X
تاریخ انتشار: دوشنبه 20 دی 1400 - 06:05
کد خبر: 17289
تداوم پس‌لرزه‌های مرجوع شدن محصولات کشاورزی
 

تداوم پس‌لرزه‌های مرجوع شدن محصولات کشاورزی

رییس اتحادیه انجمن‌های علوم گیاه پزشکی با اشاره به موارد اخیر مرجوع شدن محصولات کشاورزی صادراتی ایران، معتقد است با تدوین قوانین لازم باید به سمت توسعه کشاورزی ارگانیک برویم تا بتوانیم در بازارهای جهانی سهم خود را داشته باشیم.
نظر سنجی: Article Rating

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ دکتر محمدرضا رضاپناه با اشاره به اینکه حدود ۸۰ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی جهان برای کشت محصولات ارگانیک مورد استفاده است و به همین میزان نیز اراضی طبیعی و وحشی داریم به طوری که در مجموع ۱.۵ تا ۳ درصد از اراضی کشاورزی جهان به کشاورزی ارگانیک اختصاص دارد، گفت: محصولات کشاورزی ارگانیک به نحوی تولید می شود که از نهاده های داخل مزرعه برای آن استفاده می شود نه از کودها و سموم شیمیایی، بالاخص اینکه روش ارگانیک، حجم محصولات تولیدشده را کم نمی کند بلکه با به کارگیری روش های تقویتی، میزان تولید محصولات قابل توسعه است.

وی با تاکید بر اینکه در سال های آتی کشاورزی ارگانیک، عادی خواهد شد و کشاورزی غیرارگانیک، غیرعادی تلقی می شود، ادامه داد: ما از سال ۲۰۱۸ جزو کشورهایی قرار گرفته ایم که قوانین ارگانیک نداریم و مهم تر از آن، ساختار و سازمان برای کشاورزی ارگانیک نداریم.

بازی صادرات با حفظ اصول

دکتر رضاپناه به ضرورت مستقل بودن سازمان محصولات ارگانیک پرداخت که لایه چندم یک سازمان دیگر نباشد و گفت: برگشت فلفل از روسیه، آغاز توجه دادن مدیران به کشاورزی ارگانیک است و خوب است بدانیم که روسیه از سال ۲۰۲۱ قانون ارگانیک را اجرا کرده و ما اگر می خواهیم در این بازار بمانیم باید اصول آن را اجرا کنیم، مانند بازی فوتبال که همه تیم ها باید قواعد و اصول خاصی را رعایت کنند.

وی تاکید کرد: ما باید در محصولات ارگانیک به میزانی قوی باشیم که بتوانیم سهم خودمان را از بازار دنیا به دست بیاوریم. رییس اتحادیه انجمن‌های علوم گیاه پزشکی یکی از مشکلات کشور را در تعدد صادرکنندگان عنوان کرد و ادامه داد: این تعدد باعث شده که بازارهای هدف را اشباع کنیم و قیمت محصولات صادراتی ما در این بازارها کاهش یابد.

اصلاح ساختارها برای حفظ بازار

رضاپناه وجود پژوهشکده برای کشاورزی ارگانیک را ضروری خواند و گفت: محصولات کشاورزی ما در دنیا مشتری دارد، اما باید ساختارها را اصلاح کنیم تا بتوانیم موفق ظاهر شویم.

وی افزایش زمین های مورد کشت ارگانیک را گام اساسی دانست و ادامه داد: باید تعداد کارشناسان این حوزه را هم افزایش دهیم و به عوامل ارگانیک توجه کنیم زیرا به زودی محصولات ارگانیک، محصولات عادی تلقی خواهند شد که باید در دسترس باشند و از طرفی سموم کشاورزی نیز گران خواهند شد و قیمت محصولات غیرارگانیک را افزایش خواهد داد.

انتهای‌پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • تداوم پس‌لرزه‌های مرجوع شدن محصولات کشاورزی
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت