X
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 21 تیر 1401 - 11:35
کد خبر: 18261
کاهش ۱ درصدی عرضه جهانی نفت با تعطیلی خط لوله قزاقستان
 

کاهش ۱ درصدی عرضه جهانی نفت با تعطیلی خط لوله قزاقستان

تعطیلی خط لوله متعلق به کنسرسیوم خط لوله کاسپین ۵۰ میلیون تن از تولید سالانه نفت را کاهش خواهد داد و ضمن آسیب شدید به شرکت‌های انرژی غرب، بحران انرژی را تشدید خواهد کرد.
نظر سنجی: Article Rating

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ اگر روسیه خط لوله‌ای را که تنها مسیر صادرات نفت از قزاقستان است تعطیل کند، شرکت‌های انرژی غرب مجبور به کاهش تولید شده و میلیاردها دلار ضرر می‌کنند.

تعطیلی خط لوله متعلق به کنسرسیوم خط لوله کاسپین که نفت قزاقستان را به پایانه صادرات دریای سیاه در بندر نووراسیسک روسیه می‌رساند، بیش‌از 1 درصد از عرضه نفت دنیا را متوقف می‌کند و به‌این‌ترتیب بحران انرژی در دنیا تشدید می‌شود.

این خط لوله از قلمروی روسیه عبور کرده و متعلق به کنسرسیومی از شرکت‌های غربی، آسیایی، روسی و قزاقستانی است. این خط لوله از آغاز حمله روسیه به اوکراین مورد توجه قرار گرفته‌است.

یک دادگاه در نووراسیسک چهارشنبه گذشته به کنسرسیوم خط لوله کاسپین دستور توقف 30 روزه‌ عملیات‌هایش را به‌خاطر مسائل فنی داد.
یک دادگاه در روسیه در روز دوشنبه این حکم را لغو کرد و در عوض این کنسرسیوم را 200 هزار روبل (3300 دلار) جریمه کرد.

خسارات طوفان در ماه مارس جریان نفت از این خط لوله با ظرفیت 1.3 میلیون بشکه در روز راکه تحت مدیریت کنسرسیوم خط لوله کاسپین قرار دارد، مختل کرده‌است.

شرکت‌های بزرگ نفتی ازجمله شورون، اکسون موبیل، شل و انی به‌علاوه چندین شرکت روس و قزاق در کنسرسیوم خط لوله کاسپین سهام دارند. بسیاری از شرکت‌های غربی بخشی از سهام میادین نفتی قزاقستان را هم در اختیار دارند.

کنسرسیوم خط لوله کاسپین تنها مسیر صادرات نفت قزاقستان است.

بسیاری عقیده دارند توقف فعالیت این خط لوله 50 میلیون تن از تولید سالانه نفت را کاهش خواهد داد که برابر با یک میلیون بشکه در روز است، چون قزاقستان در خشکی محصور شده و جایگزین دیگری برای صادرات نفت ندارد.

بسیاری از شرکت‌های غربی از جمله شرکت‌های انرژی از روسیه خارج شده‌اند. تحریم‌های غربی صادرات روسیه را مختل کرده و قیمت انرژی را بالا برده‌است. روسیه هم در پاسخ، پروژه‌های نفت و گاز ساخالین 1 و 2 را که شرکت‌های شل و اکسون از سهام‌داران آن هستند توقیف کرده‌است.

قیمت نفت پس‌از حمله روسیه به اوکراین به بالاترین رقم از 2008 رسید و حالا از دست رفتن 1 میلیون بشکه در روز از تولید نفت دنیا مشکلات غیرقابل‌حلی برای بازار نفت به وجود می‌آورد.

تحلیلگران بانک سرمایه‌گذاری جی‌پی‌مورگان پیش‌بینی می‌کنند اگر 3 میلیون بشکه در روز از تولید نفت روسیه و قزاقستان به‌خاطر تحریم‌ها و مسائل مرتبط با آن کاهش یابد، قیمت نفت به 190 دلار در هر بشکه می‌رسد.

انتهای‌پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • کاهش ۱ درصدی عرضه جهانی نفت با تعطیلی خط لوله قزاقستان
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت