بهگزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی، قیمت لوازم یدکی خودرو در بازار آمپر چسبانده است و طبق مشاهدات میدانی تمام قطعات خودرو بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش قیمت داشتهاند.
به گفته یکی از فروشندگان قطعات لوازم یدکی، دیسک و صفحه پژو که قبل از عید حدود ۷۰۰ هزار تومان بود درحالحاضر به بیش از یک میلیون تومان رسیده است.
کمبود نظارتها و افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو مردم را برای خرید این محصولات با مشکل مواجه کرده است.
مسئولان این صنف افزایش قیمت را علت گرانی ارز و افزایش قیمت مواد اولیه میدانند اما سوالی که پیش میآید کالایی که از قبل در انبار موجود است چرا باید با قیمت حال حاضر به فروش برسد. حتی با جستوجویی در سایتهای فروش میتوان به این افزایش قیمت پی برد.
گرانفروشی به ارز باز میگردد
مهدی کاظمی سخنگو و عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی درباره علت گرانی لوازم یدکی، گفت: گرانفروشی به قضیه ارز باز میگردد و ارز به شدت در بازار موثر است. نه تنها واردات بلکه تولیدات داخلی به قیمت ارز وابسته است.
عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی بیانکرد: در حال حاضر تنها ۴۰ تا ۵۰ درصد مواد اولیه در داخل تولید میشود و مابقی وارد میشود در نتیجه ارز بر قیمت آنها تاثیرگذار است. تجار و تولیدکننده باید ارز را بخرند که همانطور مشخص است قیمت ارز رو به افزایش است که در نتیجه باعث گرانی و افزایش قیمت کالاها میشود.
کاظمی بیانکرد: از دولت، بانک و سازمان صمت تقاضا کردیم مسئله ارز را مشخص کند چرا که بازار لوازم یدکی به شدت به آن وابسته است. از هواپیما گرفته تا کشتیرانی، خودروهای سنگین، سبک، کشاورزی و غیره به صنف لوازم یدکی نیاز دارند و برای اینکه ریل نخوابد، هواپیما پرواز کند.
عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی تشریحکرد: تمام تلاشمان این است تا مواد را تامین کنیم تا لنگی به وجود نیاید. در حال حاضر در تهیه ارز و سفارشات مشکلات داریم بنابراین برای اینکه از تورم جلوگیری شود باید مقررات دستوپاگیر و بیهوده که در واردات مواد اولیه به کار میرود سهل شود.
کاظمی ادامهداد: در ۲ تا ۳ ماه آینده با کمبود لوازم یدکی مواجه خواهیم شد که در مقابل این کمبود به شدت در افزایش قیمت تاثیرگذار خواهد بود.
او بیانکرد: از ابتدای امسال تاکنون ۳۰ درصد قیمت لوازم یدکی افزایش داشته است چرا که با تورم مواجه شدهایم و احتمال اینکه افزایش قیمت ادامهدار باشد وجود دارد.
افزایش نرخ ارز و کمبود قطعات عامل موثر در افزایش قیمت
علیرضا نیکآیین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو در خصوص علت گرانی لوازم یدکی، گفت: قیمت لوازم یدکی مستقیما با نرخ ارز ارتباط دارد هر چقدر ارز تغییر کند، قیمت این کالا افزایش پیدا میکند اما اینکه چرا کالاهایی که ساخت داخل است باید با ارز محاسبه شود بحث دیگری است.
او بیانکرد: برخی از مواد اولیه قطعات مانند بلبرینگ، کاسه نمد و... در داخل تولید نمیشود از این رو باید وارد کرد بنابراین قیمت این مواد با ارز محاسبه میشود که درحالحاضر شاهد افزایش قیمت ارز نیز هستیم.
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تشریحکرد: برخی از قطعات ممکن است از خارج وارد شود.
این مقام مسئول یکی دیگر از دلایل گرانی را برخی از قطعات دانست و گفت: معمولا هر سال در برخی از مقاطع به دلیل کمبود تعداد معدودی از قطعات یدکی، افزایش مییابد که این دلیل بر گران شدن قطعه نیست بلکه دلیل بر کمبود قطعه است.
او ادامهداد: چنین افزایش قیمتی به دلیل کمبود رخ میدهد و مختص به لوازم یدکی نیست و در مورد سایر اجناس و اقلام از مواد خوراکی نظیر گوجه فرنگی و سیب زمینی گرفته تا لوازم یدکی مشاهده میشود. پس از چنین اتفاقی با فعالیت صنف مورد نظر و راهکارهای انجام شده کالای مورد نظر به وفور در دسترس قرار میگیرد و حتی قیمت آن به زیر قیمت میرسد.
یکی از رانندگان نیز در این خصوص گفت: گرانی در بازار لوازم یدکی بیداد میکند و توانمان برای خرید این کالاها رو به کاهش است. از دولت درخواست داریم تا در بازار لوازم یدکی نظارت داشته باشد و بتوان قیمتها را در این بازار کاهش داد.
مرتضی کاظمیان یکی از توزیعکنندگان لوازم با اشاره به افزایش قیمت لوازم یدکی در بازار، گفت: افزایش 2 تا 3 برابری قیمت در شرایط فعلی بازار، کسب و کار عادی را تحتالشعاع قرار داده و شاهد این هستیم متقاضیان خرید قطعات خودرو به دلیل گرانی از خرید آن امتناع میکنند. متاسفانه باید اذعان کرد این وضعیت موید شرایط نامطلوبی است که به اشکال گوناگون طی ماههای اخیر ظهور پیدا کرده است.
او افزود: فارغ از موضوع گرانی و افزایش تامل برانگیز قیمت قطعات و لوازم یدکی خودرو، کمیابشدن برخی قطعات بر مشکلات موجود افزوده و به واقع متقاضیان برای یافتن و خریداری برخی قطعات با چالشها و مشکلات متعددی مواجه هستند.
این فعال در عرصه فروش و توزیع لوازم یدکی خودرو گفت: در چنین شرایطی زمینه برای افزایش و گرانی هر چه بیشتر قطعات هموارتر میشود و این موضوعی است که نباید آن را نادیده گرفت و باید دستگاههای ذیربط با فوریت نسبت به حلوفصل آن اقدام کنند.
کاظمیان تصریحکرد: در چنین شرایطی، بستر برای افزایش توزیع و عرضه لوازم یدکی تقلبی و بیکیفیت، بیش از پیش فراهم شده و اساسا برخی از متقاضیان خرید لوازم یدکی، با علم به بیکیفیت بودن قطعات، به دلیل ارزان بودن آن مبادرت به خرید و تهیه چنین قطعات میکنند.
او افزود: کیفیت پایین این قطعات باعث میشود، بعد از مدت کوتاهی دوباره قطعه تعویض شده با اشکال و نارسایی در کارکرد مواجه شود و متاسفانه برخی نسبت به این موضوع عکسالعمل شدید و نامتعارف نشان میدهند در صورتی که بنده و بسیاری از فعالان حوزه توزیع در هنگام فروش قطعات به مشتریان، به این واقعیت اشاره میکنیم که قطعه مورد نظر از کیفیت چندان مطلوبی برخوردار نیست زیرا برای ما مشخص است که بعد از مدت کوتاهی با مراجعه مجدد و گلایه مشتری مواجه میشویم.
در پایان انتظار میرود، بیش از هرگونه تصمیمگیری، عواقب و پیامدهای احتمالی چنین تصمیماتی مدنظر قرار گیرد تا به واسطه آن بازار از شوکها و التهابات و مواجهه با چنین مشکلاتی مصون بماند و یا اینکه میزان نارساییهای احتمالی به حداقل ممکن کاهش پیدا کند.
انتهایپیام/