریسان به تالار نقرهای، گامی در جهت بازگشت خودرو به بورسکالا است یا تنها یک استثنای موقتی در روند عرضه خودروها خواهد بود؟
پس از این تصمیم، در ماههای اخیر مقامات مختلفی از جمله رئیس سازمان بورس و وزیر اقتصاد، بر لزوم بازگشت خودرو به بورسکالا تأکید کردهاند. اما در مقابل، وزیر صمت در اظهارات خود بر مخالفت با این روش فروش خودرو تأکید کرد و آن را غیرضروری دانست، به ویژه با توجه به افزایش تولید و واردات خودرو است.
با این حال، برخی دستاندرکاران بازار خودرو معتقدند که عرضه آریسان میتواند آغازگر یک روند جدید در بازگشت خودروهای منتخب به بورسکالا باشد. اما سوال اصلی این است که آیا این حرکت تنها یک مورد خاص است یا ممکن است به آغاز روندی گستردهتر تبدیل شود؟
کارشناسان در دو جبهه مخالف و موافق این شیوه عرضه قرار دارند. در حالی که طرفداران عرضه خودرو در بورسکالا آن را ابزاری برای افزایش شفافیت و رقابت در بازار میدانند، مخالفان به محدودیتهای اجرایی و احتمال ایجاد آشفتگی در بازار اشاره دارند.
در این میان، سه سناریو برای آینده عرضه خودرو در بورسکالا قابل تصور است: نخست، فشارهای مالی بر خودروسازان و کاهش ارز نیمایی میتواند منجر به بازگشت خودرو به تالار نقرهای شود؛ دوم، عرضه آریسان تنها یک استثنا باشد و وزارت صمت سیاستهای سنتی خود را ادامه دهد؛ و سوم، وزارت صمت تنها با عرضه خودروهای کمتقاضا یا تجاری در بورسکالا موافقت کند.
به طور کلی، ورود آریسان به بورسکالا ممکن است آزمایشی برای بازگشت خودرو به این بازار باشد، اما هنوز مشخص نیست که آیا این اقدام به تغییرات گسترده در سیاستهای کلان بازار خودرو خواهد انجامید یا نه.
انتهایپیام/