به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بازرگانی،بالا گرفتن تب مصرف گرایی در ایران و وجود امکان قدرت خرید موجب شده بود تا آنهایی که در این گروه قرار داشتند بتوانند مشتری جدیدترین مدل گوشی در بازار باشند.
پس از آن در ذهن بخش عمدهای از مصرفکنندگان موبایل داشتن گوشی یکی از برندهای خاص جزو نشانههای تمول مالی قلمداد شود و همین امر باعث شد با توجه به قیمتهای خاص و سرسام آور گوشیهای اپل عدهای با دریافت تسهیلات خرد و... مشتری این نوع از تلفنهای همراه شوند و تب تند تقاضا صفهای طولانی و شبانه روزی را برای خرید این نوع از گوشی تلفن همراه ایجاد کرد.
مشتریان ثابت و به روزرسانی شده گوشی تلفن همراه موجب شد تا بازار ایران به یکی از جذابترین و پرفروشترین بازار برای شرکتهای تولیدکننده موبایل قلمداد شود.البته همین بازار پرتقاضا عده زیادی را به واردکننده گوشی تلفن همراه به صورت قانونی و غیرقانونی تبدیل کرد تا بتوانند سهمی از این بازار پرسود داشته باشند.
اما این روزها که نوسانات نرخ دلار بسیار افزایش یافته و درآمد مردم با توجه به نرخ رشد تورم و تحمیل هزینههای جدید رعایت نکات بهداشتی برای مقابله با کرونا به مخارج خانوار اضافه شده است بدون تردید سهم بازار موبایل را از سبد درآمد خانوار خارج کرده و یا به حداقل رسانده است که این امر میتواند منجر به ایجاد رکود در این بازار خاص شود.
بیشتر تماشاچی هستند نه مشتری
یکی از فروشندگان پاساژ چهارسو از رکودی که بر بازار موبایل حاکم شده است به شدت گلایه مند است اما با توجه به شرایط اقتصادی جامعه این رکود را طبیعی میداند.
«مسعودی» میگوید: بیش از ۱۱ سال است که فروشنده موبایل هستم و شاید به جرات بتوان گفت که این روزها بازار ما خالی از خریدار شده است.
وی میافزاید: درحالحاضر هزینههای زندگی به شدت افزایش یافته و مردم فقط به دنبال پر کردن شکم خود و خانواده هستند.البته با توجه به شرایط جامعه و نوع ارتباطاتی که بر همه ابعاد زندگی بشر حاکم شده موبایل را به یکی از اقلام نسبتا اساسی زندگی تبدیل کرده است اما همچنان تامین نان شب اولویت نخست مردم است.
این فروشنده موبایل ادامه میدهد: از زمانی که نوسان نرخ دلار آغاز شده شاید بازار موبایل کمی به لحاظ حضور مردم شلوغ تر شده باشد اما نکته مهم این است که آنها فقط قیمت میکنند و توان مالی کافی برای خرید گوشی جدید را ندارند و یا اینکه موبایل در لیسست خریدهای اولویت دار آنها نیست.
خرید موبایل برای حفظ قدرت خرید
اما یکی دیگر از فروشندگان پاساژ چهارسو براین باور است که نوسانات نرخ دلار موجب میشود تا تقاضا در بازار تحریک شود و بسیاری از کسانی که قصد نداشتند درحالحاضر گوشی خود را تعویض کنند از ترس گران شدن ناچار به خرید گوشی تلفن همراه جدید میکند.
جوانی که خود را «آرش» معرفی میکند اظهار میکند: قیمت موبایل در یک هفته اخیر بیش از ۱۵ درصد گرانتر شده است اما با این حال همچنان خریدار دارد.
وی ادامه میدهد: به عنوان مثال گوشی تلفن همراه شیائومی مدل ۹T هفته گذشته براساس رنگبندی بین پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش میرسید اما امروز قیمت آن به شش میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.
این فروشنده تصریح میکند: تجربه ثابت کرده است که همواره در نوسانات نرخ دلار قیمتها افزایش پیدا میکند اما با کاهش نرخ دلار قیمت هیچ کالایی مثل سابق نمیشود به همین دلیل بسیاری از کسانی که قصد خرید برای ماههای آتی یا سال بعد را دارند زمان خرید را جلوتر آورده و گوشی تلفن همراه را خریداری میکنند تا بتوانند با سرمایهای که در دست دارند تلفن همراه با کیفیت بهتری را خریداری کنند.
وی درباره نوسانات لحظهای قیمت گوشی تلفن همراه میگوید: نرخگذاری در این بازار معنایی ندارد و ما براساس قیمت روز کالای خود را فروش میرسانیم زیرا اگر رفتار اقتصادی ما غیر از این باشد بدون تردید ورشکست میشویم وسرمایه اولیه خود را ظرف مدت کوتاهی از دست میدهیم.
آرش از ایجاد انحصار در بازار واردات و ریجستری موبایل به عنوان یکی از عوامل افزایش بیرویه قیمت این کالا یاد کرده و میگوید: به اسم مبارزه با قاچاق کالا طرح ریجستری اجرا شد اما آنچه که در واقعیت رخ داد ایجاد انحصار برای عدهای از واردکنندگان بود تا بدین ترتیب بتوانند کنترل بازار را در اختیار بگیرند.
وی از عملکرد رئیس صنف اتحادیه فروشندگان موبایل بسیار گلایه دارد زیرا براساس باور او تمام نامه نگاریها با این رئیس برای شکستن انحصار در واردات موبایل بینتیجه بوده است.
رئیسی که پاسخگو نیست
طی روزهای اخیر مکررا با «ابراهیم درستی» رئیس اتحادیه صنف فروشندگان موبایل تماس گرفتیم تا پاسخ سوالاتی که درباره شرایط نابسامان بازار موبایل به اذهان عمومی متبادر میشود را از وی بشنویم اما شاید به دلیل تغییرات مدیریتی در وزارت صمت دغدغههای مهمتری از به هم ریختن بازار موبایل دارند.
عدم پاسخگویی از سوی رئیس صنف فروشندگان موبایل موجب شد تا همچنان این سوالات برای ما بیجواب بماند که چرا نرخ موبایل ثانیهای تعیین میشود مگر فروشندگان در لحظه میخرند که به نرخ ثانیهای دلار نوسان گیری میکنند؟ فروشندگان برای عرضه موبایل با نرخ ثانیهای دلار دلایل خاص خود را دارند از جمله حفظ سرمایه اولیه اما آیا باید تبعات این امر بر دوش مصرفکنندگان تحمیل شود؟ اتحادیه به عنوان حافظ منافع اعضا و مصرفکنندگان در این میان چه نقشی را ایفاء میکند؟آیا تعیین قیمت موبایل براساس رنگ کاری قانونی است؟
در بازار موبایل فروشان که گشتی میزنید نرخ یک کالا با مشخصات ثابت در واحدهای صنفیمتفاوت است دلیل این امر چیست و نظارت بر عدم تخلف اعضای اتحادیه به چه نحوی صورت میگیرد؟
شاید رسیدن به پاسخ این سوالات در روزهایی که رئیس صنف فروشندگان موبایل نماینده وزیر سابق صمت در اتاق اصناف بوده و این روزها مشغول رایزنی با سرپرست جدید است کمی سخت باشد اما ما همچنان آمادگی شنیدن جوابهای ایشان را داریم.
انتهای پیام/