X
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 20 دی 1401 - 04:49
کد خبر: 20068
بودجه چنددوازدهم یعنی بلاتکلیفی و سردرگمی دولت و اقتصاد
 

بودجه چنددوازدهم یعنی بلاتکلیفی و سردرگمی دولت و اقتصاد

دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ مسائل مهمی از جمله اصلاحات تبصره ۱۴ و هدفمندی یارانه‌ها، مدل جدید افزایش حقوق، نرخهای جدید مالیاتی، ایجاد صندوق پیشرفت و عدالت را لحاظ کرده که استفاده از بودجه چند دوازدهم عملا این برنامه ها را بلاتکلیف نگه می دارد.
نظر سنجی: Article Rating

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ این روزها که نقل محافل رسانه‌ای و کارشناسی، تعیین تکلیف بودجه ی سال  بعد است، همچنان ابهامات و سوالات جدی بودجه ی سال 1402 را با چالش مواجه کرده است.  در این بحبوبه همچنان تکلیف برنامه توسعه هفتم نیز به طور دقیق معلوم نشده است.

کشمکش های بودجه و برنامه هفتم توسعه از آنجا شروع شد  که گروهی از نمایندگان معتقدند که برنامه‌ی هفتم توسعه بعد از شش ساله شدن برنامه توسعه ششم نباید برای سال 1402 نیز تمدید شود. بر این اساس ابتدا باید برنامه توسعه جدید  به تصویب برسد و بودجه سال 1402 که  بر مبنای توسعه جدید تدوین و نوشته شده به تصویب برسد.

بر این اساس با توجه به عبور از بازه زمانی 15 اذر ماه دولت به ناچار برای ماهای ابتدای سال بعد بایستی بودجه چند دوازدهم ارائه کند. این درحالی است که گروهی دیگر معتقدند با تمام نکات مطرح شده بایستی برنامه ششم توسعه یک سال دیگر تمدید شده و مجلس لایحه بودجه سال بعد را تا بازه زمانی پایان سال تصویب کند.

اخیرا سید محمدرضا میرتاج‌الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص سرنوشت لایحه بود 1402 که از سوی دولت به مجلس ارائه شده است، اعلام کرده: لایحه ارسالی بودجه دولت برای سال 1401 هنوز از سوی هیات رئیسه مجلس اعلام وصول نشده و در اختیار هیات رئیسه قرار دارد که حتی نمایندگان هم از آن خبر ندارند.  هیات رئیسه مجلس معتقد است ابتدا باید لایحه برنامه هفتم توسعه را تصویب کنند در حالی که هنوز لایحه برنامه هفتم آماده نشده است‌ و تدوین آن تا پایان سال طول می‌کشد و اگر هم لایحه برنامه به مجلس ارائه شود،‌ حداقل 6 ماه برای تصویب آن زمان لازم است.

جعفر قادری، دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در گفت‌وگویی درباره وضعیت لایحه بودجه سال 1402 گفته بود: خبری هنوز از لایحه بودجه نیست و دولت لایحه بودجه را به مجلس فرستاده و مجلس هم اعلام وصول نکرده است.

وی با اشاره به این‌که دلیل عدم اعلام وصول لایحه بودجه در مجلس، برنامه هفتم توسعه است، می‌افزاید: شخصا معتقدم که با توجه به این‌که زمان در حال سپری شدن است و برای بررسی بودجه دیر می‌شود، بهتر است بودجه را در مجلس بررسی کنند و هر زمانی که برنامه هفتم توسعه به مجلس ارسال شد، بررسی بودجه را متوقف کنند و برنامه را بررسی کنند و در ادامه، بودجه نیز در مجلس بررسی شود.  در حال حاضر برنامه هفتم هنوز در کارگروه‌ها است و به جلسه هیات دولت نرفته است. فکر می‌کنم تا دو سه هفته دیگر هم به هیات دولت نرود. احتمال دارد در این شرایط بودجه دو یا سه دوازدهم شود؛ باید ببینیم چقدر کار طول می‌کشد.

لازم به ذکر است با وجود تمام نکات مطرح شده از سوی نمایندگان حامی تقدم تصویب برنامه هفتم توسعه، بودجه ی چنددوازدهم، در واقع سیگنال سردرگمی را به اقتصاد کشور صادر می کند، وقتی بودجه چند دوازدهمی تصویب شود علاوه بر بلاتکلیفی که برای فعالان اقتصادی به ثمر دارد در واقع شاید فرای برداشت های اقتصادی سویی که از آن می شود از عدم ثبات سیاسی و هماهنگی بین ارکان حکمرانی کشور نیز حکایت کند.

دولت در لایحه بودجه 1402 مسائل مهمی از جمله اصلاحات تبصره 14 و هدفمندی یارانه‌ها، مدل جدید افزایش حقوقها، نرخهای جدید مالیاتی، ایجاد صندوق پیشرفت و عدالت  را لحاظ کرده که استفاده از بودجه چند دوازدهم عملا این برنامه ها را بلاتکلیف نگه میدارد. بر اساس لایحه جدید دولت پیشنهاد کاهش مجدد دو درصدی مالیات تولید کنندگان مطرح شده است. همچنین بر اساس پیشنهاد دولت بحث افزایش 20 درصدی حقوق به صورت پلکانی معکوس مطرح شده است.

انتهای‌پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • بودجه چنددوازدهم یعنی بلاتکلیفی و سردرگمی دولت و اقتصاد
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت