X
تاریخ انتشار: چهارشنبه 11 اسفند 1400 - 09:50
کد خبر: 17539
نبض صادرات گاز ایران در بازار عراق می زند؟
 

نبض صادرات گاز ایران در بازار عراق می زند؟

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با تاکید بر اینکه برنامه‌ای برای کاهش و یا توقف صادرات برق و گاز به عراق نداریم، گفت: تا وقتی نتوانیم صرفه‌جویی کنیم و میادین جدید را به بهره‌برداری نرسانیم، برنامه توسعه صادرات گاز هم نمی‌توانیم داشته باشیم، در حوزه برق نیز باید 10 هزار مگاوت ظرفیت‌سازی کنیم تا امکان صادرات داشته باشیم.
نظر سنجی: Article Rating

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ سیدحمید حسینی درباره آخرین وضعیت پرداخت بدهی برقی و گازی عراق به ایران اظهار داشت: چند وقت اخیر به دلیل کمبودی که ما در بخش برق و گاز داشتیم و همچنین با توجه به اینکه عراق علیرغم وعده‌ها پیشرفتی در پرداخت بدهی‌ها نداشته، صادرات برق و گاز به این کشور به حداقل رسید. ولی با توجه به اقدامات مثبتی که اخیرا انجام شده، هم کالا منتقل می‌شود و هم وجوهی پرداخت شده است.

وی افزود: در حال حاضر سرما رو به کاهش بوده و در نتیجه مصرف خانگی گاز کاهش پیدا می‌کند، قطعا صادرات بر ق و گاز به این کشور نیز آغاز می‌شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه کشور ما ظرفیت صادرات 1200 مگاوات برق به عراق را دارد، گفت: 52 میلیون متر مکعب نیز گاز به این کشور صادر می‌کنیم که این قرارداد گازی تا یک سال دیگر هم اعتبار دارد.

وی با تاکید بر اینکه برنامه‌ای برای کاهش و یا توقف صادرات برق و گاز به عراق نداریم، گفت: ارقام صادراتی گاز و برق به عراق در بسیاری مواقع یعنی در فصول تابستان و بهار به طور کامل و صددرصد است اما در فصل زمستان و یا زمانی که عراق نسبت به پرداخت بدهی‌ها تعلل می‌کند، کاهش می‌یابد.

حسینی درباره احتمال جایگزینی برق و گاز ایران در عراق با صادرات از سوی دیگر کشورها توضیح داد: عراق در حالت عادی ۱۰ هزار مگاوت دیگر برق نیاز دارد، اگر ۵۰۰ مگاوت از ترکیه، ۵۰۰ مگاوات از عربستان و ۵۰۰ مگاوات هم از کویت وارد کند، بازهم مشکل این کشور حل نمی‌شود و سال‌ها به برق و گاز ایران نیاز دارد.

وی تاکید کرد: ما فعلا باید تقاضای گاز را در کشور مدیریت کنیم و دنبال توسعه ظرفیت باشیم تا وقتی نتوانیم صرفه‌جویی کنیم و میادین جدید را به بهره‌برداری نرسانیم، برنامه توسعه صادرات گاز هم نمی‌توانیم داشته باشیم، در حوزه برق نیز باید ۱۰ هزار مگاوت ظرفیت‌سازی کنیم تا امکان صادرات داشته باشیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی توافق در مذاکرات برجام را راهگشای حل مشکلات بانکی دانست و گفت: قطعا در صورت توافق مبادلات بانکی ما با عراق تسهیل شده و مشکلی برای دریافت پول برق و گاز و سایر مبادلات تجاری نخواهیم داشت.

انتهای‌پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • نبض صادرات گاز ایران در بازار عراق می زند؟
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت