X
تاریخ انتشار: شنبه 09 دی 1402 - 01:30
کد خبر: 22469
 لیدرهای بورس تغییر کردند
 

لیدرهای بورس تغییر کردند

بازار اولین هفته زمستان را در حالی به پایان برد که ارزش معاملات خرد به صورت متوسط هفتگی کمتر از ۴۵۰۰ میلیارد تومان بود که بیش از ۲۰ درصد کاهش را نسبت به هفته قبل ثبت کرد. در این هفته بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان پول اشخاص حقیقی از بازار خارج شد.
نظر سنجی: Article Rating

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ در هفته‌ای که گذشت در نهایت کلیات لایحه بودجه در مجلس به تصویب رسید که مهمترین تغییر آن نسبت به لایحه قبل کاهش رشد حقوق بازنشستگان از ۲۰ درصد به ۱۸ درصد بود. همچنین نرخ یورو به ریال برابر با ۳۱ هزار تومان در نظر گرفته شد است. لازم به ذکر است منابع حاصل از فروش نفت وگاز و میعانات و فرآورده‌های نفتی نسبت به بودجه سال قبل کاهش ۳ درصدی را نشان می‌دهد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور خواهان تغییر نرخ ارز تخصیصی به وارد کنندگان خودرو به نیمایی و همچنین دریافت مابه‌التفاوت آن از خودروسازان شد. معاون سازمان هواپیمایی در نامه‌ای به ایرلاین‌ها خواستار دریافت مالیات بر بلیت هواپیماها شد.

در بازار همچنان بحث تجدید ارزیابی‌ها داغ است و این بار بانک تجارت خبر از تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت داد. همچنین در کنفرانس خبری بانک ملت اعلام شد، این بانک در سال ۱۴۰۳ تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت را خواهد داشت. «سکارون»، «قشرین» و «پکویر» درصد تجدید ارزیابی را اعلام کردند. در بازار مسکن آمار بانک مرکزی حاکی از آن است که قیمت مسکن در آذر ماه نسبت به ماه قبل افت ۲.۲ درصدی را ثبت کرده است و همچنان حجم معاملات کم است. بیشترین افت قیمت مربوط به معاملات منطقه ۲۲ است.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس خبر از عرضه اولیه پتروشیمی‌های بندرامام و اروند در بازار سرمایه خبر داد. بنابر اطلاعیه شرکت بورس اوراق بهادار نماد «شگستر» در هفته آتی بازگشایی خواهد شد.

«شپدیس» در مجمع خود ۲۷۵۰ تومان تقسیم کرد، نماینده نفت و گاز پارسیان در مجمع گفت به اعتقاد این شرکت اوره محصول نیمه خام نیست و نباید مشمول مالیات بر صادرات محصولات نیمه خام شود و تلاش می‌کنیم که اوره را از لیست محصولات نیمه خام خارج کنیم. «خراسان» در شفاف سازی خود اعلام کرد که عرضه جدید اوره به کشاورزان منوط به تعیین تکلیف بدهی‌های قبلی دولت به این شرکت است. گروه نفت و گاز پارسیان خبر از تاسیس یک شرکت با هدف توسعه میادین نفت و گاز داد.

وزیر ارتباطات در واکنش به نامه اپراتورها که درخواست افزایش نرخ تعرفه‌های اینترنت را داشتند اعلام کرد، افزایش نرخ تعرفه کمتر از میزان درخواستی آنها و مشروط است. بیمه دانا همچنان درگیر زمین علی آباد است و شفاف سازی درباره اتفاقات حول این زمین را داشت.

«حفاری» همچنان بر محور اخبار خوب است و اینبار خبر از تعدیل مثبت خود در یک قرارداد داده است. «وسدید» اعلام کرد مصوبات مجامع سال‌های گذشته «فراب» را باطل کرده است. گروه تایر که تحت تاثیر شایعات آزاد سازی نرخ تایر چند روزی را مثبت معامله شده بود، این‌بار با نامه رسمی رئیس انجمن تایر به شرکت‌های تایری مبنی بر عدم آزاد سازی نرخ تایر مواجه شد. «کلوند» و «لخزر» افزایش نرخ دادند. نرخ جدید حقوق دولتی معادن اعلام شد که به نظر می‌رسد منجر به افزایش هزینه معدن‌کاری خواهد شد. «های وب» شفاف سازی افتتاح طرح را داد. «غویتا» خبر از فروش آپارتمان داد. گروه تبرک خود را آماده عرضه اولیه «اخشان» می‌کند و در این راستا کنفرانس خبری در فرابورس تشکیل داد. پتروشیمی پارس کنفرانس خبری برگزار کرد و به سوالات تحلیلگران و سهامداران پاسخ داد.

جذابیت دارویی‌ها در پی انتشار گزارش‌های ماهانه
این هفته گزارش ماهانه آذر ماه شرکت‌ها منتشر شد که گروه دارویی، تایری‌ها و بعضی تک سهم‌ها گزارشات خوبی را مخابره کردند. از تک سهم‌هایی که گزارش‌های جذابی را منتشر کردند، می‌توان به «فسوژ»، «لطیف»، «شجم» و «شکام» اشاره کرد. نرخ دلار همچنان در محدوده ۵۰ هزار تومانی در نوسان است و قیمت جهانی طلا هفته‌ای کم نوسان را پشت سر گذاشت و به ۲۰۶۵ دلار بر اونس رسید. چتر مالیاتی دولت دائم در حال گسترش است و این بار شایعاتی مبنی بر دریافت مالیات از معاملات طلا به گوش می‌رسد. نفت برنت در محدوده ۸۰ دلاری در نوسان است، قیمت مس، روی و سرب هم به ترتیب حدود ۸۵۰۰، ۲۶۵۰ و ۲۰۳۰ دلار بر تن است.

