X
تاریخ انتشار: یکشنبه 20 خرداد 1403 - 03:32
کد خبر: 23184
 سهم بخش کشاورزی از اشتغال استان‌ها در سال ۱۴۰۲ + جزئیات
 

سهم بخش کشاورزی از اشتغال استان‌ها در سال ۱۴۰۲ + جزئیات

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در سال گذشته، سهم بخش کشاورزی از اشتغال در 21 استان کمتر از 20 درصد بوده است. به عبارت دیگر، در این استان‌ها حتی یک‌چهارم شاغلان نیز در بخش کشاورزی فعال نبوده‌اند.
نظر سنجی: Article Rating

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ کشاورزی یکی از بخش‌های سه‌گانه اقتصاد است که به طور مستقیم با امنیت غذایی کشور و تامین نیازهای خوراکی خانوارها در ارتباط است. داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در سال گذشته، سهم کشاورزی از اشتغال در کل کشور 14.4 درصد بوده است. به عبارت دیگر، از هر 100 نفر شاغل در کل کشور، تقریبا تنها 14 نفر در بخش کشاورزی مشغول به کار بوده‌اند.

این نسبت میانگینی از کل کشور است و برای هر استان به صورت جداگانه محاسبه و اعلام می‌شود. طبق این محاسبات، سهم بخش کشاورزی از اشتغال کل کشور در استان کرمان بالاتر از سایر استان‌ها بوده و نزدیک به 40 درصد است. پس از آن نیز استان‌های خراسان شمالی و آذربایجان غربی قرار گرفته‌اند. استان تهران نیز از نظر سهم کشاورزی از اشتغال در جایگاه آخر قرار گرفته است. استان‌های البرز و قم،‌ بعد از تهران، کمترین سهم را به نام خود ثبت کرده‌اند.

رونق کم بازار کار در بخش کشاورزی

از میان 31 استان کشور، سهم بخش کشاورزی از کل اشتغال در استان کرمان 39.7 درصد و بالاتر از سایر استان‌ها است. به عبارت دیگر، در این استان از هر 100 نفر شاغل، تقریبا 39 نفر در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند. در رتبه دوم، استان خراسان شمالی  با سهم 30.4 درصدی قرار گرفته است. کرمان و خراسان شمالی تنها استان‌هایی هستند که کشاورزی در آن سهمی بالاتر از 30 درصد از اشتغال را به خود اختصاص داده است.

در سوی دیگر این طیف، 5 استان قرار گرفته‌اند که سهم کشاورزی از اشتغال در آن کمتر از 10 درصد است. اولین استان، تهران است که این سهم در آن تنها 1.7 درصد است. به بیان دیگر، از هر 100 شاغل تهرانی تنها یک نفر کشاورز است. البرز و قم دو استان بعدی هستند که این سهم در آن‌ها به ترتیب 2.5 درصد و 3.1 درصد است. یزد و اصفهان نیز چهارمین و پنجمین استان از نظر سهم پایین کشاورزی از اشتغال هستند. نکته جالب توجه این است که سهم کشاورزی از اشتغال در استان‌هایی که تصور می‌شود پیشه اکثریت ساکنین آن کشاورزی بوده، کمتر از حد تصور است. برای مثال، این نسبت در گیلان تنها 21.2 درصد و در مازندران 17.2 درصد است. سهم کشاورزی از اشتغال استان خوزستان نیز تنها 14.6 درصد برآورد شده است.

افزایش و کاهش سهم کشاورزی از اشتغال استان‌ها در سال گذشته

سهم گروه کشاورزی از اشتغال استان‌ها در سال گذشته نسبت به سال 1401 بدون تغییر نبوده است. از میان تمام استان‌های کشور، این سهم در 2 استان بیش از 2 واحد درصد افزایش و در 8 استان بیش از یک واحد درصد کاهش یافته است.

برای مثال، این سهم در استان اردبیل بیش از سایر استان‌ها با افزایش روبرو بوده و 6.7 واحد درصد نسبت به سال 1401 بالاتر رفته است. استان کرمانشاه نیز تجربه افزایش 2.5 واحد درصدی سهم کشاورزی از اشتغال را داشته است.

این سهم در برخی استان‌ها مثل ایلام، زنجان، گلستان، خراسان رضوی و قزوین نیز بیش از یک واحد درصد شاهد کاهش نسبت به سال 1401 بوده است.

انتهای‌پیام/

 

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  •  سهم بخش کشاورزی از اشتغال استان‌ها در سال ۱۴۰۲ + جزئیات
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت