X
تاریخ انتشار: شنبه 11 مرداد 1399 - 05:22
کد خبر: 10340
رفع موانع توسعه صنعت نفت در دستور کار کمیسیون انرژی مجلس قرار می‌گیرد/ بازدید از تاسیسات مناطق نفت‌خیز جنوب و میدان‌های نفتی غرب کارون
 

رفع موانع توسعه صنعت نفت در دستور کار کمیسیون انرژی مجلس قرار می‌گیرد/ بازدید از تاسیسات مناطق نفت‌خیز جنوب و میدان‌های نفتی غرب کارون

رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: این کمیسیون در صدد است تا در راستای رفع موانع پیش روی صنعت نفت از مجلس مصوبات مناسب را اخذ کند و با توجه به محدودیت های موجود در صادرات نفت، با انجام کارشناسی های مشترک، اعتبارات مورد نیاز مورد نیاز صنعت نفت برای پیشبرد اهداف تولید از منابع داخلی تامین شود.
نظر سنجی: Article Rating

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک اعضای این کمیسیون و مدیران ارشد نفت که در ساختمان مرکزی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در اهواز برگزار شد، با اشاره به ظرفیت و توان صنعت نفت برای تحرک بخشیدن به نظام پیمانکاری و بخش خصوصی توانمند داخلی، خواهان شناسایی، تقویت و به‌کارگیری سازندگان استان های نفت‌خیز در پروژه‌های ساخت داخل شد.

فریدون عباسی یادآور شد: صنعت نفت به عنوان بخش حاکمیتی باید با تقویت و حمایت از شرکت‌های خصوصی داخلی، پیمانکاران قوی به وجود بیاورد که قادر باشند پروژه‌های بزرگ صنعت نفت را به‌خوبی اجرا کنند.

وی با اعلام آمادگی کمیسیون انرژی برای همکاری و انجام اقدامات مشترک، گفت: یکی از اولویت‌های این کمیسیون، رفع موانع پیش روی صنعت نفت برای کمک به توسعه و رفع محرومیت از استان های نفت‌خیز (به‌ویژه خوزستان) و تسهیل در انجام اقدامات مرتبط با مسئولیت‌های اجتماعی صنعت نفت است.

* رشد سازندگان و توسعه نظام پیمانكاری داخلی، نتیجه اعتماد و حمایت صنعت نفت است

رییس کمیسیون انرژی مجلس رشد سازندگان و توسعه نظام پیمانکاری داخلی را دستاورداعتماد و حمایت  صنعت نفت از نیروی انسانی و دانش بومی برشمرد.

عباسی گفت:‌ با نگاهی به گزارش دستاوردهای شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، رشد دانش و تجربه در بخش خصوصی به ویژه شرکتهای خوزستانی قابل مشاهده بوده و این در نتیجه اعتماد و حمایت های پیوسته صنعت نفت از این شرکت ها محقق گردیده است.

وی افزود: باید مستندات این دستاوردها در حوزه ساخت کالا و تجهیزات صنعت نفت جهت اهداف آموزشی و پژوهشی در اختیار مراکز دانشگاهی قرار گیرد.

عباسی اظهار کرد: کمیسیون در صدد است تا در راستای رفع موانع پیش روی صنعت نفت از مجلس مصوبات مناسب را اخذ کند و با توجه به محدودیت های موجود در صادرات نفت، با انجام کارشناسی های مشترک، اعتبارات مورد نیاز مورد نیاز صنعت نفت برای پیشبرد اهداف تولید از منابع داخلی تامین شود.

وی این کمیسیون  را رابط بین سایر کمیسیون ها معرفی کرد و یادآور شد: مسائل مرتبط با مناطق نفت خیز جنوب در مجلس را پیگیری و از کمک سایر کمیسیون ها در راستای سرعت بخشی فرآیندهای قانونی و اجرایی طرح های کلان این شرکت استفاده خواهیم کرد.

* پیگیری برنامه‌های راهبردی شرکت ملی نفت ایران با شتاب و انگیزه‌ای دوچندان 

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور تولید نیز در این نشست، به طرح‌های بزرگ اجرا شده در بخش عملیاتی مناطق نفت‌خیز جنوب اشاره کرد و گفت: شرکت ملی نفت با وجود فشارهای ناشی از تحریم و شرایط حاد ناشی از کرونا، برنامه‌های راهبردی نفت در حوزه‌ی توسعه میادین، افزایش تولید، بازسازی و نوسازی تاسیسات و اخیرا طرح ملی انتقال نفت سنتزی را با شتاب و انگیزه‌ای دوچندان دنبال کرده است‌.

فرخ علیخانی با اشاره به قدمت تاسیسات فرآورشی، به انتخاب مجتمع شماره یک اهواز به عنوان پایلوت و الگوی این طرح بزرگ و ملی اشاره کرد و افزود: برای انجام این مهم و نیز ساماندهی به خطوط لوله، تیم‌های کاری تخصصی تشکیل شده است که پیگیری مستمر این مهم را در دستور کار دارند.

