X
تاریخ انتشار: چهارشنبه 11 اسفند 1400 - 09:31
کد خبر: 17535
ارگانیك: بودن یا نبودن؟
 

ارگانیك: بودن یا نبودن؟

ارگانیک راستین و اصولی در منطقه و برای سهم 1 درصدی از تجارت بین الملل ارگانیک که به بیش از 120 میلیارد یورو در سال رسیده و حتی اروپا قرار است از متوسط 10 درصد به 25 درصد تهیه و تامین بازار سال 2030 برسد، تسریع در ساختارسازی لازم و اصولی برای تحقیق و توسعه ارگانیک قبل از ترویج آن ضروری است و برنامه راهبردی مصوب و ابلاغی 13 اسفند 1390 کماکان ظرفیت پیگیری دارد.
نظر سنجی: Article Rating

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ محمدرضا رضاپناه با اشاره به مشکلاتی که در صادرات برخی محصولات کشاورزی کشور به‌وجود آمد، عنوان کرد: اگرچه در این زمینه مشکلاتی از سوی دیگر کشورها ایجاد شده است که می‌تواند از طیف بهانه حق تا توطئه نا‌به‌حق دسته‌بندی شوند، اما باید بپذیریم که بخشی از این موارد به کشور ما هم برمی‌گردد و نظام تولید و صادرات درست کاملی نساخته‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه باید نقاط ضعف تولید محصولات کشاورزی تا فرآیند صادرات را بشناسیم، اظهار کرد: با نظام درست تولید و صادرات محصولات کشاورزی فاصله‌ داریم که باید آن را روشن، تبیین و با نظم‌آفرینی شایسته، حل کنیم.

مدیر قطب علمی کشاورزی ارگانیک ادامه داد: باید نظام تولید منظمی که در آن حفظ سلامت غذا، محیط زیست، سلامت روحی، جسمی و روانی مردم را تضمین می‌کند، در دستور کار قرار گیرد؛ بدین‌ترتیب باید نظام سلامت غذا را ساخت و الگوهای بهینه مثل نظم‌آفرینی درست ارگانیک را تشویق کنیم.

رضاپناه خاطرنشان کرد: روش‌های دیگری باید برای تولید و تأمین غذا به‌کار گرفته شود، صرفاً نباید به مصرف کود شیمیایی تکیه کرد، جالب است کسانی که در تحریم اقتصادی نبوده‌اند در این روش‌های ارگانیک تحقیق و تمرین می‌کنند، اما در کشور به‌خوبی تبیین نشده تا در شرایط سخت حتی با آن ارزش افزوده و افتخار ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: توجه به تحقیق و توسعه و از طرفی توانایی تولید با روش‌های متنوع مبتنی بر روش‌های درست ارگانیک، کنترل بیولوژیک، کودهای سبز، کودهای بیولوژیک و کاهش مصرف سموم باید در دستور کار باشد و از تولیدهای خاص در این عرصه نیز حمایت شود.

   پله‌پله نظام سلامت غذایی‌مان را درست کنیم

عضو شورای بین‌المللی تحقیقات و نوآوری ارگانیک با بیان اینکه به‌راستی باید دید آیا ما از محصولات ارگانیک حمایت و کشاورزان را به این سمت‌وسو تشویق کرده‌ایم؟ گفت: برای چنین روندی نیاز به برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، بلندمدت و میان‌مدت است؛ باید کاری کنیم که پله‌پله نظام سلامت غذایی‌مان را درست کنیم.

رضاپناه با بیان این موضوع تصریح کرد: باید در عرصه سرمایه‌گذاری این حوزه وقت بگذاریم و برنامه ابلاغی وزیر وقت کشاورزی در 13 اسفند 1390 کماکان می‌تواند مبنای کار باشد؛ این موضوع تنها در محصولات کشاورزی خاص معنا پیدا نمی‌کند بلکه در شیلات، مرغ، طیور و دام نیز باید توسعه یابد.

وی با اشاره به ماجرای وقفه موقت در صادرات فلفل به کشور روسیه، اظهار کرد: باید بتوانیم محصولات ارگانیک و مناسبی تولید کنیم، نه ارگانیکی که حتی در داخل کشور قبولش ندارند، پس از ساختارسازی و قانون‌گذاری درست برای سلامت غذا و ارگانیک، اعتماد داخلی و اعتماد بین‌المللی شورای صادرات، مبتنی بر آنالیز ریسک و قالب بین‌المللی قابل قبول شکل می‌گیرد و نیازی به سرکشی طرف روس به گلخانه‌های داخل کشور به‌طور خودکار تأمین می‌شود؛ بدین‌ترتیب می‌توانیم محصولاتی مورد قبول تولید کنیم که هیچ کشوری مانع صادرات آن نیز نمی‌تواند باشد.

رئیس اتحادیه انجمن‌های علوم گیاه‌پزشکی ایران در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه حدود 12 هزار هکتار یعنی کمتر از یک‌دهم درصد اراضی کشاورزی کشور گواهی ارگانیک گرفته است که بعضاً قابلیت صادرات دارند، گفت: این رقم طی دهه اخیر تقریباً ثابت و بعضاً به‌واسطه افزایش نرخ ارز کاهش داشته است.

رضاپناه خاطرنشان کرد: البته 20 هزار هکتار از مراتع و حدود 40 هزار هکتار از مناطقِ تحت پوشش تولید عسل ارگانیک و حدود 10 هزار هکتار از اراضی شبه جنگلی ارگانیک، دارای گواهی هستند و تقریباً در همه استان‌ها نمونه‌های ارگانیک وجود دارد.

وی با بیان اینکه تا به سطح یک درصد یا دو درصد نرسیم، حتی از جایگاه عادی و متوسط در دنیا عقب هستیم، اظهار کرد: بدین‌سان، شایسته است در شرایط تحریم، با نظم‌آفرینی اصولی، تحقیق و توسعه منظم ارگانیک را به جهان اثبات و پس از آن صادرات ارگانیک را توسعه دهیم، البته برنامه راهبردی کشاورزی ارگانیک که اوایل دهه 90 به تصویب وزارتخانه مربوطه هم رسیده است و برای 10 تا 20 برابر شرایط فعلی تنظیم شده بود.

   سیب‌زمینی‌های ارگانیک تولید نمی‌شود و اگر تولید می‌شود، بسیار اندک است

دانشیار مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور با اشاره به وضعیت تولید و صادرات محصول سیب‌زمینی به‌ویژه در استان همدان نیز گفت: اگر به حد کافی سیب‌زمینی ارگانیک تولید می‌کردیم پاسخ هر بهانه‌گیری به‌خوبی داده می‌شد و بلافاصله در داخل به تصحیح مشکل کمر همت گمارده و طرف خارجی را نیز با محصول شایسته‌تر راضی و بازار را برای تولیدکننده ایرانی و صادرکننده ایرانی حفظ می‌کردیم، اما در حال حاضر، سیب‌زمینی‌های ارگانیک تولید نمی‌شود و یا اگر تولید ‌شود بسیار اندک است.

رضاپناه ادامه داد: البته اخبار نگران‌کننده‌ای از استفاده از سموم مجاز و غیرمجاز در سیب‌زمینی نیز وجود دارد که تهدید دیگری برای این تولید محسوب می‌شود که در روزی که انتظار آن را نداریم و هنوز ساختار رصد از مزرعه تا سفره را نساخته‌ایم، سر باز خواهد کرد.

وی در ادامه این گفت‌و‌گو با بیان اینکه با چنین گام‌هایی است که می‌توانیم توان رقابت برای صادرات داشته باشیم، تصریح کرد: محصولات ما اگر با طرح‌های درستی تولید شده باشند، می‌توانند به‌صورت رقابتی وارد بازار شده و کشورهای دیگر بدون بهانه‌گیری آن‌ها را خریداری کنند، پشت سر آن‌ها حرفی نمی‌ماند و می‌توانند وارد بازارهای صادراتی و رقابتی شوند.

وی با بیان اینکه باید به‌دنبال این بود که بازار داخلی را کم‌کم سروسامان داده و در کنار آن، به بازارهای جهانی نیز توجه کرد؛ گفت: کشاورزی ارگانیک یک نظم اصولی است که می‌توان در کنار توجه به این موارد، کسب‌وکار و پیشرفت را نیز به همراه داشته باشد، نظامی اصیل که در دنیا نیز پیگیری و نتایج مناسبی به همراه داشته است.

انتهای‌پیام/

نظر سنجی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • ارگانیك: بودن یا نبودن؟
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

 
  • banner
  • pegah1
  • famran
  • Untitled-24
  • bank-sh
  • _D8_A7_D8_AA_D8_A7_D9_82_20_D8_A8_D8_A7_D8_B2_D8_B1_DA_AF_D8_A7_D9_86_DB_8C_20_D8_A7_D9_84_D8_A8_D8_B1_D8_B2
  • ezweb1
طراحی سایت