بهگزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی، نشست خبری بیستوششمین سال رتبهبندی شرکتهای برتر ایران با حضور اصحاب رسانه، ابوالفضل کیانیبختیاری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی و مجیددرویش معاون و مشاور تحقیق سازمان مدیریت صنعتی در محل سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.
در این نشست خبری مدیر مرکز رتبهبندی شرکتهای برتر ایران گفت: تعرفههای رتبهبندی شرکتها براساس 5 سطح انجام می گیرد و سازمان مدیریت صنعتی بودجهای از دولت نمیگیرد.
درویش با اشاره به نقش موثر شرکتهای بزرگ در اقتصاد کشور گفت: شرکتهای بزرگ به واسطه تاثیرگذاری در اقتصاد کشورها بسیار حائز اهمیت هستند. این بنگاهها در بحث صادرات و ارزاوری سهم عمدهای در اقتصاد دارند. سازمان مدیرت صنعتی در رتبهبندی شرکتهای برتر در نظر داشت تا میزان اثرگذاری این شرکتها را در اقتصاد کشورها بررسی کند بر همین اساس شاخص میزان فروش به عنوان شاخص اصلی ارزیابی قرار گرفت و سپس ۳۲ شاخص دیگر به آن افزوده شد.
وی تاکید کرد: شاخصهای رتبهبندی در رتبهبندی IMI-100، شاخصهای کمی هستند و مقادیر آنها از صورتهای مالی حسابرسی شده شرکتها استخراج میشود. بنابراین، بر خلاف بسیاری از ارزیابیها و رتبهبندیها که در رتبهبندی شرکتها قضاوت ارزیابان دخالت دارد و یا از خود اظهاری شرکتها استفاده میکنند، در رتبهبندی IMI-100، نرم افزار مربوط، براساس مقادیر عددی، رتبه هر شرکت را مشخص میکند و هیچ قضاوتی توسط اجراکنندگان رتبهبندی صورت نمیگیرد.
معاون مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی افزود: از ویژگیهای رتبهبندی IMI-100، شفافیت بسیار بالای آن است، به طوری که رتبه هر شرکت در هر شاخص، به راحتی قابل بررسی و صحه گذاری است، زیرا در هر فهرستی، در مقابل نام شرکت، علاوه بر رتبه آن، کمیت آن شاخص درج شده است.
درویش با بیان اینکه اقتصادهای قوی در دنیا به شدت به شرکتهای بزرگ متکی است، افزود: در ۵۰۰ شرکت فورچون، رتبه نخست متعلق به آمریکا است با ۲۹.۷ سهم و در رتبههای بعدی چین، ژاپن و آلمان قرار دارند. هم چنین در این فهرست که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد، در رتبهبندی کشورها بر اساس GDP آمریکا، چین، ژاپن و آلمان به ترتیب قرار گرفتند که حاکی از این است که کشورهایی که شرکتهای بزرگی دارند دارای اقتصاد قویتری هستند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بر اساس آمار سال ۱۳۹۵، شرکتهای بزرگ با سهم ۴ درصدی در اقتصاد ایران سهم ۴۷ درصدی در اشتغالزایی دارند و مابقی شرکتها کوچک و متوسط هستند. بنگاههای بزرگ کشور با وجود سهم ۴ درصدی بر اساس شاخص ارزش افزوده سهم ۹۰ درصدی در کشور دارند.
درویش افزود: طبق آخرین رتبهبندی قویترین گروه صنعتی متعلق به گروه فرآوردههای نفتی با سهم ۱۷.۱ درصد، پتروشیمی ۱۶درصد، فلزات اساسی ۱۵.۷ درصد و در نهایت بانک و موسسات مالی است. همچنین بالاترین سهم صادراتی متعلق به گروه پتروشیمی و فلزات اساسی است.
وی افزود: ۵۰۰ شرکت بزرگ کشور طی همایشی که ۲ بهمنماه سال جاری برگزار خواهد شد، معرفی میشوند.
نتایج رتبهبندی در سالهای مختلف، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار تحلیلگران مالی قرار میدهد
ابوالفضل کیانیبختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به اهمیت بنگاههای بزرگ در اقتصاد کشورها گفت: شرکتهای بزرگ برای کشورها به دلیل اشتغالزایی، زنجیره تامین ارزش و توسعه تعاملات بینالملل حائز اهمیت هستند و همواره در اقتصاد کشورها مورد توجه بودهاند.
وی افزود: با تشکیل شرکتهای بزرگ در دهه ۴۰ دو هدف توسعه در مناطق کمبرخوردار و ایجاد زنجیره بومی ایجاد شد.
کیانی بختیاری در ادامه عنوان کرد: سازمان مدیریت صنعتی با توجه به رسالتش تعامل خوبی با شرکتهای بزرگ در بحث ایجاد کلینکها و واحدهای مشاور صنعتی و توانمندی بنگاههای بزرگ برقرار کرد.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با بیان این نکته که یکی از اهداف مهم رتبهبندی شرکتهای برتر ایران، تولید اطلاعات در مورد بنگاههای اقتصادی کشور و شفاف سازی فضای کسب و کار است گفت: رتبه بندی شرکتها از نظر میزان اثرگذاری در اقتصاد ملی، گسترش رقابت بین بنگاههای اقتصادی و استفاده از نتایج رتبه بندی برای کمک به برنامه ریزی اقتصادی در کشور از دیگر اهداف مهم برگزاری رتبهبندی شرکت های برتر هستند.
وی در خصوص کسانی که از نتایج این رتبهبندی بهرهمند می شوند گفت: نخست خود بنگاههای اقتصادی و بعد سازمانهای حاکمیتی و سیاستگذاران اقتصادی از این نتایج استفاده میکنند.
کیانیبختیاری دیگر استفاده کنندگان از نتایج این رتبهبندی را سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی و پژوهشگران و دانشجویان عنوان کرد.
وی در خصوص اهمیت رتبهبندی برای بنگاههای اقتصادی اظهار داشت: شناسایی جایگاه شرکت بین ۵۰۰ شرکت برتر و وضعیت رقابتی آن به بنگاه ها کمک می کند تا از جایگاه خود بین ۵۰۰ شرکت بزرگ کشور آگاه شوند و نیز، درباره وضعیت خود در مقایسه با رقیبان، شناخت شفاف و دقیقی پیدا کنند و آثار فعالیتشان را بر وضعیت رقابتی خود مشاهده کنند.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ادامه داد: اهمیت دیگر این رتبهبندی کمک به شرکتها در توسعه برند ملی و بین المللی آنهاست چرا که شرکتها با قرار گرفتن در فهرست شرکتهای برتر ایران، شهرت، اعتبار و برند خود را ارتقا میدهند. علاوه بر این در تدوین برنامههای استراتژیک شرکت از آن استفاده می کنند.
وی افزود: نتایج رتبهبندی در سالهای مختلف، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار تحلیلگران مالی و استراتژیک شرکت قرار میدهد که منابع موثقی برای تدوین استراتژیهای شرکت خواهند بود.
کیانیبختیاری عنوان کرد: در این رتبهبندی شرکتهای بزرگ، ابتدا با یک شاخص درآمد و فروش مورد غربالگری قرار گرفتند و در نهایت ۳۲ شاخص دیگر در جهت رتبهبندی شرکتها افزوده شد.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به ورود شرکتهای دانش بنیان به رتبهبندی شرکت های برتر برای نخستین بار در سال گذشته، گفت: در سال گذشته ۵۰ شرکت در این بخش مورد ارزیابی قرار گرفتند و امسال نیز بیش از ۵۰ شرکت دانشبنیان مورد ارزیابی قرار میگیرند.
انتهایپیام/