X
تاریخ انتشار: دوشنبه 24 بهمن 1401 - 05:29
کد خبر: 20226
حضور هفت کشور درهفتمین دوره جشنواره صنایع دستی فجر
 

حضور هفت کشور درهفتمین دوره جشنواره صنایع دستی فجر

هفتمین جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر از ۲۶ بهمن تا ۴ اسفند در موزه ملی ایران برگزار می‌شود. مراسم افتتاحیه روز ۲۶ بهمن ماه در موزه ملی و اختتامیه نیز در روز ۴ اسفند در مرکز همایش‌های بین المللی برج میلاد برگزار خواهد شد.
نظر سنجی: Article Rating

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ در نشست خبری مربوط به این جشنواره که اکنون در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی برگزار شد؛ مریم جلالی معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی گفت: اولین گام برای آن شناسایی قابلیت‌های صنایع دستی است رایزنان فرهنگی ایران در جهان در ۶۰ کشور به شکل مجازی در اختتامیه این جشنواره حضور دارند. از طرفی باید شاخص‌های جهانی را برای صادرات کسب کنیم. داوری جشنواره ملی تواند در ارتقای شاخص‌ها کمک کننده باشد. امیدواریم رویکرد فرهنگی به یک کارکرد اقتصادی تبدیل شود.

جلالی گفت: کشور روسیه ۱۵ اسفند نمایشگاه گردشگری دارد تبادلات فرهنگی بین ما و روسیه وجود خواهد داشت. اما در این برنامه حضور ندارد.

وی بیان کرد: هنرمندان می‌توانند به صورت فردی نیز در جشنواره حضور پیدا کند. معاون صنایع دستی بال هنرمندان و صنعتگران خواهد بود ما تلاش می‌کنیم که آنها به تولید هنرشان بپردازند و در این زمینه عادل باشیم.

جلالی افزود: دانش بنیان تر از صنایع دستی وجود ندارد از پارچه‌ای که بافت می‌شود تا فلزی که روی آن نقش زده می‌شود. دانش بنیان مبتنی بر اصالت‌های دانشی صنایع دستی است.

وی ادامه‌داد: صنایع دستی می‌تواند مصداقی به گردشگری کمک کند. میراث فرهنگی به عنوان اصالت و ریشه ما و صنایع دستی به عنوان بال اقتصادی می‌تواند همدیگر را تقویت کنند.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی گفت: قرار شده هتل‌های ۴ و ۵ ستاره یک اتاق ایران داشته باشند و قول دادند که از تبریز شروع شود و یک اتاق با صنایع دستی ایرانی تجهیز کنند دقت کنید که از کلمه تزئین استفاده نمی‌کنم بلکه معتقدم باید اتاق، با ۵۲ قلم جنس صنایع دستی تجهیز شود.

جلالی بیان کرد: ۷ سرو سیمین در دو بخش خارجی و داخلی به تفکیک ۳ سرو در بخش خارجی، ۴ سرو در بخش داخلی اهدا می‌شود. همچنین دو سرو سیمین به میراث ناملموس داده می‌شود و نشان رویش دوباره به ادامه دهندگان راه صنایع دستی داده خواهد شد. ترنج سیمین هم به بانوی فعال و کارآفرینی داده می‌شود.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه این نشست خبری اظهار کرد: با رایزن‌های فرهنگی کشورهای مختلف نیز مکاتبه و رایزنی شده و از آن‌ها برای حضور در جشنواره و بازدید از نمایشگاه آثار جشنواره دعوت شده است.

جلالی ادامه داد: برنامه‌ریزی‌های مناسبی برای این جشنواره تدارک دیده شده و در روز جهانی صنایع‌دستی در خرداد ۱۴۰۲، نتایج و ثمره این جشنواره را برداشت خواهیم کرد.

معاون صنایع‌دستی کشور اضافه کرد: در کنار برگزاری جشنواره‌های صنایع‌دستی که در داخل برگزار می‌کنیم، هنرمندان ما نیز در جشنواره‌های بین‌المللی در خارج از کشور حضور می‌یابند. هنرمندان ما این قابلیت را دارند و با قدرت در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های مختلف بین‌المللی حضور می‌یابند.

جلالی خاطرنشان کرد: دانش‌بنیان‌تر از صنایع‌دستی وجود ندارد، تمام آثار نمایشگاه ملی صنایع‌دستی دانش‌بنیان هستند. خبرنگاران باید صدای صنایع‌دستی باشند و کارهای خوب این حوزه باید به صورت وسیع و گسترده تبلیغ و معرفی شود.

حضور 7 کشور در جشنواره

ویدا توحدی مدیرکل دفتر حمایت از آموزش و ترویج صنایع‌دستی نیز در این نشست خبری گفت: در این دوره از جشنواره توجه ویژه‌ای به بانوان شده است و به منظور معرفی اقوام محتلف کشور، اقوام با لباس‌ها و پوشش محلی خود شرکت می‌کنند.

او افزود: همچنین مدرسان درجه یک برای کارگاه‌های تخصصی این دوره از جشنواره دعوت شده‌اند و داوران شناخته شده از جمله مهدی کشاورز افشار، محمدتقی عاشوری، یوسف صمدی بهرامی، مهدی محمدی از ایران و ایتی سینگ و آسیف شیخ از هندوستان و ژوزف لو از سنگاپور به‌عنوان داور خارجی در این دوره از جشنواره حضور دارند.

وی گفت: هند، عمان، سنگاپور، فلسطین، کویت و ...  از جمله کشورهای شرکت‌کننده بین‌المللی در این دوره از جشنواره هستند و ۵۰ اثر خارجی از کشورهای گوناگون به دست ما رسیده است. ضمن این که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده شش نسل از یک خانواده کلاش‌باف از استان کردستان در این جشنواره حضور خواهند داشت. مسن‌ترین کلاش‌باف این خانواده ۱۰۷ سال و کوچکترین آن‌ها ۱۳ سال سن دارد.

انتهای‌پیام/

 

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • حضور هفت کشور درهفتمین دوره جشنواره صنایع دستی فجر
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت