پول ملی،هزینه تراشی،سردرگمی دولت و مردم،حذف صفر،مردم،دولت،اقتصاد بازرگانی
X
تاریخ انتشار: شنبه 27 اردیبهشت 1399 - 01:50
کد خبر: 8826
حذف صفر از پول ملی هزینه تراشی بیش نیست/سردرگمی دولت و مردم با حذف صفر از پول ملی
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با ((اقتصاد بازرگانی)):
 

حذف صفر از پول ملی هزینه تراشی بیش نیست/سردرگمی دولت و مردم با حذف صفر از پول ملی

یک اقتصاددان برجسته معتقد است حذف صفر از پول ملی، جز سردرگمی برای مردم و افزایش هزینه برای دولت، دستاوردی ندارد.
نظر سنجی: Article Rating

 استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی با بیان اینکه حذف صفر از اسکناس‌ها و پول ملی کار بیهوده‌ای است، اظهار کرد: مردم با این اسکناس‌هایی که در دست دارند، کار خود را انجام می‌دهند و نیازی به حذف صفر نیست.

مهدی تقوی با بیان اینکه چاپ اسکناس هزینه زیادی را بر دولت تحمیل خواهد کرد، افزود: کاغذ استفاده شده برای اسکناس‌ها، عادی نبوده و برای چاپ آن هزینه زیادی لازم است و باید برای استفاده از آن‌ها، حجم عظیمی از اسکناس‌های فعلی از بین برود.

وی در پاسخ به اینکه آیا با حذف صفر از اسکناس‌های کنونی از تورم فعلی کاسته می‌شود، گفت: تورم فعلی بالغ بر ۴۰ درصد است و این اقدام دولت هیچ تاثیری در کاهش نرخ تورم نخواهد داشت. از سویی دیگر این مساله به ذهن خطور می کند که دولت توان ساماندهی اقتصاد کشور، با ایجاد راهکاری برای مهار نرخ تورم ندارد و به همین دلیل دست به این کار زده است.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به جز موارد اندک مانند کرایه تاکسی، مردم برای خرید از کارت استفاده می‌کنند و این کار مانند یک فرهنگ مشخص جا افتاده است.

تقوی با بیان اینکه اقتصاددانان معتقدند این اقدام دولت، بیهوده است، افزود: مردم در شرایط فعلی هیچ مشکلی با اسکناس‌های کنونی ندارند و به احتمال زیاد در صورت اجرایی شدن آن اغلب مردم به ویژه افرادی که سواد زیادی ندارند، سردرگم خواهند شد.

این اقتصاددان به صحبت‌های سخنگوی دولت در خصوص لزوم اجرای این طرح برای ساده کردن روابط مالی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر همه مردم می توانند اسکناس های خود را بخوانند و خرج کنند و نیازی نیست دولت برای ساده کردن روابط مالی و نوع خوانده شدن اسکناس‌ها، این حجم از هزینه را متقبل شود.

وی تاکید کرد: مگر با حذف صفرها از پول ملی ارزش پول در کشور افزایش یا قدرت خرید مردم بالا می‌رود؟ سرنوشت صد‌ها میلیارد قطعه اسکناس که اکنون در دست مردم است چه می‌شود؟ آیا دولت آنها را می‌سوزاند؟ این اقدام دولت خود نوعی هزینه تراشی است.

تقوی به حذف صفر از پول ملی آلمان (مارک) در جنگ دوم جهانی اشاره کرد و گفت: زمانی که ارزش پول ملی آلمان در پی جنگ دوم جهانی به‌شدت پایین آمد و تورم در این کشور به شدت بالا رفت، این کشور تصمیم گرفت صفرهای اضافی پول خود را حذف کند. زمانی‌که ارزش پول ملی کم شود دولت‌ها اقدام به این کار می‌کنند در حالی‌که ما فعلا به آن مرحله نرسیدیم و در شرایط فعلی که تورم ۴۰ درصدی داریم این کار دولت هیچ دردی را دوا نخواهد کرد.

انتهای پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • حذف صفر از پول ملی هزینه تراشی بیش نیست/سردرگمی دولت و مردم با حذف صفر از پول ملی
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت