X
تاریخ انتشار: پنجشنبه 29 دی 1401 - 02:58
کد خبر: 20103
بورس منهای برجام رکورد جذب سرمایه را شکست
 

بورس منهای برجام رکورد جذب سرمایه را شکست

در حالی که رسانه‌های زنجیره‌ای غربگرا برای خروج سرمایه‌ها از بورس فضاسازی می‌کردند، گزارش روزنامه اعتماد حاکی از این است که رکورد دو ساله ورود سرمایه خُرد به بورس در ماه‌های اخیر شکسته شده است.
نظر سنجی: Article Rating

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: روزنامه اعتماد دیروز در گزارشی نوشت: «رکورد دوساله ورود سرمایه خُرد به بورس شکست. بعد از یک روز تعطیلی اجباری که به‌واسـطـه ســرمای شـدید و صرفه‌جویی در مصرف گاز اعمال شد؛ بورس تهران شـروع قدرتمندی را داشـت و شـاخص کل با جهش ۳۶ هزار و ۹۷۰ واحدی نسبت به روز کاری قبل تا سطح یک میلیون و ۶۸۰ هزار و ۶۸۴ واحد بالا آمد. این چهارمین رشد چشمگیر شاخص در دی‌ماه سال جاری است. در سمت دیگر، شاخص هموزن توانست عملکرد بهتری را از خود به نمایش بگذارد و با یک رشـد ۳.۰۶ درصدی همراه شود تا هم در صنایع کوچک و هم بزرگ شاهد روزی سبزرنگ باشیم.

شاخص کل بورس هم بالاخره توانست به بالای سقف کانال صعودی خود که از آذرماه سال ۱۳۹۹ تاکنون موفق به شکست آن نشده بود، برسد.

ارزش معاملات پس از کاهشی که در روز شنبه تجربه کرده بود، بار دیگر به بالای کانال ۱۰ هزار میلیارد تومانی رسید و عدد ۱۰۲۱۸ میلیارد تومــان را ثبت کرد و در کنار این موضوع شاهد برگشت قدرتمند حقیقی‌ها با ورود هزار و ۳۷ میلیارد تومان پول حقیقی به بورس بود. این بیشترین رقم ورود سرمایه خرد به بورس، در دو سال اخیر است.

رفع چالش جدید خـودرو و بــورس کالا از اصلی‌ترین دلایل صعود شاخص‌ها در روز گذشته بود. میزگردی نیز در بورس کالا برای صنعت خودرو کشور با حضور رئیس سازمان بورس، وزیر اقتصاد و همچنین مدیران عامل خودروسازهای بزرگ کشور برگزار شد که نتیجه آن یکپارچگی همه طرف‌ها بـرای تداوم عرضه خودرو در بورس کالا و از بین رفتن لاتاری خودروسازان با روش‌های قبلی بود.

رونق بورس و رکوردشکنی ورود سرمایه به بورس در حالی است که رسانه‌های زنجیره‌ای طی ماه‌های اخیر فضاسازی و شایعه‌پراکنی گسترده‌ای را ترتیب دادند تا سرمایه‌گذاران را از بورس فراری بدهند و به سمت سوداگرایی تورم‌ساز هدایت کنند. ضمنا این روند رونق در حالی اتفاق افتاده که دیگر هیچ تحلیلگر اقتصادی یا سیاسی، کمترین اعتنایی به احتمال احیای دوباره برجام ندارد.

در این زمینه روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان «بورس منهای برجام» نوشت: معاملات بازار سهام در حالی جریان دارد که دیگر همچون گذشته اخباری از مذاکرات برجــام مخابره نشـده و با بن‌بسـت احتمالی مذاکرات، بازار نیز حساسیت خود را نسبت به این مسئله از دست داده است، چراکه دیگر همچون گذشته نمی‌توان ناکامی سرمایه‌گذاران در بازار سهام را معلول عدم شفافیت در مذاکرات هسته‌ای دانست، به نحوی که فعالان بازار دیگر همانند قبل گوش به زنگ اخبار برجامی نیستند، چراکه تاکنون مذاکرات احیای برجـــــام بارها به نقطه پایانی نزدیک شده و در پی آن اغلب بازارها با خوش‌بینی به پیشــواز توافـق در مذاکرات رفته‌اند اما نه‌تنها توافقی تاکنون حاصل نشده بلکه طرفیـن مذاکره‌کننده تـوپ را به زمین یکدیگر پاس داده و از اعلام خبر موثق و صحیح امتناع کرده‌اند.

انتهای‌پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • بورس منهای برجام رکورد جذب سرمایه را شکست
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت