بهگزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ مردم بخش کهریزک شهرستان ری سالهاست با معضل آلودگیهای ناشی از انتقال پسماند تهران به آرادکوه دست و پنجه نرم میکنند.
حمل زباله از سطح شهر تهران تا آرادکوه علاوه بر انتشار بوی نامطبوع و ازدیاد حشرات و حیوانات موذی و نیز سگهای بلاصاحب، منجر به ریزش شیرابه در محدوده شهر کهریزک میشود و همین امر موجب شده در طول سالیان اخیر مردم این منطقه نسبت به معضلات و اتفاقات این حوزه حساس شده و تصاویری را از ریزش شیرابه خودروهای حامل پسماند، تصادفات ناشی از تردد خودروهای سنگین در اختیار رسانهها قرار میدهند.
مردم جنوب شهرستان ری همواره با چشمان بیدار حضور و معضلات خودروهای پسماند را رصد میکنند اما این بار مردم از ورود خودروهایی با پلاک ساری به کهریزک مطلع شده و تصاویری را از تردد خودروها در اختیار گذاشتند.
پیگیری این موضوع توسط خبرنگار تسنیم آغاز شد و بررسی مستندات و اخبار موجود نشان داد که سیدحسن یوسفی نایب رئیس شورای شهر ساری روز دهم آبان (۲۴روز پیش) از انعقاد قراردادی موقت و یک ماهه برای انتقال پسماند ساری به آرادکوه تهران خبر داده و جزئیاتی از این قرارداد اعلام نکرده بود.
خبرنگار تسنیم تلاش کرد از فرماندار ویژه شهرستان ری و معاون استاندار تهران درباره انتقال پسماند از مازندران به تهران و چرایی موافقت با این موضوع، توضیحاتی اخذ کند که او از پاسخگویی در این زمینه خودداری کرد.
سیدحسن یوسفی نایب رئیس شورای شهر ساری گفته بود از سال ۱۳۹۸ قراردادی با استان گلستان داشتیم و به دلیل ساختوسازی که در آققلا در حال انجام است جلوی انتقال زباله گرفته شد.
ورود زباله ساری به آرادکوه تأیید شد
پس از واکنش نامناسب فرماندار ری به سوال خبرنگار خبرگزاری تسنیم، شهرداری تهران موضوع انتقال پسماند ساری به آرادکوه در خبری از قول رضا محمدی، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهر تهران رسماً انتقال پسماندهای ساری به تهران را تأیید و اعلام کرد که مدتی است مرکز دفن زباله ساری دچار بحران شده و شیرابه حاصل از آن باعث بروز مشکلات زیستمحیطی شده است. تا ۱۰روز زبالههای ساری با کامیون به تهران منتقل و در آرادکوه دفن میشوند تا دستگاه زبالهسوز این شهر که در مرز پیشرفت فیزیکی ٩٨ درصد است، آماده بهرهبرداری شود.
زباله شهرهای دیگر را به تهران نیاورید
در ادامه واکنشها به انتقال پسماند ساری به تهران، سوده نجفی عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت زبالههای شهرهای دیگر نباید به تهران منتقل شود. ۱۲ کامیون زباله از ساری به تهران آمد و عملکرد سازمان پسماند مناسب نیست.
مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز در پاسخ به این اظهارات بدون اینکه درباره جزئیات توافق و قرارداد این انتقال چیزی بگوید، از اتمام انتقال زبالههای ساری به آرادکوه تهران خبر داد و این انتقال را فرآیندی کوتاه مدت تا زمان رفع مشکل زبالهسوز ساری اعلام کرد.
به گفته چمران در این مدت حدود ۸ هزار تن زباله از ساری به تهران منتقل شده است.
کنار هم قرار دادن اظهارات سوده نجفی عضو شورای شهر تهران (ورود ۱۲کامیون زباله) و آقای چمران (انتقال ۸هزار تن زباله) تناقضی آشکار را نشان میدهد و اگر ادعای آقای رئیس را صحیح بدانیم و ظرفیت هر کامیون حمل زباله را حداکثر ۵۰تن در نظر بگیریم، قطعاً بیش از ۱۵۰ کامیون زباله و پسماند از ساری به تهران منتقل شده است و این عدد، به چیزی که اهالی کهریزک درباره تعداد کامیونهای حمله زباله میگویند نزدیکتر است.
اعلام جرم علیه عاملان انتقال پسماند ساری به آرادکوه
محمد علی محمدی رئیس حوزه قضایی کهریزک از اعلام جرم علیه عاملان انتقال این پسماند به تهران به دلیل آسیبهای محیطزیستی آن خبر داد و گفت: قطعاً با مسببین این امر برخورد خواهد شد.
با توجه به اینکه مجوز حملی برای پسماند ساری به آرادکوه در بخش کهریزک شهرستان ری وجود نداشته لذا حسب قرائن موجود و قطعی و با توجه به اعلام جرم محیط زیست علیه مجموعه آرادکوه موضوع در حوزه قضایی کهریزک پیگیری میشود.
انتقال زباله ساری به تهران برای ۳ هفته یا یک ماه؟
در حالی که هیچ جزئیاتی درباره اصل قرارداد و تفاهم مسئولان ساری و تهران برای انتقال پسماند به آرادکوه اعلام نشده، همان کلیات مطرحشده توسط مسئولان نیز با تناقضاتی روبهرو است.
عضو شورای شهر ساری در حالی از قرارداد یکماه برای انتقال پسماند صحبت کرده بود که مرتضی بربسته سرپرست شهرداری ساری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در ساری، گفت: باتوجه به مشکلات زبالهسوز ساری و همچنین توقف انتقال زباله و پسماند به آققلا در استان گلستان، قرار شد به مدت ۳ هفته زبالهها و پسماند ساری به تهران منتقل شود.
بربسته تصریح کرد: در حال حاضر زباله دیگری به تهران منتقل نمیشود و روزانه ۲۰۰ تن زباله در ساری تولید میشود که این مسئله در حال رفع شدن بوده و انتقال زباله به تهران نخواهیم داشت.
سرپرست شهرداری ساری نیز مثل مهدی چمران از توقف انتقال زبالهها به تهران خبر داد و گفت: منتظریم زبالهسوز ساری راهاندازی شود. برای تکمیل این پروژه نیز اعتبارات نهایی نیاز است و بنا شده است با اعزام تیم کارشناسی در این امر مساعدت انجام شود.
مشکل زبالهسوز ساری و انتقال پسماند به گرگان
آبان ماه ۱۴۰۳؛ حسن ملک شاهکویی مدیرعامل سازمان پسماند استان گلستان نیز درباره انتقال زباله ساری به گرگان گفت: مدیران مازندران پیگیر حل این معضل هستند اما حمل زبالهها از مازندران به آققلا اقدامی دوسر باخت است، استان مازندران به دلیل حمل روزانه زباله هزینه بالایی را پرداخت کرده و قطع این زنجیره به نفع هر دو استان خواهد بود.
او ادامه داد: به علت عدم توجه به هشدارهای ما نسبت به نشت شیرآبه از ماشینهای حمل زباله مازندران، ۱۰ الی ۱۵ روز مانع حمل زباله شده و میزان پذیرش بار روزانه را از ۴۰۰ تن به ۲۵۰ تن کاهش دادهایم.
انتقال زباله از ساری به تهران در مدت نامعلومی انجام شده و اظهارات ضدونقیضی از زمان اجرای این اقدام از سوی مسئولین صورت گرفته است.
عضو شورای شهر ساری مدت این قرارداد را یک ماهه میداند و سرپرست شهرداری ساری میگوید ۳ هفته؛ اعضای شورای شهر هم به انجام این کار در مدت کوتاه بسنده کردهاند.
گفتنی است باتوجه به اینکه ارسال پسماند از ساری به آرادکوه در شب گذشته نیز ادامه داشته، مسئولان بخش کهریزک شهرستان ری عصر امروز در بازدیدی که از آرادکوه داشتند بر اتمام این اقدام تأکید کردند.
محمدرضا معینی رئیس شورای بخش کهریزک از اتمام پذیرش پسماند ساری در آرادکوه خبرداد و گفت: از ظهر امروز تنها خودروهایی که در مسیر قرار داشتند پذیرش شدند و پذیرش زباله ساری در آرادکوه به طور رسمی پایان یافت.
پرویز شعبانی رئیس شورای شهر ساری با اشاره به توقف انتقال زبالههای ساری به آققلا در استان گلستان، از انتقال این زبالهها به تهران پس از پیگیریهای مدیریت پسماند استان مازندران خبر داد.
او با اشاره به چالش بزرگی که زباله و پسماند برای مازندران و ساری ایجاد کرده است، گفت: محل دپو زباله در گذشته منطقه پشتکوه بوده است اما از سال ۱۴۰۰زباله به آق قلا گلستان رفت.
این ادعای رئیس شورای شهر ساری در حالی است که امید حسنزاده مقیمی سرپرست مدیریت پسماند استانداری مازندران نیز در پاسخ به تسنیم مبنی بر اینکه انتقال زباله ساری به تهران بر چه معیار و اساسی انجام شد گفت: اساساً طبق قانون، مدیریت اجرایی پسماند بر عهده شهرداری است و ما در مدیریت اجرایی دخالتی نداریم و تنها در بحث آموزشهای تخصصی به شهرداریها و پیگیری برخی امورات اجرای پروژه ورود داریم.
مقیمی تأکید کرد که درباره اینکه چه تعداد کامیون حمل زباله به تهران رفته و یا از چه طریقی گفتوگو صورت گرفته است اطلاعی نداریم و ما اصلا ورودی در این زمینه نداشتهایم.
اما در آخرین اظهارنظر مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند تهران هم اظهارات جدیدی که آنهم تناقض جدیدی ایجاد میکند، هم ادعای رئیس شورای شهر تهران و هم ادعای مدیران شهری ساری را رد کرد.
مدیران شهری ساری مدت زمان انتقال زبالهها را بین ۳ هفته تا یک ماه اعلام کرده بودند اما مدیرعامل پسماند تهران زمان آن را ۱۰روزه اعلام کرد.
مهدی چمران حجم زبالههای منتقلشده از ساری به تهران را ۸هزار تن اعلام کرد اما به گفته محمدی، ۴هزار تن زباله وارد آرادکوه شده است. البته مدیرعامل پسماند شهرداری تهران، از اساس انعقاد قرارداد برای این انتقال را هم تکذیب کرد.
مسئولان دو استان مازندران و تهران درباره اصل و جزئیات این قرارداد و انتقال زبالهها به تهران روزه سکوت گرفتهاند، هرچند برخی مدیران مازندران به صورت قطرهچکانی اطلاعاتی دادهاند که آنهم محل بحث است. اما نکته اصلی این است که اساساً با وجود مشکلات چندین ساله محیطزیستی که انباشت زباله در آرادکوه برای مردم جنوب تهران ایجاد کرده است، چه کسانی و با چه استدلالی با انتقال این زبالهها به تهران موافقت کردهاند و اگر تصاویری از سوی مردم درباره انتقال این زبالهها منتشر نمیشد، پسماند و زبالههای ساری تا چه زمانی همچنان به تهران منتقل میشد؟
انتهایپیام/