وی توجه به رفع مشکلات سازندگان و پرداخت کامل مطالبات معوقه‌ی آنان در اواخر سال گذشته را بخشی از تلاش‌های شرکت ملی نفت ایران برای تقویت بخش خصوصی و توسعه‌ی نظام پیمانکاری داخلی برشمرد.

 * تامین حداکثری کالاهای مورد نیاز مناطق نفت‌خیز جنوب از داخل

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب نیز در این نشست دستاوردهای بزرگ این شرکت را نتیجه‌ی عزم، اراده و تعهد کارکنان سازمان و مشارکت همه جانبه بخش‌خصوصی به ویژه سازندگان و پیمانکاران داخلی و بومی دانست و افزود: سال گذشته علی رغم وجود تحریم‌های ظالمانه موفق شده‌ایم توان تولید نفت خام را به میزان ۱۰۴ درصد برنامه ابلاغی محقق سازیم.

احمد محمدی اجرای طرح‌های کلان این شرکت از جمله پروژه هایی مانند نگهداشت و افزایش توان تولید(طرح ۲۸ مخزن)، طرح جمع آوری گازهای مشعل و طرح بازسازی و نوسازی تاسیسات روسطحی را بستری مناسب برای تقویت و توانمند سازی شرکت‌های  ایرانی و سازندگان داخلی برشمرد و اظهار امیدواری کرد در آینده این شرکت‌ها بتوانند پروژه های توسعه میدان در بیرون از مرزهای کشور را مدیریت کنند و به صدور خدمات فنی و مهندسی در حوزه نفت دست پیدا کنیم.

وی در بخشی دیگر از گزارش خود، به اجرای طرح جمع‌آوری گازهای مشعل که با مشارکت صنایع پتروشیمی و هولدینگ خلیج فارس اجرا می شود، اشاره کرد و گفت: با اجرایی شدن این دو قرارداد، تا سه سال آینده کل گازهای ارسالی به مشعل در شرق و مرکز استان خوزستان جمع‌آوری شده و امیدواریم در آینده نیز بتوان طرح جمع آوری گازهای مشعل شمال استان خوزستان را به قرارداد ببریم.

محمدی این طرح را یکی از  اهداف ملی صنعت نفت برشمرد که تحقق آن از ابعاد زیست‌محیطی و ایجاد ارزش افزوده برای کشور بسیار حائز اهمیت است.

وی به موفقیت‌های کسب شده در حوزه ساخت داخل نیز اشاره و اظهار کرد: با کمک سازندگان و تامین کنندگان ایرانی، ۸۰درصد کالاها و مواد مورد نیاز را از داخل تامین می کنیم.

* حمایت مجلس از فرآیند توسعه در غرب کارون

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، یکی از اولویت‌های اصلی این کمیسیون را حمایت از توسعه میدان‌های مشترک نفتی به‌ویژه در حوزه‌ غرب کارون عنوان کرد.

به گزارش شرکت مهندسی و توسعه نفت، فریدون عباسی در بازدید از میدان نفتی یادآوران، تأسیسات فرآورش نفتی و چاه تولیدی F۵ با بیان این مطلب گفت:  کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از شرکت ملی نفت ایران حمایت می‌کند و هرگونه کمبود و نواقصی که در روند فعالیت و توسعه میدان‌های نفتی غرب کارون وجود دارد با حمایت مجلس برطرف می‌شود.

وی ضمن تشریح اهمیت حوزه‌ میدان‌های نفتی غرب کارون و موقعیت راهبردی آنها، به حائز اهمیت بودن آن برای مجلس شورای اسلامی به‌ویژه کمیسیون انرژی مجلس اشاره کرد و افزود: یکی از اولویت‌های اصلی کمیسیون انرژی مجلس حمایت از توسعه میدان‌های مشترک نفتی به‌ویژه در حوزه‌ غرب کارون است.

در این بازدید مقرر شد مشکلاتی که در گلوگاه‌های توسعه به‌منظور تکمیل فازهای میدان‌های مشترک غرب کارون وجود دارد در اسرع وقت اطلاع‌رسانی شود تا کمیسیون انرژی مجلس با رعایت اولویت‌بندی و اتخاذ راهبردهای جدید راهکارهای مناسبی را برای ایجاد ظرفیت تولید نفت تا سقف هدف‌گذاری‌شده یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز در دستور کار قرار دهد.

تورج دهقانى (مدیرعامل شرکت متن)، احمد محمدی (مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب)، عبدالله موسوی (مدیر عامل شرکت ملی حفاری ایران)، جهانگیر پورهنگ (مدیر عامل شرکت نفت و گاز اروندان) رئیس و اعضای کمیسیون انرژی مجلس را در این بازدید همراهی کردند.

انتهای پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • رفع موانع توسعه صنعت نفت در دستور کار کمیسیون انرژی مجلس قرار می‌گیرد/ بازدید از تاسیسات مناطق نفت‌خیز جنوب و میدان‌های نفتی غرب کارون
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت