X
تاریخ انتشار: شنبه 22 آبان 1400 - 09:12
کد خبر: 16955
هدف‌گذاری تولید ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز از میدان پارس شمالی
 

هدف‌گذاری تولید ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز از میدان پارس شمالی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: با سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد دلاری در توسعه میدان پارس شمالی، ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز از این میدان تولید خواهد شد.
نظر سنجی: Article Rating

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی به نقل از روابط‌عمومی شرکت نفت و گاز پارس، محسن خجسته‌مهر،  در نشست مشترک اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با مدیران ارشد صنعت نفت در پارس جنوبی، گفت: از ابتدای توسعه پارس جنوبی تا کنون ۸۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده و برای استمرار نتایج این سرمایه‌گذاری که تولید گاز و مشتقات آن است، همچنان نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم.

وی با بیان اینکه استمرار تولید بسیار با اهمیت‌تر از آغاز تولید است، افزود: برای استمرار و بهره‌برداری از این ذخایر ، باید در همه زمینه‌ها سرمایه‌گذاری کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه طرح‌های متعددی برای انجام ماموریت‌های جدید شرکت ملی نفت تعریف شده، گفت: نیاز کشور به مصرف و صادرات گاز ما را ملزم می‌کند که منابع جدید زیر زمینی را توسعه دهیم.

خجسته‌مهر از تصویب طرح توسعه میدان پارس شمالی با حضور وزیر نفت در هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت ایران خبر داد و گفت: توسعه قطب جدید تولید گاز در این منطقه با عنوان توسعه میدان پارس شمالی معادل چهار فاز استاندارد پارس جنوبی است و به سرمایه‌‌گذاری حدود ۴ میلیارد دلاری نیاز دارد.

به گفته وی، در پایان توسعه از این میدان حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز تولید خواهد شد.

آغاز مطالعات توصیفی میدان پارس شمالی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه کار مطالعات توصیفی میدان پارس شمالی با مصوبه هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت ایران، توسط شرکت نفت و گاز پارس آغاز شده، گفت: توسعه میدان پارس شمالی می‌تواند به ارتقاء سطح اشتغال کمک کند و به دنبال آن هستیم که یک آمایش سرزمینی ذیل اجرای این طرح ۴ میلیاردی ایجاد کنیم و این معنای توسعه متوازنی است که از آن صحبت می‌کنیم.

تولید گاز از فاز ۱۱ و فاز اول میدان کیش تا پایان سال آینده

خجسته‌مهر با بیان اینکه برنامه ما در میدان پارس جنوبی به پایان نرسیده، به توسعه طرح فاز ۱۱ با حدود ۵۰ میلیون مترمکعب تولید روزانه گاز اشاره کرد و گفت: با سازوکاری که برای سرعت بخشیدن به این طرح اندیشیده شده، امیدواریم تا پایان سال آینده تولید را از این میدان که قرارداد آن در پایان سال گذشته آغاز شد، شروع کنیم.

وی از توسعه میدان گازی کیش به عنوان یکی دیگر از طرح‌های شرکت ملی نفت ایران یاد کرد و گفت: تلاش می‌کنیم تا اواخر سال آینده از فاز اول این میدان تولید داشته باشیم.

خجسته‌مهر گفت: در میدان گازی کیش ۱۴حلقه چاه حفاری شده و برنامه ما احداث یک خط لوله ۲۰۰ کیلومتری است که با احداث این خط، ۲۸ میلیون مترمکعب گاز از این میدان تولید می‌کنیم.

افزایش تولید اتان در فازهای پارس جنوبی

معاون وزیر نفت با بیان اینکه زنجیره طرح‌ها در میدان پارس جنوبی به اتمام نرسیده، اظهار کرد: از جمله مواردی که می‌توان به سرمایه‌گذاری درباره آن اشاره کرد، بالا بردن میزان درصد تولید اتان از ۱۸ فاز پارس جنوبی است. درحال حاضر حدود ۵۰ درصد اتان از این گاز استحصال می‌کنیم که برنامه‌مان ارتقای این میزان به حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد هست که مذاکرات آن را هم آغاز کرده‌ایم.

وی از لزوم سرمایه‌گذاری ۷ میلیارد دلاری برای اتمام کامل فازهای قبلی پارس جنوبی خبر داد و گفت: برای اینکه طرح‌های جدید به اجرا برسد، حدود ۱۱ میلیارد دلار منابع مالی مورد نیاز است.

انتهای‌پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • هدف‌گذاری تولید ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز از میدان پارس شمالی
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت