X
تاریخ انتشار: دوشنبه 03 تیر 1398 - 09:54
کد خبر: 1466
توسعه بازار بدهی ابزاری برای توانمندی نظام مالی
گزارش اختصاصی اقتصاد بازرگانی
 

توسعه بازار بدهی ابزاری برای توانمندی نظام مالی

مومن‌زاده در همایش "تامین مالی از بازار سرمایه": در تأمین مالی پروژه‌ای اهمیت بر این است که در این روش پروژه‌ها در ابتدا جریانات نقدی ندارند و زمانی که مدل‌هایی در حال طراحی برای تامین مالی پروژه‌ای است، یک پروژه TOT یا بهره‌برداری را اول می‌گذارند که بعد بتوانند چند پروژه BOT را پس از آن تامین مالی نمایند.
نظر سنجی: Article Rating

به‌گزارش خبرنگار اقتصاد بازرگانی، محمدمهدی مومن‌زاده، دبیر همایش "تامین مالی از بازار سرمایه" با روایتی از مناسبات مالی اقصاد، بخش حقیقی اقتصاد را این‌گونه تشریح نمود: از چند ساله اخیر بیشتر تحقیقاتی که در زمینه کسب و کار در کشور صورت گرفته توسط اتاق بازرگانی انجام شده که تحقیق من نیز از همین مرجع است.
در آخرین تحقیقی که توسط اتاق بازرگانی انجام شده از 2 هزار فعال اقتصادی خواسته شده که چالش‌های کسب‌وکار خود را بیان نمایند.
بخش عمده‌ای از فعالان اقتصادی بیان داشتند که معضل اصلی آنها نقدینگی و مشکل دیگر محدودیت دسترسی به منابع مالی است و علت این محدودیت‌ها را سیستم بانکی، نرخ بهره نامناسب، فرآیند پیچیده دریافت و غیره عنوان کردند.
مومن‌زاده در ادامه به تشریح شیوه‌های مطرح شده از سوی این بخش برای عبور از شرایط موجود پرداخت و گفت: برنامه‌ای برای اقدامات جدید رشد محور و اجرای طرح‌های توسعه است و بخش‌های دیگر معضل سرمایه در گردش دارند (۵۶ درصد با این مشکل روبرو هستند) و آنها راهکار جایگزین برای تأمین منابع مالی را استفاده از بازار سرمایه، اوراق قرضه، صکوک و… می‌دانند.
بر اساس گزارش رقابت‌پذیری تا سال ۲۰۱۷، در رکن توسعه بازار مالی زیر شاخص‌هایی وجود دارد. به‌طور مثال فعالان اقتصادی و بخش خصوصی، بازار سرمایه را برای جذب منابع مالی بهتر از نظام بانکی می‌دانند و در برابر این نگاه در بازار سرمایه، انواع و اقسام نهادهای مالی برای پاسخگویی به این‌گونه تقاضا طراحی گردیده است. 


این کارشناس اقتصادی تشریح نمود: ابزارها و نهادهای جدید تنوع و تعدد بسیاری دارند و ابزارهای جدیدتری از جمله بیمه اتکایی، اوراق عاملیت صنعت لیزینگ و… که در راه هستند و می‌توانند پاسخگوی نیاز‌های ما به تأمین مالی باشند. 
نکته دیگر بهره‌مندی بنگاه‌ها و صنایع ما از سهام شرکتی است. طبیعی است که صنعت خودرو و نفت‌ و گاز سهم بیشتری داشته باشند زیرا حوزه گسترده‌تر و هزینه‌های بالاتری دارند اما سایر صنایع هم نیاز به تامین مالی دارند  که این مورد نیز در حیطه مدیران مالی و حسابرسان است که شرکت‌ها را به سطحی برسانند که از حوزه تامین مالی استفاده نمایند.
وی خاطر نشان ساخت: نکته‌ای که در استفاده از ابزارهای بازار سرمایه وجود دارد این است که در بازار سرمایه، کیفیت و نظم جریانات نقدی برای ما بااهمیت است. زمانی که شرکتی در بازار سرمایه اوراقی را منتشر می‌نماید، بر اساس تئوری علامت‌دهی، اولین موردی که به ذهن خطور می‌کند این است که شرکت از نظم جریانات نقدی خود، از کیفیت خوب این جریانات و غیره آگاهی دارد. به همین دلیل موجودیت گردش وجوه نقد در شرکت‌ها و استفاده از ابزارها امر بسیار مهمی است.
اگر شرکت قصد توسعه دارد در جایی این توسعه باید انجام شود که شرکت در مرحله بلوغ است زیرا در این مرحله هزینه‌های نمایندگی کمتر است و وجوه نقد بیشتری در شرکت وجود دارد، نرخ WACC پایین‌تر می‌آید و می‌تواند که ارزش بیشتری را نصیب سهام‌داران نماید.
دبیر همایش "تامین مالی از بازار سرمایه" در ادامه افزود: در تأمین مالی پروژه‌ای دلیل اهمیت این است که در این روش پروژه‌ها در ابتدا جریانات نقدی ندارند و زمانی که مدل‌هایی در حال طراحی برای تامین مالی پروژه‌ای است، یک پروژه TOT یا بهره‌برداری را اول می‌گذارند که بعد بتوانند چند پروژه BOT را پس از آن تامین مالی نمایند.
نکته با اهمیت دیگر در حوزه تامین مالی شرکتی، تئوری سلسله مراتبی تامین مالی است. همواره گفته ایم که استفاده از ابزارهای بدهی تامین مالی ارزان‌تری نسبت به ابزارهای سرمایه‌ای است.
مومن‌زاده با اشاره به بخش کلان اقتصاد درخصوص بازار بدهی گفت: با توسعه‌ ابزارهای بدهی ما یک بازار بدهی ساختار یافته و پیشرفته خواهیم داشت. اکنون ۸۹هزار میلیارد تومان ارزش بازار بدهی ما است. زمانی‌که این نرخ توسعه بیشتری پیدا کند و بر اساس سازوکار عرضه و تقاضا، نرخ تامین مالی مشخص گردد ما قدرت بیشتری در تصمیم‌گیری‌های مالی خواهیم داشت.
توسعه بازار بدهی ارزش پیش‌بینی کنندگی و تعریف‌کنندگی که در بحث‌های حسابداری مطرح است را در اختیار ما می‌گذارد. 
همچنین توسعه این بازار به‌عنوان یک بازار پیچیده و فنی در دل بازار سرمایه و نظام مالی ما مطرح است و توانمندی جدیدی است که حسابداران و حسابرسان ما باید به آن مسلط شوند تا نقش‌آفرینی در بنگاه‌های اقتصادی داشته باشند و فعالیتشان ارزش و سودآوری بیشتری برای سهام‌داران به همراه آورد.

 

در همایش فوق که در روز چهارشنبه 29 خردادماه 98 در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد؛ دکتر حسین عبده تبریزی، عضو شورای عالی بورس؛ دکتر محمدمهدی مومن‌زاده، مدیرعامل سرمایه‌گذاری سمان مجد؛ دکتر سید روح‌الله حسینی مقدم معاون سابق بورس تهران، دکتر ولی نادی قمی مدیرعامل تامین سرمایه نوین، دکتر محمد عابد مدیرعامل کارگزاری بانک پاسارگاد، سعید بداغی مدیرعامل تامین امین، دکتر قاسم محسنی مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی اعتباری برهان، علی بیک‌زاده مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار، و مهسا رادفر رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی سازمان بورس به ارائه سخنرانانی پرداختند. 

 

انتهای پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • توسعه بازار بدهی ابزاری برای توانمندی نظام مالی
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت