خودرو،بازارخودرو،مدرس خیابانی،وزارت صمت،دلالان،تولیدخودرو،اقتصادبازرگانی،کریمی سنجری
X
تاریخ انتشار: شنبه 27 اردیبهشت 1399 - 09:46
کد خبر: 8822
مدرس خیابانی تولید خودرو را تقویت کند/بازار خودرو از وجود دلالان پاک شود
کریمی سنجری در گفتگو با ((اقتصاد بازرگانی)):
 

مدرس خیابانی تولید خودرو را تقویت کند/بازار خودرو از وجود دلالان پاک شود

یک کارشناس برجسته حوزه خودرو گفت:سرپرست جدید وزارت صمت باید با تقویت تولید خودرو و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای خودرو در بازار موجب قطع دستان دلالان شود.
نظر سنجی: Article Rating

حسن کریمی‌سنجری،کارشناس برجسته صنعت خودرو در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی، درباره  انتصاب حسین مدرس خیابانی به عنوان سرپرست وزارت صمت گفت: شرایط بازار خودرو در دوران تصدی رضا رحمانی، سکاندار پیشین این وزراتخانه، بسیار ملتهب بود و انتظار می رود که متصدی کنونی این وزارتخانه بتواند بازار را به گونه ای سر و سامان بدهد که هم مصرف کننده و هم تولید کننده منتفع شوند. 


وی تاکیدکرد:  نکتهای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که هدف این عزل و نصب بر اساس حکم صادر شده برای آقای مدرس خیابانی، این است که بازار خودرو سامان گیرد زیرا به طور مشخص این بازار دچار التهاب است و نگرانی دولت موجب شد تا وزیر پیشین عزل شود. 


کریمی‌سنجری تصریح کرد: اصل اساسی، برای سامان دادن به بازار خودرو در نظر گرفتن منافع تولید کننده است و نمیتوان بدون توجه به سود و زیان تولید کنندگان بازار کالایی را  اصلاح  و  نجات داد و به سود مصرف کننده رفتار کرد و کالای مورد نیاز و به صرفه را به دست او رساند؛ چون این تولید کننده است که بازار را تغذیه می کند که در همین راستا سرپرست وزارت صمت نیز می بایست در درجه اول برای ساماندهی به بازار خودرو، صنعت خودرو را تقویت کند.


وی افزود: نمیتوان انتظار داشته باشیم که چون تولیدکنندگان ما دولتی هستند بنابرابراین تحکم پذیر باشند و قیمت گذاری دستوری را بپذیرند و با قیمت های دستوری خودروی خود را روانه بازار کنند. شاید تولیدکننده این قیمتهای دستوری را بپذیرد اما ممکن است در مرحله ای در ساختار و شرایط کارش اختلال ایجاد کند. همان طور که  شاهد ایجاد این اختلال و برهم خوردگی بازار خودرو هم بودیم. دیدیم که در دوره وزیر قبلی، تولیدکنندگان نتوانستند به اندازه کافی خودرو به بازار عرضه کنند و بازار دچار التهاب شد.


این کارشناس درباره راهکارهایی که مدرس خیابانی می تواند برای اصلاح بازار خودرو ارائه کند، گفت: هر طرحی که سرپرست فعلی وزارت صمت بخواهد ارائه کند می بایست مربوط به ساماندهی صنعت خودرو باشد چرا که نمیتوان بدون توجه به صنعت خودرو، بازار خودرو را سامان داد. مقوله صنعت خودرو و بازار خودرو مانند دو بال برای برای یک پرنده است و باید به هر دو بال توجه شود. اگر به یکی از این بالها بیتوجهی شود، این پرنده نمی تواند پرواز کند.

 

وی تاکید کرد: نمی‌توانیم صنعت خودرو را نابود کنیم که بازار اصلاح شود. در واقع، وزیر پیشین همین کار را کرد. اما نه تولیدکننده به سود واقعی خود رسید نه مردم به خودرو با قیمت واقعی دست پیدا کردند. بازار هم دچار آشفتگی شد و فقط رانت و دلالی افزایش پیدا کرد که موجب واردشدن آسیب به تولیدکنندگان شد.

 

کریمی‌سنجری در پایان خاطرنشان کرد: نکته اساسی این است که ساماندهی بازار خودرو در گرو ایجاد یک صنعت قوی و سودآور است.

انتهای پیام/


 

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • مدرس خیابانی تولید خودرو را تقویت کند/بازار خودرو از وجود دلالان پاک شود
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت