X
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 13 دی 1401 - 02:26
کد خبر: 20040
هشدار صندوق بین‌المللی پول قیمت نفت را کاهش داد
 

هشدار صندوق بین‌المللی پول قیمت نفت را کاهش داد

با هشدار صندوق بین‌المللی پول درباره کند شدن رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۳، قیمت نفت کاهش یافت.
نظر سنجی: Article Rating

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ روز سه‌شنبه قیمت نفت از بالاترین سطح خود در یک ماه گذشته با افزایش ارزش دلار و هشدار رئیس صندوق بین‌المللی پول درباره سخت‌تر شدن شرایط در سال ۲۰۲۳ با تضعیف فعالیت‌های اقتصاد‌های بزرگ، کاهش یافت.

بهای معاملات آتی نفت برنت تا ساعت ۵:۱۸ صبح به وقت تهران با ۹۸ سنت یا ۱.۱ درصد کاهش به ۸۴.۹۳ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا پس از افزایش ارزش دلار آمریکا، به ۷۹.۴۹ دلار در هر بشکه رسید که ۷۷ سنت یا ۱.۰ درصد کاهش داشت. دلار قوی تر، کالا‌های بر حسب دلار را برای دارندگان سایر ارز‌ها گران‌تر می‌کند.

کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین المللی پول روز یکشنبه گفت که رشد اقتصاد ایالات متحده، اروپا و چین به عنوان موتور‌های اصلی، به طور همزمان در حال کند شدن هستند که سال ۲۰۲۳ را برای اقتصاد جهانی سخت‌تر از سال ۲۰۲۲ می‌کند. با این حال، قیمت نفت در روز جمعه بیش از ۲ درصد افزایش یافت و برنت و وست تگزاس اینترمدیت در سال ۲۰۲۲ به ترتیب ۱۰.۵ و ۶.۷ درصد افزایش یافتند.

تحلیل‌گران در یادداشت ۳ ژانویه گفتند که کالا‌ها در هفته منتهی به ۲۷ دسامبر شاهد جریان صعودی قابل توجه ۱۲.۳ میلیارد دلاری بودند که بزرگ‌ترین جریان صعودی هفتگی در سال ۲۰۲۲ بود. کالای با بیشترین سهم این جریان متعلق به نفت برنت بود که با واکنش روسیه به اتحادیه اروپا و تعیین سقف قیمتی G۷ بر صادرات نفت خام این کشور، جریان صعودی ۳.۴ میلیارد دلاری را به دست آورد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، عرضه نفت خام و فرآورده‌های نفتی را از اول فوریه به مدت پنج ماه برای کشور‌هایی که به سقف قیمت دستوری پایبند هستند ممنوع کرد، در حالی که شامل بندی بود که به پوتین اجازه می‌داد تا در موارد خاص این ممنوعیت را لغو کند.

نفت خام روسیه از اروپا به هند و چین منتقل شده در حالی که مسکو قصد دارد صادرات دیزل از بندر پریمورسک در دریای بالتیک را در ماه ژانویه به ۱.۸۱ میلیون تن افزایش دهد. با این حال، تاجران پیش بینی می‌کنند که صادرات محصولات نفتی ماه ژانویه از Tuapse به ۱.۳۳۳ میلیون تن کاهش یابد.

طبق نظرسنجی قیمت نفت رویترز، پیش بینی می‌شود که قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۳ به طور متوسط به ۸۹.۳۷ دلار در هر بشکه و WTI با کاهش رشد اقتصاد جهانی به ۸۴.۸۴ دلار در هر بشکه برسد.

در چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام و دومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان، برخی از مردم در شهر‌های بزرگ در برابر سرما و افزایش موارد ابتلای کووید مقاومت کردند تا به فعالیت‌های عادی خود در روز دوشنبه بازگردند و در نتیجه چشم انداز تقویت اقتصاد و تقاضای نفت را در این کشور افزایش دادند.

انتهای‌پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • هشدار صندوق بین‌المللی پول قیمت نفت را کاهش داد
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت