X
تاریخ انتشار: چهارشنبه 04 خرداد 1401 - 11:05
کد خبر: 17962
عبور اولین محموله کانتینری در کریدور ریلی چین-قزاقستان-ایران-اروپا طی یک‌ماه آینده
 

عبور اولین محموله کانتینری در کریدور ریلی چین-قزاقستان-ایران-اروپا طی یک‌ماه آینده

هیات بلند پایه‌ای از کشور قزاقستان با حضور معاون نخست وزیر و وزیر همگرایی و تجارت و همچنین رئیس راه آهن این کشور با دکتر سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن، صبح امروز ۲ خرداد ماه در ساختمان شهدای راه آهن دیدار و گفت‌و‌گو کردند.
نظر سنجی: Article Rating

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، در این دیدار، دو طرف درباره توسعه همکاری‌های اقتصادی و توسعه حمل و نقل ریلی گفت‌و‌گو کردند و روسای راه آهن دو کشور، تفاهم‌نامه افزایش همکاری‌های ریلی و تعیین تعرفه ترجیحی بین دو کشور به منظور افزایش قابل توجه ترانزیت بار عبوری از ایران را امضا کردند.

با اجرای این تفاهم‌نامه، بخشی از بار عبوری از کریدور ریلی چین- روسیه- اروپا از کریدور ریلی چین- قزاقستان- ایران- اروپا جابجا خواهد شد.

در این دیدار طرفین ضمن امضای تفاهم‌نامه، توافق نمودند که اولین قطار کانتینری چین-قزاقستان-ایران-ترکیه، تا کمتر از یک ماه آینده وارد ایران شود.

در این جلسه، دو کشور گزارشی از امکانات و ظرفیت های خود ارائه کرده و هیات قزاقستانی اعلام کرد که ایران ظرفیت بسیار بالایی برای حمل بار ریلی کشور قزاقستان به خصوص محموله های غلات و ذغال سنگ و آهن‌آلات دارد.

در این دیدار دکتر سید میعاد صالحی، مدیرعامل راه آهن ضمن خوشامدگویی به هیات کشور قزاقستان، سلام آقای مهندس قاسمی وزیر محترم راه و شهرسازی را به این هیات ابلاغ کرد و بیان داشت: دولت سیزدهم تاکید ویژه‌ ای به توسعه همکاری با کشورهای همسایه، کشورهای حوزه قفقاز و به خصوص قزاقستان دارد و امیدواریم گام‌های عملیاتی در این خصوص برداریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در یک هفته اخیر، کارشناسان و هیات قزاقستانی در ایران حضور داشتند و با معاونان شرکت راه آهن ج.ا. ایران مذاکرات کارشناسی برگزار کردند که منجر به تفاهم‌نامه حاضر شد تا با امضای آن بتوانیم روابط اقتصادی را به خصوص در حوزه حمل و نقل ریلی توسعه دهیم.

مدیرعامل شرکت راه آهن ادامه داد: با توجه به جنگ روسیه و اوکراین، مسیر ترانزیت ریلی از شرق به غرب دچار چالش شده که دو مسیر جایگزین وجود دارد. یکی دریای خزر و دیگری مسیر تمام ریلی از ایران که البته جابجایی بار ریلی از ایران به لحاظ سرعت و ظرفیت به مراتب مناسب تر از مسیر دریای خزر است.

دکتر صالحی افزود: مسیر ریلی از ایران می تواند بخشی از کریدورهای بزرگ شرق-غرب و شمال-جنوب باشد که دو کشور ایران و قزاقستان هم جزو آن هستند. هم از مرز سرخس و هم اینچه برون این ظرفیت وجود دارد و از آنجا بار می تواند به سمت ترکیه و یا به بنادر جنوبی ایران از جمله بندر شهید رجایی بندر عباس حمل شود.

دکتر صالحی همچنین از آمادگی ایران برای اتصال دریایی مستقیم دو کشور و حمل ترکیبی بار از بندر اکتائو قزاقستان به بندر امیرآباد و سپس ادامه مسیر از طریق راه آهن خبر داد.

مدیر عامل راه آهن ادامه داد: با توجه به این که تمام زیرساخت ها آماده است از هفته آینده می توانیم تبادلات بین دو کشور را افزایش دهیم و با این اتفاق می توانیم گزارش خوبی به رئیس های جمهور دو کشور ارائه کنیم و این موضوع، نمونه آزمایشی و نمادی برای افزایش تبادلات اقتصادی دو کشور باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد داد: واگن های ایرانی می توانند بار را مستقیما از قزاقستان بارگیری یا تخلیه کنند و این پیشنهاد را می توانید بررسی کنید تا همچون کشور ترکمنستان، شاهد تردد واگن های ایرانی در قزاقستان هم باشیم.

دکتر صالحی همچنین در پاسخ به درخواست طرف قزاقستانی برای واردات مرکبات و صیفی جات از ایران، آمادگی ایران برای بررسی این پیشنهاد را اعلام کرد.

انتهای‌پیام/

 

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • عبور اولین محموله کانتینری در کریدور ریلی چین-قزاقستان-ایران-اروپا طی یک‌ماه آینده
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت