X
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 15 فروردین 1402 - 11:11
کد خبر: 20395
تنش آبی برای تهران، قزوین و استان‌های ساحلی دریای خزر
 

تنش آبی برای تهران، قزوین و استان‌های ساحلی دریای خزر

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور با اشاره به کمبود ۱۶ درصدی بارش‌ها در سطح کشور اظهار کرد: شهرهای بزرگ مثل تهران،‌ قزوین، استان‌های ساحلی و نیمه شمالی کشور در شرایط تنش آبی به سر می‌برند که این شرایط تا پایان سال تداوم دارد.
نظر سنجی: Article Rating

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ احد وظیفه رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: میزان بارندگی در سطح کشور طی سال آبی یعنی از ابتدای مهرماه ۱۴۰۱ تا کنون را ۱۵۰ میلی‌متر اعلام کرد و گفت: این میزان بارش نسبت به نرمال بارندگی‌ها که ۱۷۷.۶ میلی‌متر بوده، ۸ میلی‌متر کمتر شده است.

وی تاکید کرد: اگرچه میزان بارش‌ها نسبت به سال آبی گذشته حدود ۱۰ درصد بهبود یافته اما همچنان ۱۶ درصد کمتر از میزان نرمال است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور خاطر نشان کرد: در دو سال‌ گذشته استان‌های نیمه شمالی و شرقی کشور شرایط نامطلوبی از لحاظ بارندگی داشتند به همین دلیل اثر کم بارشی را امسال قوی‌تر از گذشته می‌بینیم.

کمبود آب شبکه آبیاری و افت کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی

وی افزود: رودخانه‌ها، آب پشت سدها و چشمه‌ها وضعیت مطلوبی ندارند بنابراین شبکه آبیاری کشاورزی نیز آب کافی دریافت نخواهد کرد و با افت کیفیت محصول و کاهش برداشت محصول مواجه می‌شوند.

وظیفه بارندگی بهار را برای دو هفته اول فروردین ماه نسبتا مطلوب دانست و گفت: هفته آینده وضعیت نامطلوبی از لحاظ بارش‌ها پیش رو خواهیم داشت.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور تاکید کرد: سال آبی جاری غیر از غرب و جنوب غرب برای سایر نقاط کشور شرایط نامطلوبی داشت، شهرهای بزرگ مثل تهران،‌ قزوین و استان‌های شمالی و ساحلی در شرایط تنش آبی به سر می‌برند و شرایط تنش آبی در نیمه شمالی کشور تا پایان سال تداوم دارد.

وظیفه با بیان اینکه استان گیلان از سد سفیدرود برای برنج کاری استفاده می‌کند، افزود: سد سفیدرود از استان‌هایی تغدیه می‌شود که وضعیت نامطلوب و زیر نرمال از لحاط بارندگی دارند و شرایط برای تامین آب برنج استان گیلان هم نامناسب است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور خاطر نشان کرد: پنجره زمانی بارش‌ها نیز در اردیبهشت ماه در بسیاری از استان‌ها بسته خواهد شد و سامانه‌های بارشی دیگر از مناطق جنوبی کشور گذر نمی‌کنند. بنابر این فرصت دریافت بارش برای استان‌های جنوبی کمتر از یک ماه است. استان‌های شمالی و استان‌های ساحلی هم شانس کمی دارند تا انتهای بهار به بارش نرمال برسند.

تهران تنها ۴۴ درصد بارش نرمال را دریافت کرده است
وی خاطر نشان کرد: شرایط کم بارشی در حالی است که بیش از دو سوم سال آبی در حال طی شدن بوده و ۸۰ درصد بارندگی‌ها نیز در فروردین ماه رخ می‌دهد، در حالی که استان تهران تنها ۴۴ درصد بارش نرمال سال، معادل ۱۲۳ میلی‌متر را دریافت کرده است.

وظیفه  گفت: علاوه بر تهران و قزوین، شرایط تنش آبی در دامنه‌های جنوبی البرز هم برقرار است.

انتهای‌پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • تنش آبی برای تهران، قزوین و استان‌های ساحلی دریای خزر
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت