X
تاریخ انتشار: چهارشنبه 14 اردیبهشت 1401 - 11:25
کد خبر: 17868
میوه های لاکچری ارزان شدند
 

میوه های لاکچری ارزان شدند

در حالی که قیمت میوه به دلیل به انبوه رسیدن محصولات فعلا روندی کاهشی دارد، میوه های وارداتی با قیمتهایی تا ۱۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه می شود و مشتریان خاص خود را دارد.
نظر سنجی: Article Rating

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ بازار میوه و سبزیجات کشور یکی از پویاترین بازارها است که اگرچه گاهی متناسب با فصل با نوسانات قیمتی مواجه می شود اما معمولا روند به این گونه است که انواع میوه و سبزیجات جزو کالاهای همیشگی سبد خانوارها است.

اسدالله کارگر گلشن آبادی رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی تهران در خصوص آخرین وضعیت میوه و سبزیجات گفت: وضعیت بازار نسبتا خوب است و نه تنها افزایش قیمت نداشته ایم بلکه در کلیه محصولات با کاهش قیمت ها مواجه هستیم.

کارگر گلشن آبادی افزود: در واقع میانگین بین ۱۵۰۰ تا ۲ هزار تومان در میوه های مختلف کاهش قیمت داشته ایم که به عنوان مثال در مورد محصولی مانند هندوانه که الان با نرخ ۸ هزار تومان عرضه می شود می توان گفت ۶ الی ۷ درصد کاهش قیمت داشته است.

وی خاطر نشان کرد: در واقع معمولا همه ساله در اردیبهشت ماه کاهش قیمت داریم چون به اصطلاح فصل سیاه بهار است و مصرف کنندگان باید از میوه های قدیمی یعنی از میوه های فصل قبل مثل «کیوی، پرتقال، خیار» استفاده کنند و فعلا خبری از میوه های جدید در بازار نیست.

کارگر گلشن آبادی افزود: به عبارت دیگر فعلا قیمت انواع میوه ها در بازار متعادل است و با شروع فصل جدید که میوه های به اصطلاح نوبرانه به بازار برسد قیمتها بالاتر می رود.

وی تاکید کرد: در واقع دلیل اینکه الان با روند کاهشی قیمت انواع میوه ها در بازار مواجه هستیم به انبوه رسیدن محصولات است.

هر کیلوگرم توت فرنگی درجه یک کرج با نرخ ۴۵ هزار تومان در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران عرضه می شود و هر کیلوگرم توت فرنگی درجه یک گرگان نیز ۳۰ هزار تومان نرخ گذاری شده است

گفتنی است بر اساس نرخ نامه صادر شده از اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی تهران به تاریخ ۱۱ اردیبهشت لغایت ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ قیمت هر کیلوگرم پرتقال درجه یک تامسون شمال در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران ۱۴ هزار تومان است. همچنین قیمت هر کیلوگرم پرتقال ممتاز توسرخ شمال ۱۷ هزار تومان است.

از سوی دیگر بر اساس این نرخ نامه، هر کیلوگرم توت فرنگی درجه یک کرج با نرخ ۴۵ هزار تومان در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران عرضه می شود و هر کیلوگرم توت فرنگی درجه یک گرگان نیز ۳۰ هزار تومان نرخ گذاری شده است.

از سوی دیگر در مدت زمان نامبرده قیمت هر کیلوگرم سیب قرمز درجه یک مراغه ۲۲ هزار تومان و قیمت سیب زرد درجه یک دماوند نیز ۱۸ هزار تومان می باشد.

این نرخ نامه همچنین نشان می دهد: هر کیلوگرم گوجه سبز برغان در میدان میوه و تره بار تهران ۵۵ هزار تومان قیمت گذاری شده است و همچنین هر کیلوگرم گوجه سبز درجه یک شما با نرخ ۲۰ هزار تومان به فروش می رسد.

همچنین بر این اساس هر کیلوگرم لیمو شیرین درجه یک ۲۲ هزار تومان قیمت گذاری شده است و قیمت هر کیلوگرم ملون درجه یک نیز در میدان مرکزی ۱۲ هزار تومان قیمت دارد. گفتنی است بر اساس نرخ نامه معتبر اعلامی هر کیلوگرم موز درجه یک نیز با نرخ ۳۲ هزار تومان عرضه می شود.

بر اساس این گزارش اگرچه ایران کشوری چهار فصل است و میوه های بسیاری در مناطق مختلف کشور در فصول مختلف تولید و عرضه می شود اما باز هم بخشی از نیاز بازار به وسیله میوه های وارداتی تامین می شود که برخی از این میوه ها به صورت قانونی وارد می شود. اما بخش دیگری از این میوه جات که چندان هم درصد قابل توجهی نیست علیرغم ممنوع بودن واردات آنها به صورت غیر قانونی وارد و در بازار عرضه می شود.

از جمله میوه های وارداتی غیر قانونی که می توان گفت به نوعی در بازار جا افتاده است و برای بسیاری از مصرف کنندگان شناخته شده است می توان به میوه هایی همچون «بلوبری، دراگون، میوه بلوط و آووکادو» اشاره کرد. به گفته کارشناسان به جز میوه آووکادو که به صورت محدود و البته با کیفیت نسبتا پایین در شمال کشور تولید می شود بقیه میوه های وارداتی غالبا مشابه داخلی ندارند.

اگرچه بر اساس گزارش میدانی برخی میوه های وارداتی دیگر نیز در بازار موجود است که مشابه آن در داخل تولید می شود که از جمله می توان به سیب آمریکایی اشاره کرد که در برخی مناطق تهران تا نرخ بیش از ۱۰۰ هزار تومان هم به فروش می رسد و جزو میوه های لاکچری با قیمت های نجومی نیز محسوب می شود و البته مشتریان خاص خود را نیز دارد.

جواد باقری، کارشناس میوه اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی تهران در خصوص وضعیت میوه های وارداتی به خبرنگار بازار گفت: در این بخش به غیر از میوه هایی که مجاز هستند و قانونی وارد کشور می شود مابقی در واقع غیرقانونی است اگرچه درصد بسیار کمی را تشکیل می دهد.

باقری در پاسخ به این سوال که چند قلم میوه وارداتی غیرقانونی در بازار موجود است، گفت: بین ۲۰ تا ۳۰ قلم میوه وجود دارد که غیر قانونی است و اجازه واردات ندارند.

وی در خصوص دلیل این ممنوعیت ها نیز اظهار داشت: به نظر بنده دلیل چندی ندارد که برخی میوه ها را ممنوع کرده اند به خصوص میوه هایی که در داخل تولید آنها را نداریم و عرضه آنها در بازار صدمه ای به تولیدات داخل نمی زند.

باقری تاکید کرد: در واقع اگر میوه وارداتی مشابه داخلی داشته باشد واردات آن می تواند به تولیدات داخل و کشاورزان صدمه بزند و در چنین حالتی قطعا وارد کردن آنها کار صحیحی نیست اما در مورد میوه هایی که در داخل تولید نداریم به نظر بنده چندان بد نیست که اجازه واردات بدهند تا سلیقه های مختلف تامین گردد.

وی ادامه داد: اگرچه قیمت این محصولات وارداتی بسیار بالا است و بخش کمی از مصرف کنندگان متقاضی چنین محصولاتی با قیمت های نجومی هستند.

انتهای‌پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • میوه های لاکچری ارزان شدند
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت