X
تاریخ انتشار: چهارشنبه 19 بهمن 1401 - 09:34
کد خبر: 20211
قیمت نفت روسیه توسط آسیا تعیین می‌شود
 

قیمت نفت روسیه توسط آسیا تعیین می‌شود

ایگور سچین مدیرعامل شرکت روس‌نفت در هفته انرژی هند گفت که قیمت «نفت اورال» پرچمدار روسیه دیگر توسط اروپا تعیین نمی شود، بلکه آسیا به بزرگترین بازار این کامودیتی تبدیل شده است.
نظر سنجی: Article Rating

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ سچین گفت: «اگر نفت روسیه وارد بازار اروپا نشود، آنگاه قیمت مرجعی وجود نخواهد داشت. قیمت های مرجع در جایی شکل می‌گیرند که حجم بالای نفت واقعا به آن سرازیر می‌شود.» او افزود: «آنچه کج است را نمی توان صاف کرد، آنچه که کم است را نمی توان شمرد.»

اتحادیه اروپا در ماه دسامبر به عنوان بخشی از تحریم‌های خود علیه مسکو به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین، اکثر واردات دریایی نفت خام روسیه را تحریم کرد. اتحادیه اروپا همچنین همراه با گروه 7، سقف قیمتی را برای محموله‌های نفت خام روسیه به سایر کشورها تعیین کرد تا از درآمدهای نفتی کرملین جلوگیری کند.

تحریم و سقف قیمت، شکاف قیمت نفت اورال نسبت به نفت خام برنت را افزایش داده و آن را برای خریداران چینی و هندی جذاب کرده است. در عرض چند ماه، حتی قبل از اجرایی شدن تحریم‌های دسامبر، بیشتر نفت روسیه که قبلا به اروپا می‌رفت، به این دو کشور بزرگ آسیایی منتقل شد.

بر اساس محاسبات رویترز، حدود 70 درصد از محموله های اورال بارگیری شده در ماه گذشته به هند رفته است. روسیه به بزرگترین تامین کننده نفت خام هند تبدیل شده است.

با این حال، دو کشور بزرگ آسیایی فقط اورال را نمی‌خرند. قیمت دو نوع محبوب روسی دیگر «اسپو» و «سوکول» اخیرا بالای 70 دلار در هر بشکه معامله شده است. در زمان نگارش این مقاله، اسپو به زیر 70 دلار سقوط کرده بود، اما سوکول بالاتر از آستانه 10 دلار در هر بشکه بالاتر از سقف قیمت اتحادیه اروپا و گروه هفت بود.

در همین حال، بر اساس داده‌های وزارت دارایی روسیه، قیمت نفت اورال در ژانویه 2023 به طور متوسط 49.48 دلار در هر بشکه بود. این 42 درصد ارزان‌تر از قیمت آن در ژانویه 2022 است.

انتهای‌پیام/

 

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • قیمت نفت روسیه توسط آسیا تعیین می‌شود
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت