X
تاریخ انتشار: چهارشنبه 03 شهریور 1400 - 11:37
کد خبر: 16567
 نرخ تورم تا کجا صعود می‌کند؟
 

نرخ تورم تا کجا صعود می‌کند؟

یک کارشناس اقتصادی گفت: در صورت ادامه وضعیت فعلی اقتصاد، در ماه های آینده باز هم رشد تورم خواهیم داشت.
نظر سنجی: Article Rating

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ جوشقانی کارشناس اقتصادی در برنامه تیتر امشب در خصوص راهکارهای مهار تورم تصریح کرد: اگر به نقدینگی خلق شده طی سال های گذشته نگاهی کنیم گویا حجم وسیعی آب پشت سد جمع شده است و راه جلوگیری از سرریز شدن آب این است که یا جلوی سد را باز کنیم یا جلوی آب ورودی به سد گرفته شود. از این رو  باید اجازه دهیم نقدینگی آرام به سوی جامعه روان شود.

او ادامه داد: اکنون قیمت برخی اقلام و دستمزد را تا حدودی می توان کنترل کرد که این یعنی همان ایجاد سد  اما به جای این اقدامات باید جلوی ورود نقدینگی گرفته شود. اگر ورودی را نبندیم هر چه سد هم محکم باشد روزی می شکند.

این کارشناس اقتصادی گفت: زمانی نرخ ارز با هر زور  و فشار ثابت نگه داشته می شود اما به یکباره جهش چند برابری دارد که به مراتب آثاربدتری به دنبال خواهد داشت. هیچ راهی برای مهار  نیست مگر اینکه نقدینگی کنترل شود.

جوشقانی بیان کرد: می توان گفت کنترل تورم تا ۹ ماه آینده به سیاست های دولت و بانک مرکزی ارتباط دارد اما تا ۲ تا ۳ ماه آینده کاری نمی شود کرد و همین وضعیت رشد تورمی را خواهیم داشت.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در شرایط فعلی تحول انقلاب گونه در اقتصاد نیاز داریم. بدون اینکه همزمان نظام تامین اجتماعی را اصلاح کنیم نمی توانیم تورم را مهار کنیم. سه رکن مهم  همزمان تحول نیاز  به تحول انقلابی دارد که شامل تورم و کسری بودجه ، نظام تامین احتماعی و بخش تولید است.

او گفت: اگر سیگنال‌های مثبت و امیدوارکننده به فعالان اقتصادی بدهیم و امنیت سرمایه گذاری فراهم شود می‌توانیم انتظارت تورمی را کنترل کنیم. علم اقتصاد کلان  و  تجربه دنیا نشان داده که ظرف یکی دو سال می‌شود تورم را به زیر ۵ درصد رساند.

ادامه رشد تورم تا ۳ ماه آینده

در ادامه برنامه کاووسی، کارشناس مسائل پولی و بانکی گفت: اگر با وضعیت فعلی اقتصاد پیش برویم، در ماه های آینده هم رشد تورم خواهیم داشت. 

 او ادامه داد: فرضیات برای پیش بینی نرخ تورم هنوز شفاف نیست برای اینکه هنوز وزرا مشخص نشده اند و تیم اقتصادی دولت و نحوه هدایت آن معلوم نشده، اما بر اساس روند فعلی با نگاه به بودجه ۱۴۰۰ و کسری بودجه، حداقل تا ۲ یا ۳ ماه تورم همچنان رشد خواهد کرد.

این کارشناس با بیان اینکه موافق فروش اوراق و افزایش نرخ سود سپرده هستم افزود: دولت در فروش اوراق بسیار ضعیف عمل کرده، با وجود این بحث بورس هم مطرح است و با اتفاقاتی که برای بورس افتاد چشم سیاستگذار ترسیده که افزایش نرخ اوراق و سپرده باعث ریزش شاخص‌های بورس می‌شود.

کاووسی تصریح کرد: اگر سیاست های درستی در مهار تورم اجرا شود می توان انتظار داشت که تا اواسط ۱۴۰۱ تورم ۱۰ درصد پایین بیاید.

مهار رشد نقدینگی لازمه کنترل نرخ تورم

در ادامه برنامه رحمانی کارشناس اقتصادی گفت: تورمی که اتفاق افتاده دولت فعلی در آن نقشی ندارد اما هشداری است که باید به آن جدی توجه کند.

او ادامه داد: خلاصه دلایل تورم، رشد نقدینگی است که همچنان هم ادامه دارد و محصول کسری بودجه شدید دولت و خلق نقدینگی بانک ها است.

رحمانی بیان کرد: اگر اتفاقی در اقتصاد نیفتد،  همچنان تورم های بالا را خواهیم داشت.

او گفت: به غیر از رشد نقدینگی،  تحریم و فشارهای بیرونی هم انتظارات تورمی را اضافه کرده است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: بخشی از تورم ماه های اخیر محصول جهش قیمت دارایی ها و نرخ ارز بوده است و با توجه به رشد اخیر نرخ ارز  احتمالا با شوک تورمی در ماه های آینده مواجه خواهیم بود.

رحمانی تاکید کرد: اگر رشد نقدینگی را مهار نکنیم به هیچ شیوه دیگر نمی توان تورم را کنترل کرد. باید دولت اوراق بفروشد و نرخ سودها را بالاتر ببرد چراکه با نرخ تورم ۴۵ درصدی ، نرخ سود ۲۰ درصد به صرفه نیست.

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: تورم خود به خود کاهش خاتمه پیدا نمی کند و دولت تا پایان سال ۱۴۰۰ نمی توان به طور چشمگیری تورم را کاهش دهد مگر اینکه نرخ اوراق را افزایش دهد، قیمت گذاری های را تصحیح کند و بانک ها را از خلق نقدینگی باز دارد.

انتهای‌پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  •  نرخ تورم تا کجا صعود می‌کند؟
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت