لزوم ورود شورای رقابت به انحصارگری تاکسیهای اینترنتی
نماینده مجلس گفت: بخش عمده بازار تاکسیهای اینترنتی در دست دو شرکت بزرگ است که این از مصادیق انحصار بوده و لازم است شورای رقابت ورود کند.
نظر سنجی:
بهگزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ نماینده منتخب اسلامشهر، تهران، ری و شمیران گفت: بخش عمده بازار تاکسیهای اینترنتی در دست دو شرکت بزرگ است که این از مصادیق انحصار بوده و لازم است شورای رقابت ورود کند.
در ویژه برنامه انتخاباتی بالاتر موضوع مرجع قیمت گذاری تاکسیهای اینترنتی مورد بحث قرار گرفت و نظرات مختلف بررسی شد. آقای تقی پور نماینده منتخب اسلامشهر، تهران، ری و شمیرانات و آقای نخعی نماینده منتخب نهبندان و سربیشه از استان خراسان جنوبی به سوالاتی در این زمینه پاسخ دادند.
تقیپور گفت: بخش عمده از بازار تاکسیهای اینترنتی در دست دو شرکت بزرگ است و به نظر میرسد این از مصادیق انحصار غیرطبیعی باشد. استناد ما به عدم دخالت شورای رقابت در قیمت گذاری تاکسیهای اینترنتی قانونی است که تاسیس شورای رقابت را پیش بینی کرده است. در این زمینه قانون اصل ۴۴ در ماده ۵۹ قابل استناد است و میگوید شورای رقابت میتواند برای حوزههایی که تنظیم گر نیاز دارند، تنظیم گر بخشی تعیین کند و با تصویب هیئت وزیران این تنظیم گر تعرفه را مشخص میکند.
نخعی در این باره گفت: تاکسیهای اینترنتی را اگر در رقابت با دیگر ابزارهای حمل و نقل ببینیم، با توجه به سهم ۶ درصدی تاکسیهای اینترنتی از حمل و نقل در تهران، شاید این بازار را غیر انحصاری بدانیم. اگر فضای واسطهای بین رانندگان و دریافت کننده خدمت را در نظر بگیریم، این بازار کاملا انحصاری است. طبق قانون اگر در جایی انحصار وجود دارد، این تکلیف شورای رقابت است که ورود پیدا کند.
تقی پور در ادامه این بحث افزود: مزیت تاکسیهای اینترنتی را نباید کنار بگذاریم، اما آن چیزی که مهم است تامین حقوق کاربران است. این گلایه اکنون وجود دارد که گاهی نرخها قابل قبول نیستند و باید چهارچوب داشته باشند. این چهارچوب باید توسط تنظیم گر تعیین شود. شفافیت در این بازار با تنظیم گری درست میتواند برای مردم اطمینان خاطر را به همراه داشته باشد.
نخعی گفت: تنظیم گری باید وجود داشته باشد، اما این موضوع نباید تنها محدود به قیمت باشد، زیرا مشکلات ما را حل نمیکند. سیاست گذاری ما باید به نحوی باشد که مسائل دیگر حوزه های حمل و نقل را هم ببینیم. یکی از تاکسیهای اینترنتی بین المللی در جهان ۷ میلیون راننده دارد، اما تنها یکی از تاکسیهای اینترنتی ما حدود ۴ میلیون راننده دارد، دیگر تاکسیهای خطی تمایلی به فعالیت در خطوط تاکسیرانی ندارند. تنظیم گری باید در این حوزه نیز اتفاق بیفتد، چراکه بخش عمدهای از ترافیک شهر به علت رشد افزون تاکسیهای اینترنتی است. این که بازار را رها کنیم و اختیار به دست شرکتهای ارائه خدمت باشد، درست نیست و باید مداخله صورت بگیرد.
تقی پور در ادامه بحث گفت: تاکسیهای اینترنتی بخشی از زیست بوم حمل و نقل کشور است. تنظیم مقررات باید تمامی زوایا در این حوزه از مسائل کلان گرفته تا موضوعات دیگر را بررسی کند که به اجرای حقوق مصرف کننده منجر شود. کمیسیونهای این پلتفرمها نیز باید از سوی تنظیم گر مشخص شود و حتی یک سکویی این اختیار را داشته باشد که کمیسیون کمتری دریافت کند که به نفع راننده شود.
انتهایپیام/