افت هزار و ۸۰۰ واحدی شاخص در اولین روز هفته
اولین روز معاملاتی دی ماه بازار فرسایشی و متعادل را تجربه کردیم. حمایت‌هایی از بازار در میانه‌های بازار را شاهد بودیم که توانست اکثر نمادها را به محدوده مثبت بازگرداند. عرضه‌ها و کمرنگ شدن اخبار تجدید ارزیابی‌ها سبب شد که هیجان خرید در بازار کاهش یابد. کوچکترها عملکرد بهتری داشتند و در برخی نمادها که به نسبت جامانده بودند در محدوده‌های مثبت رو به بالا معامله شوند. بانک دی نیز پس از انتقال به بازار پایه فرابورس با رشد ۷ درصدی بازگشایی شد. در نهایت شاخص کل با افت ۱۸۰۰ واحدی درسطح ۲ میلیون و ۲۰۸ هزار واحد قرار گرفت. ارزش معاملات خرد حدود ۴۳۰۰ میلیارد تومان ثبت شد و حقیقی‌ها حدود ۱۵۰ میلیارد تومان از بازار خارج کردند. از اخبار مهم این روز می‌توان به تغییر شرایط قیمت گذاری سیمان در بورس کالا اشاره کرد.

در دومین روز هفته بازار معاملات کم حجم و بی‌رمقی را شاهد بودیم، تک سهم‌ها و نمادهای کوچکتر عملکرد بهتری داشتند. نمادهای شاخص ساز و بزرگ در محدوده منفی معامله شدند و در نتیجه شاخص کل با کاهش ۸۲۰۰ واحدی به سطح ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد رسید. در روز یکشنبه حدود ۲۹۰ میلیارد تومان پول حقیقی ها از بازار خارج شد. ارزش معاملات خرد نیز محدوده ۴۵۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد که نشان از وضعیت متعادل بازار است. شایعاتی از زمان انتشار افزایش سرمایه ذوب در بازار به گوش می‌رسد که سبب شد این نماد با تقاضا همراه شود.

در روز دوشنبه بازار پر عرضه و منفی را شاهد بودیم. کوتاه مدتی‌ها و نوسان گیرها برای کاهش ریسک و کم کردن اعتبارات دست به فروش زدند. در این بین گروه‌های ساختمانی وکانی‌های غیر فلزی و برخی تک سهم‌ها در محدوده مثبت معامله شدند، در میانه‌های بازار با خبر تجدید ارزیابی دارایی‌ها بانک تجارت شاهد افزایش تقاضا درکلیت بازار بودیم اما هرچه به انتهای بازار نزدیک می‌شدیم، عرضه‌ها شدت بیشتری گرفت. در نهایت شاخص با افت ۵۶۰۰ واحدی در محدوده ۲ میلیون و ۱۹۴ هزار واحد بسته شد. نمادهای «فملی»، «فولاد» و «کگل» بیشترین تاثیر منفی بر شاخص داشتند. در بازار روز دوشنبه حدود ۶۳ درصد نمادها در بازه منفی معامله شدند. از اخبار مهم این روز می‌توان به متوقف شدن افزایش قیمت لاستیک توسط انجمن صنعت تایر اشاره کرد.

توجه سهامداران به کوچکترها در بازار
در روز سه شنبه مانند روزهای اخیر هفته بازار به تک سهم‌ها و کوچترها توجه بیشتری داشت و نمادهای شاخص ساز و بزرگ پرعرضه بودند و در محدوده‌های منفی و برخی تا صف فروش رسیدند. جو فروش بیشتر از جانب حقیقی‌ها بود و ترس از افت شدید سبب شد که عرضه‌ها افزایش یابد. در نهایت شاخص کل با افت ۱۵۷۰۰ واحدی به سطح ۲ میلیون و ۱۷۸ هزار واحد نزول پیدا کند. خروج پول سنگین ۵۳۰ میلیارد تومانی از جانب حقیقی‌ها را شاهد بودیم. ارزش معاملات خرد در محدوده ۵۰۰۰ میلیارد تومان بود. از اخبار مهم این روز، پیشنهاد افزایش سرمایه ۷۵ درصدی «فآذر» از محل آورده سلب حق تقدم از سهامداران فعلی بود که تاثیر مثبتی بر این نماد نداشت و با توجه به کلیت بازار به صف فروش رسید.

در آخرین روز هفته با توجه به گزارش‌های خوب عملکردی برخی شرکت‌ها در آذر ماه شاهد افزایش تقاضا در بازار بودیم. کوچکترها و در نتیجه شاخص هم وزن وضعیت بهتری داشت. ارزش معاملات خرد نیز در محدوده ۵۰۰۰ میلیارد تومان قرار گرفت. با افزایش تقاضا در روز چهارشنبه می‌توان انتظار ادامه دار شدن رشد بازار را داشت. صندوق‌های اهرمی پس از بازار با تقاضا روبه‌رو شدند و رنج‌های مثبتی در این صندوق‌ها دیده شد. عرضه اولیه «داتام» به شیوه کشف قیمت عرضه اولیه شد. در نهایت شاخص با افت اندک ۱۲۰۰ واحدی به کانال ۲ میلیون و ۱۷۷ هزار واحدی رسید.

انتهای‌پیام/

 

 

 

 

 

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  •  لیدرهای بورس تغییر کردند
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت