X
تاریخ انتشار: شنبه 13 مرداد 1403 - 01:20
کد خبر: 24455
تنش‌های گرمایی درختان مرکبات تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزی قرار می‌گیرد
 

تنش‌های گرمایی درختان مرکبات تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزی قرار می‌گیرد

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی، از تحت پوشش قرار گرفتن بحران گرمازدگی و آفتاب سوختگی درختان از سال آینده در صندوق بیمه کشاورزی خبر داد.
نظر سنجی: Article Rating

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان، زهرا جلیلی‌مقدم که به منظور بازدید از باغات لیموترش شهرستان رودان و بررسی وضعیت تولید و تنش گرمایی باغات به هرمزگان سفر کرده بود، در نشست با رئیس سازمان جهاد کشاورزی و حضور در ستاد بیمه استان گفت: بنابر پیگیری‌‌های انجام شده با صندوق بیمه کشاورزی، از سال آینده بحران گرمازدگی و آفتاب سوختگی درختان مرکبات تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزی قرار می‌گیرد.

وی بر ایجاد سایبان در باغات برای جلوگیری از تنش گرمایی تاکید و بیان کرد: باغداری سنتی و معیشتی گذشته دیگر پاسخگو نیست و باید برای حفظ باغداری از روش‌های نوین همانند ایجاد سایبان که در دنیا نیز بکار می‌رود، استفاده کنیم. ایجاد سایبان هرچند برای باغداران هزینه‌ای را در بردارد اما باید همانند سایر کشورها به سمت و سوی روش‌های نوین برای ادامه باغداری قدم برداریم.

به گفته وی، پیگیری‌های لازم برای ایجاد سایبان در باغات مرکبات در وزارت در حال انجام است تا بتوانیم اعتبار ویژه را در این خصوص دریافت کنیم.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری یکی از روش‌های کمک به باغداران را روش پایه عنوان کرد و گفت: یکی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی که توانسته قسمتی از آن را اجرایی کند پایه جدیدی است که از سال گذشته وارد کشور شده و در حال حاضر، دوره قرنطینه‌ای را می‌گذراند.

وی ادامه داد: هرچند تعداد پایه‌ای که وارد کشور شده تعداد اندکی است اما براساس گزارش محققان این پایه مقاوم به خاک‌های قلیایی، مقاوم به خشکی و مقاوم به زوال مرکبات است که قرار است طرح الگویی و پایلوتی را در استان‌های مختلفی که در جنوب کشور و مرکبات‌خیز هستند را باب احداث باغ الگویی با این پایه داشته باشیم که خوشبختانه در استان هرمزگان متقاضی احداث این باغ الگویی و حتی متقاضی واردات این پایه جدید را داریم که این اتفاق در این استان هم به زودی زود رقم خواهد خورد.

جلیلی‌مقدم این نکته را در خصوص طرح الگویی متذکر شد و بیان کرد: هنوز نتیجه بررسی سازگاری این پایه در داخل کشور انجام نشده است بنابراین توصیه‌ای برای توسعه آن برای این لحظه نداریم و فقط برای اجرای طرح الگویی در سطح کم است که اگر بعد از ۴ سال آینده نتیجه طرح پایه الگویی مطلوب بود به توسعه آن اقدام کنیم.

به گفته وی، موضوع دیگری که با بخش تحقیقات پیگیری کرده‌ایم، دستورالعمل‌های مقابله با تنش گرمایی با موضوع مانچو و استفاده از آنتی استرس‌ها و سایر موارد است که این آمادگی وجود دارد که دوره آموزشی مربوطه را برگزار کنیم.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری خاطرنشان کرد: با شناختی که از مسوولان سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان داریم مطمئن هستیم که در سال آینده خیلی از دل نگرانی های مرکبات رفع و حل خواهد شد.

مقابله با بحران گرمازدگی در بخش کشاورزی با استفاده از شیوه‌های نوین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان نیز در این نشست گفت: با استفاده از روش‌های مناسب و شیوه‌های نوین می‌توانیم با پدیده گرما مقابله کرده و بخش کشاورزی را در مقابل بیماری‌ها کنترل و مدیریت کنیم.

عباس مویدی افزود: تلاش می‌کنیم برای کاهش آسیب‌ها به کشاورزان و باغداران، پیگیری‌های لازم را از لحاظ بیمه‌ای، حمایتی و هم ارائه مصوبات از سوی هیات وزیران را انجام دهیم تا بتوانیم تسهیلات و اعتبارات کم‌بهره‌ای را در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

وی با بیان این که کشاورزان درختانشان را همانند فرزندانشان دوست می‌دارند، گفت: کشاورزان به دلیل این که برای درختانشان زحمت کشیده‌اند، تلاش و هزینه کرده‌اند و وقت گذاشتند، نگران هستند اما با مدیریت درست می‌توان بر بحران‌ها فایق شد.

انتهای‌پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • تنش‌های گرمایی درختان مرکبات تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزی قرار می‌گیرد
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb
طراحی سایت