دلار،سکه،طلا،اقتصادبازرگانی
X
تاریخ انتشار: پنجشنبه 08 خرداد 1399 - 10:15
کد خبر: 9892
صعود نرخ تورم عامل گرانی ارز/هجوم نقدینگی سبب افزایش نرخ طلا و سکه
حق‌شناس در گفتگو با ((اقتصاد بازرگانی)) تاکید‌کرد:
 

صعود نرخ تورم عامل گرانی ارز/هجوم نقدینگی سبب افزایش نرخ طلا و سکه

یک کارشناس اقتصادی گفت: در اقتصاد ایران هر چند وقت یکبار نقدینگی ها به سمت سکه یا ارز سوق پیدا می کند، توضیح داد: در ایران هر چند وقت یکبار به صورت سنتی نقدنگی ها به سمت خرید سکه، ارز، مسکن و زمین ، خودرو و یا سایر دارایی ها می روند این مسئله هم خود مزید بر علت است که در اقتصاد ایران هر چند وقت یکبار شاهد یک جهش نرخ ارز هستیم. هم‌چنانکه در دولت قبلی نرخ ارز یکباره از 1200 تومان به 4000 تومان رفت ، در این دولت هم اتفاق افتاده است.
نظر سنجی: Article Rating

هادی حق‌شناس در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی اقتصادبازرگانی، با تاکید بر اینکه مابه التفاوت تورم داخل در مقایسه با تورم کشورهای است که با آنها مبادله تجاری، یکی از دلایل افزایش نرخ ارز است، گفت: اصلی‌ترین مبانی تغییرات نرخ ارز که هیچ خدشه‌ای به آن وارد نیست مابه التفاوت تورم داخل یا اقتصاد ملی است با تورم کشورهایی است که با آنها مبادله تجاری داریم. به عنوان مثال وقتی که تورم سال گذشته حدود 30 درصد بود و تورم کشورهایی که با آنها مبادله تجاری داریم حدود 5 درصد است ، مابالتفاوت آن می شود 25 درصد. بنابراین اینکه نرخ ارز در سال 99 نسبت به سال گذشته حدود 20 درصد ( کم کمتر یا بیشتر) افزایش پیدا کند موضوع غیرطبیعی نیست یک امر علمی، اقتصادی  و مبتنی بر مبانی اقتصاد است.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه در اقتصاد ایران فقط این اتفاق نیست که منجر به تغییرات نرخ ارز می شود، توضیح داد: وقتی بازارهای مهم به رکود می روند به صورت خودبخود مردم ارز را پناهگاه پول خود می‌دانند و برای اینکه پول در دست مردم دچار کاهش شدید ارزش نشود به سراغ خرید ارز می روند.

وی در توضیح رفتار مردم کشورهای دیگر در زمان التهابات اقتصادی و سیاسی گفت: در دنیا وقتی نوسانات اقتصادی، شوک‌ها و التهابات سیاسی  اتفاق می‌افتد مردم به سراغ خرید طلا می روند اما در ایران به سراغ خرید ارز می روند و لذا این دلیل دوم برای تغییرات نرخ ارز است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در اقتصاد ایران هر چند وقت یکبار نقدینگی ها به سمت سکه یا ارز سوق پیدا می کند، توضیح داد: در ایران هر چند وقت یکبار به صورت سنتی نقدینگی‌ها به سمت خرید سکه، ارز، مسکن و زمین ، خودرو و یا سایر دارایی‌ها می‌روند این مسئله هم خود مزید بر علت است که در اقتصاد ایران هر چند وقت یکبار شاهد یک جهش نرخ ارز هستیم. همچنانکه در دولت قبلی نرخ ارز یکباره از 1200 تومان به 4000 تومان رفت ، در این دولت هم اتفاق افتاده است.در دولت قبلی یکی از دلایل جهش نرخ ارز تبدیل پول های نفتی یا دلارهای نفتی به ریال بود که منجر به جهش ارزی شد.

وی با اشاره به نقش تحریم‌ها و کاهش درآمدهای ارزی در افزایش نرخ ارز گفت: در این دولت  هم شوک ناشی از تحریم‌های ظالمانه بوده که چنین اتفاقی را رقم زده و منجر به کاهش درآمدهای ارزی و بالا رفتن نرخ ارز شده است. چرا که از ابتدای سال جاری به دلیل کاهش محسوس صادرات و از طرفی مشکلات شیوع کرونا که منجر به بسته شدن مرزها شده است که کمبود ارز را رقم‌زده است.

انتهای پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • صعود نرخ تورم عامل گرانی ارز/هجوم نقدینگی سبب افزایش نرخ طلا و سکه
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت